Jump to content

Forskare varnar för socker

Anders A

Recommended Posts

Ett steg i rätt riktning även om rekommendationen är:

"bör kvinnor inte äta mer än motsvarande fem till sex teskedar socker per dag, medan män får sätta i sig som mest sju till åtta teskedar."

Eh - ok...

Men tänk om de sen också bara kunde lära sig att kolhydrater = socker!

http://www.dn.se/nyheter/varlden/forskare-varnar-for-socker/

Fast sackaros a.k.a. bordssocker är ej att jämföra med kolhydrater från övrig kost då det innehåller 50% fruktos vilket har helt andra effekter på kroppen än kolisar i form av glukos.

Mycket av det som används för att söta godis, kakor, glass, bakverk och mycket mer, utgörs inte av "bordssocker" utan istället en massa stärkelsesiraper typ glukossirap m fler, där fruktoshalten också är hög. 

Om man lyssnar på Robert Lustig t ex så hävdar han att det är just fruktosen som är den största faran. I alla fall om den inte presenteras ihop med fibrer som i en hel frukt då den blir något mindre dålig....

Många går också fel när de läser innehållsförteckningar och inte förstår att stärkelse blir socker i kroppen och mumsar glatt i sig "nyttigt" bröd med mindre socker i, eller osockrad juice där man bytt ut sockret mot druvjuice....

• Like 1

Tja, glukos är väl iofs en sockerart? Men jag håller med om att ordet "socker" nog mest används när man menar sukros, alltså strösocker.

Ja...stärkelse bryts normalt ner till sockerarten glukos.... kanske är en ännu bättre beskrivning  ;) ...åtminstone jag tänker omedelbart på sukros (glukos + fruktos ) om man bara skriver socker.

(Ursäkta om det blev lite OT men det här är avdelningen för viktiga diskussioner runt tekniska definitioner   ;)  )

• Like 1

Ni har så rätt så Peter och Kjell  :) Självklart så är det ok att vara petig med begreppen. Jag uttryckte mig slarvigt och uppskattar förtydligandet. Jag förstår ju vad jag menade för "socker" när jag skrev det men uttrycket lämnar utrymme för misstolkning av andra.

• Like 1