Jump to content

Finns det någon här som verkligen kan något om skölkdkörteln och utmattade binjurar?

Aleks

Recommended Posts

Jag har tidigare skrivit om att jag har underproduktion av sköldkörteln. Min läkare tittar mest på provresultaten och jag har inte ork att stå på mig... De sista 6 mån har varit rätt tuffa för mig då min mamma gick bort, jag drabbades av ångest och fortsatte att jobba ändå så orken tryter... Samtidigt gör min hälsa inte saken bättre... Ångest biten har jag tagit tag i, jag har varit sjukskriven några veckor och fått ta hand om mig själv. Så psyket är bättre nu, men fysiken är katastrof!! 

Jag började med LCHF för att gå ner i vikt. Det händer inget, noll, nada!! Jag KAN LCHF kost och jag är ordentligt påläst. Eftersom jag har underproduktion av sköldkörteln är det inte vidare smart att använda sig utav fasta som 5:2 och jag är skeptisk till 16:8 med tanke på hur jag mår på morgonarna redan nu. ÄMnesomsättningen är i botten :(

Jag har läst och läst och läst och vad jag kan förstå, utifrån mitt mående, så har mina binjurar också tagit en hel del stryk. Typen av yrselanfall skulle kunna vara ett tecken på just det.

Så jag undrar om det finns någon här som är insatt i sköldkörtel och binjurar och kanske kan tipsa om vad jag kan göra för att på egen hand optimera min kropps funktion och dels om någon vet en läkare/mottagning i mina krokar av landet (Skåne).

Typen av yrselanfall skulle kunna vara ett tecken på just det.

Yrsel i samband med stor stress (exempelvis dödsfall i familjen) är inte ovanligt. Ofta beror den på spänningar som uppkommer i kroppen vid stor stress. Det hände mig när min pappa gick bort. Först blev jag rädd att det var någon allvarligare åkomma men min husläkare kunde direkt ta bort min oro. Tydligen jättevanligt. Prova att massera från nacken och uppåt huvudet, använd alla fingrarna och arbeta dig uppåt i cirkelrörelser. Ta upp yrseln med din läkare för att utesluta annat och be om att få gå till en sjukgymnast som hjälper till med rörelser för att lossa på spänningarna. Ett tips vad gäller yrseln i alla fall.

• Like 1

Jag vet inte om detta är vad du är ute efter men den här föreläsningen är riktigt bra, även om hon hackar lite ibland:

Rethinking Fatigue: the Adrenal Myth — Nora Gedgaudas, hon pratar mycket om stress och kost (och lite om gluten) och är motståndare till alla tabletter.

https://www.youtube.com/watch?v=VWMFmOSi3Co&app=desktop

Bonus: rapport om Celiki och adrenal insufficiency, svensk forskning.

http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/jc.2007-0960

Yrsel i samband med stor stress (exempelvis dödsfall i familjen) är inte ovanligt. Ofta beror den på spänningar som uppkommer i kroppen vid stor stress. Det hände mig när min pappa gick bort. Först blev jag rädd att det var någon allvarligare åkomma men min husläkare kunde direkt ta bort min oro. Tydligen jättevanligt. Prova att massera från nacken och uppåt huvudet, använd alla fingrarna och arbeta dig uppåt i cirkelrörelser. Ta upp yrseln med din läkare för att utesluta annat och be om att få gå till en sjukgymnast som hjälper till med rörelser för att lossa på spänningarna. Ett tips vad gäller yrseln i alla fall.

Ah, jag glömde skriva att yrseln har jag haft rätt många år. Jag har varit hos läkare för det, sjukgymnast och jag har blivit utredd på längden och bredden och de hittar inget.

Min mamma gick bort i maj, yrseln har jag haft i varierade grader i 10-15 år.

Jag vet inte om detta är vad du är ute efter men den här föreläsningen är riktigt bra, även om hon hackar lite ibland:

Rethinking Fatigue: the Adrenal Myth — Nora Gedgaudas, hon pratar mycket om stress och kost (och lite om gluten) och är motståndare till alla tabletter.

https://www.youtube.com/watch?v=VWMFmOSi3Co&app=desktop

Bonus: rapport om Celiki och adrenal insufficiency, svensk forskning.

http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/jc.2007-0960

Jag ska kolla på dessa i lugn och ro hemma. I och med att jag mår som jag gör får jag vara noga med att inte göra för mycket samtidigt.

Är verkligen ingen expert men som jag fattat det hela är anledningen till att sköldkörtelns produktion hämmas bristen på pregnenolon, ett förstadie-hormon som krävs för tillverkning av bland annat kortisol, östrogen, progesteron, testosteron samt sköldkörtelhormoner. Pregnenolonbristen uppstår främst av att kortisolproduktionen är hög till följd av fysisk eller psykisk stress, och då prioriteras alltid kortisolproduktionen framför andra hormoner.

Syndromet benämns som "Pregnenolone steal syndrome" på engelska. En vanlig bieffekt är att D-vitaminproduktionen är låg.

Ett snabbt sätt att kolla hur din kropps kortisolproduktion och fördelning fungerar, skall vara att testa att rispa huden lätt strax under naveln, så att ett vitt streck uppstår. Detta streck blir hos en frisk person snabbt rosa, för att sedan försvinna helt, medan hos någon med kortisolproblem så stannar det vitt mycket längre tid.

Jag kan inte tillföra mycket mer annat än att kolesterolsänkande mediciner såsom statiner, har en hämmade effekt på pregnonelonproduktionen eftersom kolesterol tillsammans med Vitamin A krävs för bilda pregnenolon. Så äter du statiner kommer de ständigt att kämpa för att fortsätta hålla nere kolesterolet och därmed även pregnenolonet.

• Like 1

Är verkligen ingen expert men som jag fattat det hela är anledningen till att sköldkörtelns produktion hämmas bristen på pregnenolon, ett förstadie-hormon som krävs för tillverkning av bland annat kortisol, östrogen, progesteron, testosteron samt sköldkörtelhormoner. Pregnenolonbristen uppstår främst av att kortisolproduktionen är hög till följd av fysisk eller psykisk stress, och då prioriteras alltid kortisolproduktionen framför andra hormoner.

Syndromet benämns som "Pregnenolone steal syndrome" på engelska. En vanlig bieffekt är att D-vitaminproduktionen är låg.

Ett snabbt sätt att kolla hur din kropps kortisolproduktion och fördelning fungerar, skall vara att testa att rispa huden lätt strax under naveln, så att ett vitt streck uppstår. Detta streck blir hos en frisk person snabbt rosa, för att sedan försvinna helt, medan hos någon med kortisolproblem så stannar det vitt mycket längre tid.

Jag kan inte tillföra mycket mer annat än att kolesterolsänkande mediciner såsom statiner, har en hämmade effekt på pregnonelonproduktionen eftersom kolesterol tillsammans med Vitamin A krävs för bilda pregnenolon. Så äter du statiner kommer de ständigt att kämpa för att fortsätta hålla nere kolesterolet och därmed även pregnenolonet.

Inga statiner här inte :). Min läkare har aldrig kollat mitt kolestrol. Men det kanske man inte gör på patienter under 35?

Tänkte försöka rispa huden så som du föerslog men har jeans på mig och sitter på jobb... lite svårt då!

ALlt jag lär mig om min kropp verkar tyda på att jag måste se över den i ett helhetsperspektiv. Jag kan äta hur rätt jag bara vill men när resten inte fungerar som den ska kommer inget att hända på vågen heller.

Det blir en lista med bra tillskott och en trip till hälsokosten i veckan!

Vill inte läkarna ta i mig med pincett för att mitt TSH ligger "bra" får jag lösa det själv!

• Like 1

Har de kollat om du har menieres sjukdom (jag tänker på yrseln)?

http://www.netdoktor.se/allmant/artiklar/menieres-sjukdom/

Det här med sjukdomar relaterade till sköldkörleln verkar det vara en allmän bristkunskap om. Jag blev utredd då mitt TSH var för lågt (för hög ämnesomsättning), men jag blev mest runt-bollad och när mitt värde efter kanske ett år blev normalt så gjordes inget mer...

Kanske kan följande länkar hjälpa dig lite?

http://skoldkortel.blogspot.se/p/om-mig.html

http://www.skoldkortelforeningen.se/sjukdomsfakta/hypotyreos/intro

http://endokrinologforeningen.se/

Har de kollat om du har menieres sjukdom (jag tänker på yrseln)?

http://www.netdoktor.se/allmant/artiklar/menieres-sjukdom/

Det här med sjukdomar relaterade till sköldkörleln verkar det vara en allmän bristkunskap om. Jag blev utredd då mitt TSH var för lågt (för hög ämnesomsättning), men jag blev mest runt-bollad och när mitt värde efter kanske ett år blev normalt så gjordes inget mer...

Kanske kan följande länkar hjälpa dig lite?

http://skoldkortel.blogspot.se/p/om-mig.html

http://www.skoldkortelforeningen.se/sjukdomsfakta/hypotyreos/intro

http://endokrinologforeningen.se/

Meniers var något nytt för mig.

Jag har ju blivit utredd för yrseln och har nedsatt hörsel på båda öronen, just de låga tonerna.

De hällde även vatten i öronen på mig och orsakade yrsellanfall för att se hur mina ögon reagerade. Först hällde de kallt vatten sedan skulle det hällas 38 gradigt vatten. När det varma vattnet kom ner i öronen var det så varmt att det brände så jag vrålade som en stucken gris. Undersökningen avbröts utan någon förklaring. Om jag har en kroppstemp på 36.4 blir 38 grader otroligt varmt...

Många symtom stämmer ju in på mig. Men enligt min läkare är jag frisk... Svårt att veta vad man ska tro ju!

• 1 year later...

Först av allt har jag lärt mig att inte leta efter Ett Rätt Svar. Kroppen är komplex och hormonsystemet vilar i sin tur på att det finns byggstenar, dvs näringsämnen, mineraler etc. Låg omsättning har jag lidit av i många år. Nedstämdhet och svårigheter att känna motivation är ju tydliga drag som inte kan kureras med kemiska preparat. Det är inte brist på SSRI som gör en hängig. Och hängig kan man vara av skilda skäl, både livets motgångar och näringsbrist.

Den senaste veckan har jag börjat käka mer B-vitamin. Det har jag testat förr men inte känt någon större skillnad av, utom B-12 som vände torr och narig hud till slät och mjuk, utan krämer och oljor. Om du vill testa det, var noga. Den billiga och vanligaste varianten, cyanokobalamin, är den form vi minst behöver. Metylkobalamin funkar mycket bättre och tas lättare upp av kroppen. (Cyanid används för att avrätta folk...) Information och kunskap är guld värda, men vem ska man tro? Man får lov att forska på egen hand, testa själv och jämföra resultat. Många källor som ser bra och tillförlitliga ut innehåller information som jag har lärt mig inte stämmer. Som t ex att det skulle vara just cyanokobalamin vi behöver. Jag nämner B-12 eftersom brist på det är kusin till utmattningssymptom. Särskilt om man käkat vegetariskt länge kan man ha fått brist.

Brist på niacin/B-3 ger också nedstämdhet och diverse diffusa symptom. Niacin finns i tre former där amiden är vanligast, men om man har strul med ämnesomsättningen är det min erfarenhet att man helst bör få tag i nikotinsyra (som tyvärr verkar ha blivit mer eller mindre förbjudet sen i våras). 

B-vitamin finns i många varianter och det märke jag testar nu (B-right) har haft större verkan än andra. Ett lugn och en förnöjsamhet har börjat sprida sig i kropp och sinne, vilket i sin tur gör att övriga problem känns lättare att jobba med och inte är lika förlamande.

Att kalibrera kroppen är en utmaning. Att se helheten och skruva lite på många knappar verkar vara det enda vettiga. Det är som att styra en bil. Om man vrider häftigt på ratten i höga farter hamnar man i diket. Istället måste man göra ständiga småjusteringar för att följa vägen. Att börja lägga pusslet och förstå olika processer måste nog höra till grundkompetensen för alla som vill ta hand om sig själva, men jag kan ju känna att jag inte har hittat alla bitarna än. T ex har Andush nämnt pregnenolon på ett par ställen, för att det ligger före tyroidhormonen i kedjan. Och det är nog så man får tänka - att hela tiden röra sig uppströms i orsakssambanden och inse att de korsar och går in i varandra hela tiden. Samtidigt måste man vara uppmärksam och systematisk och inte nöja sig förrän man testat och hittat det som funkar för en själv. Tidsödande och jobbigt, javisst. Men kroppen har ju inte särskilt många olika signaler för att påtala att något är fel. Att klura ut vad just ens egna besvär består av är enda vägen om man vill ta ansvar för sig själv och inte överlämna ödet i andras händer. Vare sig till läkare eller välmenande forummedlemmar.

• Like 1