Råttan Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Nu måste jag få ventilera mig lite och jag har en stor önskan om eran kunskap, erfarenheter och råd. Har haft hypotyreos sedan mars -08 då diagnosen ställdes. Hypotyreosen utlöstes av litium som jag åt för bipolär sjukdom. Det är således inte autoimmunt och har aldrig haft antikroppar. Ätit Thyroxin (levaxin) sedan dess i olika doser, men litium avslutades. Mådde bättre något år från hyposymtomen, men senaste året varit trött mentalt. förra våren valde jag att avsluta alla mina psykmediciner, efter att ha trappat ner dem hela vintern, men hamnade sedan i en depression förra sommaren/hösten, så illa att jag även var inlagd på ett par varv. Läkaren på psykavdelningen sade väldigt bestämt att nu sätter vi in litium igen. Det var i november. Jag har mått väldigt bra på litium, men kroppen mår allt sämre. TSH ökade igen och jag var konstant trött och blev lätt mentalt slut. I februari -14 började jag äta LCHF, ganska strikt i början. i samma veva blev jag väldigt muskelsvag och trött i musklerna. Hade svårt med vardagliga sysslor som att tvätta håret, för jag hade ingen kraft i armarna. Tänkte att det var omställningsbesvär, men det gick aldrig över. I maj hade mitt T3 sjunkit för lågt, samtidigt som mitt T4 var för högt. Jag ökade också mitt kolhydratintag lite och äter kanske runt 20-30g numer. Läkaren ordinerade Liothyronin (T3-hormon). Mådde väldigt bra i somras, men nu har kroppen kraschat igen, muskelsvagheten som var borta ett tag har kommit tillbaka och jag har väldigt högt tryck i huvudet, yrsel + sus och att det dånar. Matt och svag i kroppen. Thyroxinet är nu höjt och Lio minskat, mår dock inte bra som sagt. ska till endokrinologen på tisdag och diskutera mer med honom. Det jag undrar över är, som jag läst att vi med hypotyreos ska se till att äta tillräckligt med kolhydrater för att levern ska kunna konvertera till T3. Minnst 50g har jag förstått. Är det någon som har kunskap om det här på forumet? Jag kommer inte upp i 50g som jag äter nu, trots att jag äter nötter, bär, frön, rotfrukter (äter inte mejerier, utom ost) Jag äter ju inte allt dagligen förstås. Läkarna hittar inget fel på mig, alla prover och undersökningar visar att inget är på tok trots att jag mår som jag gör, så jag funderar nu om det faktiskt är så att jag inte mår bra på grund av för lite kolhydrater? Jag tycker det verkar långsökt, men tänk OM det är så. Borde jag prova öka kolhydratmängden? Det som hindrar mig är ju att jag fortsättningsvis har en övervikt som jag vill ha bort (väger 102 kg ) och vad händer då om jag ökar kolhydratmängden. Som det nu är har jag gått ner 15 kg på dessa sju månader jag ätit LCHF. Känner mig kluven i det här, så snälla hjälp mig med lite tankar någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Jag skulle testa att öka kolhydraterna. Potatis, ris, frukt, kanske? Du kan ju försöka hålla lite koll på kalorierna samtidigt, och minska fettet motsvarande om du är rädd att gå upp i vikt. Fast på lång sikt är det kanske viktigare att få ordning på ämnesomsättningen. Det finns forskning som stödjer precis det du säger, att mindre kolhydrater minskar just T3. Och att vid 50 g per dag såg man ingen minskning. Det beror säkert på faktorer som fysisk aktivitet också. http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/jcem-42-1-197 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Jag skulle testa att öka kolhydraterna. Potatis, ris, frukt, kanske? Du kan ju försöka hålla lite koll på kalorierna samtidigt, och minska fettet motsvarande om du är rädd att gå upp i vikt. Fast på lång sikt är det kanske viktigare att få ordning på ämnesomsättningen. Det finns forskning som stödjer precis det du säger, att mindre kolhydrater minskar just T3. Och att vid 50 g per dag såg man ingen minskning. Det beror säkert på faktorer som fysisk aktivitet också. http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/jcem-42-1-197 Förlåt att jag klampar in här. Men menar du att om man utesluter kolhydrater som hypo så går omvandlingen ner av T3 från T4? Då borde alltså jag som har underproduktion kanske fokusera på en liberal lchf med så ren mat som möjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Förlåt att jag klampar in här. Men menar du att om man utesluter kolhydrater som hypo så går omvandlingen ner av T3 från T4? Då borde alltså jag som har underproduktion kanske fokusera på en liberal lchf med så ren mat som möjligt? Jag har inte hunnit sätta mig in i detta tillräckligt för att ge riktigt bra råd. Men studien ovan visar att T3 minskar av nollkolhydratkost nästan lika mycket som svält. rT3 påverkas däremot inte av nollkolhydratkost. Det är ett väldigt knepigt område, det finns många faktorer och experterna vet inte heller. Men du _kanske_ skulle satsa på mat med lite mer kolhydrater. Prova en period? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Jag har inte hunnit sätta mig in i detta tillräckligt för att ge riktigt bra råd. Men studien ovan visar att T3 minskar av nollkolhydratkost nästan lika mycket som svält. rT3 påverkas däremot inte av nollkolhydratkost. Det är ett väldigt knepigt område, det finns många faktorer och experterna vet inte heller. Men du _kanske_ skulle satsa på mat med lite mer kolhydrater. Prova en period? Om det med svält stämmer så lutar det verkligen åt att en balanserad kost med inte för mycket, eller lite, kolhydrater är det bästa. Jag tänker lite som så att ämnesomsättningen är dålig när man har hypo. Det hjälper inte att svälta sig ner i vikt. Att dricka t.ex. pulversoppor är att svälta då man får i sig runt 500-600 kcal/dag. Jag hade som mål att strikta upp kosten och dra ner på kolhydraterna. Nu tänker jag att jag kanske ska tillföra fler grönsaker istället . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 "Som det nu är har jag gått ner 15 kg på dessa sju månader jag ätit LCHF"! Alltså detta är ju helt klart imponerande och jättekul, det visar ju verkligen att LCHF funkar för din del iaf. när det gäller viktminskningen. Känns tragiskt om du ska öka kolhydratintaget i detta läge, men det är såklart trist att du inte mår bra och lider av yrsel etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted September 17, 2014 Author Share Posted September 17, 2014 "Som det nu är har jag gått ner 15 kg på dessa sju månader jag ätit LCHF"! Alltså detta är ju helt klart imponerande och jättekul, det visar ju verkligen att LCHF funkar för din del iaf. när det gäller viktminskningen. Känns tragiskt om du ska öka kolhydratintaget i detta läge, men det är såklart trist att du inte mår bra och lider av yrsel etc. Ja, det känns väldigt bra och jag mår bra på flera sätt också så som jag äter nu, men kroppen är matt och svag och mina sköldkörtelvärden är inte ok och jag börjar mer och mer fundera på om jag ska prova öka kolhydraterna för att se om det blir någon förändring, men tvekar just pga vikten. Men som jag mår nu är inge trevligt kan jag säga. Har hört från flera håll om detta att man som hypo inte ska dra ner för mycket på kolhydraterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted September 17, 2014 Author Share Posted September 17, 2014 Jag skulle testa att öka kolhydraterna. Potatis, ris, frukt, kanske? Du kan ju försöka hålla lite koll på kalorierna samtidigt, och minska fettet motsvarande om du är rädd att gå upp i vikt. Fast på lång sikt är det kanske viktigare att få ordning på ämnesomsättningen. Det finns forskning som stödjer precis det du säger, att mindre kolhydrater minskar just T3. Och att vid 50 g per dag såg man ingen minskning. Det beror säkert på faktorer som fysisk aktivitet också. http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/jcem-42-1-197 Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
markusm Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Ät mer kolhydrater under en period och se hur du mår. Du har ingenting att förlora. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts