Jump to content

Barnmat/välling utan skräp?

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej!

Min syster har precis fött världens sötaste lilla flicka men har lite problem med amningen och funderar därför på att komplettera med välling. Vällingen hon hade hemma var dock av märket Semper och när jag kollade ingrediensförteckningen såg det verkligen inte bra ut! Vet någon av er vilken välling som är bäst att köpa? Innehåller de alla en massa skit (maltodextrin, majsstärkelse etc.) eller finns det någon som är bra?

Tacksam för svar!

Jag har för mej att både Monique Forslund och Anna Sparre har skrivit om barnmat. Förhoppningsvis även för riktigt små. Vad jag förstått innehåller kokosfett samma slags fett som i bröstmjölk så det måste väl vara bra iaf... i lagoma mängder. Semper är riktig skit

• Like 2

Om det är Baby Semp 1 så innehåller den lika mycket socker som modersmjölk, 7,2 g per 100 g. Om man måste ersätta modersmjölk så är detta nog det bästa som finns.

EDIT: 38% av kalorierna i bröstmjölk kommer från kolhydrater. Det är alltså ingen LCHF precis. (55% från fett, 7% från protein)

Om det är Baby Semp 1 så innehåller den lika mycket socker som modersmjölk, 7,2 g per 100 g. Om man måste ersätta modersmjölk så är detta nog det bästa som finns.

EDIT: 38% av kalorierna i bröstmjölk kommer från kolhydrater. Det är alltså ingen LCHF precis. (55% från fett, 7% från protein)

Jo, men maltodextrin, majsstärkelse och sojalecitin- ska det verkligen behövas? Det är ingen LCHF jag pratar om här, det vet jag, men jag söker bara en välling utan konstiga onaturliga tillsatser =)

Jag har för mej att både Monique Forslund och Anna Sparre har skrivit om barnmat. Förhoppningsvis även för riktigt små. Vad jag förstått innehåller kokosfett samma slags fett som i bröstmjölk så det måste väl vara bra iaf... i lagoma mängder. Semper är riktig skit

Jag har beställt den boken av Monique Forslund så den ska hon få av mig! Men jag visste inte att det även vände sig till spädbarn? Hade för mig att det var för de lite äldre. Men det vore ju superbra om det fanns recept på välling där också =)

Jo, men maltodextrin, majsstärkelse och sojalecitin- ska det verkligen behövas? Det är ingen LCHF jag pratar om här, det vet jag, men jag söker bara en välling utan konstiga onaturliga tillsatser =)

Jag håller med om att flera ingredienser i ersättningen kan ifrågasättas, men jag tror som sagt inte det finns någon bättre produkt som kan köpas i alla fall. Maltodextrin och majsstärkelse är som jag ser det inte "värre" än laktos; lecitinet är visserligen gjort på soja, men är molekylärt lika det vi alla har i våra kroppar (som jag förstår det).

Ägg till spädbarn skulle jag inte våga rekommendera.

Undrar just vad Monique Forslund skriver om detta - jag köpte boken för en tid sedan men gav den till min gravida dotter efter snabbläsning...

Äggvälling är alldeles säkert ett bra alternativ till just välling, som alltså rekommenderas från sex månaders ålder. Till en nyfödd skulle jag inte rekommendera något annat än amning eller just sådan köpt ersättning som du beskriver. Nej, jag tror inte heller att ersättningen är optimal, men jag tror att den är bättre anpassad för ett spädbarn än något jag skulle kunna koka ihop själv. Min åsikt i fråga om vad små bäbisar ska äta är: I första hand endast bröstmjölk. I andra hand bröstmjölk kombinerat med ersättning. (Detta om det behövs av särskilda skäl, som exempelvis att bebisen under en period längre än några dagar får i sig för lite bröstmjölk.) I tredje hand ersättning. (Detta även av sådana skäl som att mamman absolut inte trivs med att amma.) Om någon frågar mig, avråder jag från andra matexperiment, åtminstone fram till 3-4 månaders ålder (vilket även det troligen ofta är alltför tidigt).

• Like 3

Ja, jag håller med om att maltodextrin är skräp! Och visst håller jag även med dig, Johanna07, dessa tillsatser är knappast det bästa för någon. Men att börja ge en nyfödd egenkomponerade hopkok med ägg och smör, känns ändå lite riskabelt för mig. Visst, jag kan ha fel. det är fullt möjligt! Men det kan få så allvarliga följder om det blir fel med maten till en så liten. Vad gäller industrins ersättning, är det åtminstone väl dokumenterat att barn överlever bra på den... Sen kan jag villigt medge att inget av mina barn ens har smakat ersättning. Endast en av de tre har druckit välling, men endast efter sex månaders ålder.

Dock, som jag skrev, anser jag att endast bröstmjölk är den bästa maten för ett spädbarn. Jag vet också flera som haft "lite problem med amningen" som snabbt fått väldigt mycket större problem med amningen just för att de varit snabba med att komplettera med ersättning. Det behövs som sagt ibland, men inte alls så ofta som det sker. Om Athenasmattes syster vill ha mitt råd, så blir det att hon kan kontakta amningshjälpen. De brukar kunna sin sak och ge bra hjälp för att komma tillrätta med amningsproblemen.

• Like 4

Maltodextrin kan vara framställt av vete. Kan inte majsstärkelse betyda gmo? Soja har också ifrågasatts för barn. Tycker dessa saker låter lite som "matexperiment".

Tänker du att maltodextrin framställt av vete kan vara kontaminerat t.ex. med gluten? Annars spelar det väl i princip ingen roll varifrån kolhydratmolekylerna kommer, tänker jag. Likadant med majsstärkelsen - att majsen eventuellt var gmo betyder väl inget för stärkelsemolekylerna i ersättningen?

När det gäller barnmat på burk så tycker jag det är knepigt att det finns så få sorter med potatis. Det är pasta på längden och tvären i väldigt många sorter och bara några enstaka med potatis. Skummjölkspulver är det i väldigt många också. Mängden kött och fisk är superminimal eller vad sägs om 8 % kyckling i burkmat för barn från 12 månader och uppåt.

• Like 1

Förstår inte varför man ens köper sådant vi har överlevt utan barnmat i miljoner år varför inte nu

...kanske av samma anledning att vi köper allt annat skräp, vi kan inte laga mat och ta tillvara på råvaror numera :( och får liten möjlighet att göra det också, med det utbud vi har idag inom livsmedel. Allt är liksom färdigt och klart.

• Like 2

När det gäller barnmat på burk så tycker jag det är knepigt att det finns så få sorter med potatis. Det är pasta på längden och tvären i väldigt många sorter och bara några enstaka med potatis. Skummjölkspulver är det i väldigt många också. Mängden kött och fisk är superminimal eller vad sägs om 8 % kyckling i burkmat för barn från 12 månader och uppåt.

Mixa potatis, kött, grönsaker och sås i en mixer bara?

Tänker du att maltodextrin framställt av vete kan vara kontaminerat t.ex. med gluten? Annars spelar det väl i princip ingen roll varifrån kolhydratmolekylerna kommer, tänker jag. Likadant med majsstärkelsen - att majsen eventuellt var gmo betyder väl inget för stärkelsemolekylerna i ersättningen?

Jag vet att jag inte tål maltodextrin från vete och inte heller majs/vetestärkelse.

• Like 2

En släkting till mig, ett barn i lågstadieåldern, är väldigt allergisk mot allt med vete. Tål inte vetestärkelse eller något som tillverkats med hjälp av vete. Maltodextrin går bra, om det tillverkats av majs, men inte om det tillverkats av vete. Vilketdera det är framgår sällan av ingrediensförteckningarna, men barnets mamma ringer runt till tillverkare och kundsupporter och frågar och kan alltid få svar på vad som för tillfället gäller...

Mixa potatis, kött, grönsaker och sås i en mixer bara?

Jo det är klart att det går att fixa eget men tänk alla dom som köper barnmat och inte funderar så djupt på vad den innehåller. Deras barn blir uppfödda på pasta av bara farten.

Sedan är det ju väldigt praktiskt att kunna ta med sig en burk som tål att vara i värme. Gör man maten själv så måste man ju ha kylklampar i bilen om man är ute på resande fot.

Inlägget var i första hand menat som en reflexion över utbudet och alla barn som blir uppfödda på näringsfattig pasta på grund av det.

Blanda inte ihop välling och bröstmjölksersättning. Hur gammal är bebisen? Ersättning ges till barn under 6 månader då amningen inte fungerar fullt ut. Jag har själv inte kunnat amma mina barn och gett babysemp1. Jag litar på att den är det som liknar bröstmjölk mest. Nu är mitt andra barn 6 månader och har börjat äta lite mat. Det är nu man ska börja tänka mer. Jag ger henne ingen mjölmat och absolut inte välling.

Men, än en gång, blanda inte ihop välling och bröstmjölksersättning!

Annika

Cleaneatingbyannika.wordpress.com

• Like 3

• 1 month later...

Blanda inte ihop välling och bröstmjölksersättning. Hur gammal är bebisen? Ersättning ges till barn under 6 månader då amningen inte fungerar fullt ut. Jag har själv inte kunnat amma mina barn och gett babysemp1. Jag litar på att den är det som liknar bröstmjölk mest. Nu är mitt andra barn 6 månader och har börjat äta lite mat. Det är nu man ska börja tänka mer. Jag ger henne ingen mjölmat och absolut inte välling.

Men, än en gång, blanda inte ihop välling och bröstmjölksersättning!

Annika

Cleaneatingbyannika.wordpress.com

Hej! Sorry, glömde ju säga hur gammal bebisen är! Du har helt rätt, hon är under 6 månader (hon är 6 veckor gammal bara!) och ska därför ej få välling har jag fått reda på av flera källor. Amningen fungerar tyvärr inte fullt ut, det är därför bröstmjölksersättning behövs! Semper är den hon använder, det verkade inte jätteilla när man kollade innehållsförteckningen (inte som vissa andra i alla fall!). Är Semper den bästa?

Tack för svar!

//Madeleine

Semper, Nestle´, Hipp... Finns några varianter. Jag har hört de som säger att Semper är bäst, andra som säger att Nestle´är bäst. Andra väljer Hipp, för att den är ekologisk. Jag menar att det viktigaste i sammanhanget, måste vara att bebisen mår bra. Mår barnet bra av nuvarande kost, behåll den! Mår barnet inte bra, testa försiktigt att byta till någon annan sort.

• Like 1