Anders A Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Ett steg i rätt riktning även om rekommendationen är: "bör kvinnor inte äta mer än motsvarande fem till sex teskedar socker per dag, medan män får sätta i sig som mest sju till åtta teskedar." Eh - ok... Men tänk om de sen också bara kunde lära sig att kolhydrater = socker! http://www.dn.se/nyheter/varlden/forskare-varnar-for-socker/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Fast sackaros a.k.a. bordssocker är ej att jämföra med kolhydrater från övrig kost då det innehåller 50% fruktos vilket har helt andra effekter på kroppen än kolisar i form av glukos. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Fast sackaros a.k.a. bordssocker är ej att jämföra med kolhydrater från övrig kost då det innehåller 50% fruktos vilket har helt andra effekter på kroppen än kolisar i form av glukos. Mycket av det som används för att söta godis, kakor, glass, bakverk och mycket mer, utgörs inte av "bordssocker" utan istället en massa stärkelsesiraper typ glukossirap m fler, där fruktoshalten också är hög. Om man lyssnar på Robert Lustig t ex så hävdar han att det är just fruktosen som är den största faran. I alla fall om den inte presenteras ihop med fibrer som i en hel frukt då den blir något mindre dålig.... Många går också fel när de läser innehållsförteckningar och inte förstår att stärkelse blir socker i kroppen och mumsar glatt i sig "nyttigt" bröd med mindre socker i, eller osockrad juice där man bytt ut sockret mot druvjuice.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 ... och inte förstår att stärkelse blir socker i kroppen .... bara för att vara petig så tycker jag att det borde stå: "... stärkelse blir normalt glukos i kroppen..." (rätta mig gärna om jag har fel) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 bara för att vara petig så tycker jag att det borde stå: "... stärkelse blir normalt glukos i kroppen..." (rätta mig gärna om jag har fel) Tja, glukos är väl iofs en sockerart? Men jag håller med om att ordet "socker" nog mest används när man menar sukros, alltså strösocker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Tja, glukos är väl iofs en sockerart? Men jag håller med om att ordet "socker" nog mest används när man menar sukros, alltså strösocker. Ja...stärkelse bryts normalt ner till sockerarten glukos.... kanske är en ännu bättre beskrivning ...åtminstone jag tänker omedelbart på sukros (glukos + fruktos ) om man bara skriver socker. (Ursäkta om det blev lite OT men det här är avdelningen för viktiga diskussioner runt tekniska definitioner ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Ni har så rätt så Peter och Kjell Självklart så är det ok att vara petig med begreppen. Jag uttryckte mig slarvigt och uppskattar förtydligandet. Jag förstår ju vad jag menade för "socker" när jag skrev det men uttrycket lämnar utrymme för misstolkning av andra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 19, 2014 Share Posted September 19, 2014 Det är nog bra för debatten att vi ofta påpekar att stärkelse blir socker (alltså glukos ) illa kvickt, dvs att man säger att bröd är väldigt rikt på socker i den meningen. Folk tror ju annars att bara för att det inte smakar sött är det ok att äta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Återgång till ursprungsmeddelandet? 5-6 teskedar?? Dvs 25-30 gram, det är rätt mycket socker per dag tycker jag. 5-6 teskedar per vecka är mer lagom tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts