Athenasmatte Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Någon av er som lyckats hitta C-vitamintabletter utan vare sig sötningsmedel eller socker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Finns i kryddhyllan i affären. Askorbinsyra heter det och ett kryddmått blir ungefär ett gram C-vitamin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted September 17, 2014 Author Share Posted September 17, 2014 Finns i kryddhyllan i affären. Askorbinsyra heter det och ett kryddmått blir ungefär ett gram C-vitamin. Åh så bra! Tack =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Eller ännu hellre kanske köpa hem citroner och pressa? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Hur mycket socker eller sötningsmedel får man i sig egentligen om man äter 1 kilo c-vitaminpiller ? Undra om vi inte får flerfalldigt mer socker i oss genom den vanliga hälsosamma maten ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Paprika kan jag rekommendera för C-vitamin. Ät den rå om det är C-vitaminet du är ute efter. RDI för C-vitamin är 80 mg. 100 g röd paprika innehåller 250% av RDI. 100 g citron/apelsin innehåller 66% av RDI och bleknar alltså i jämförelse. 150+ g citron är riktigt mycket citron i alla fall om man tänker sig att man ska äta det vareviga dag. 40-50 g paprika är ganska lite paprika, och innehåller summa 2 g kolhydrater, om man nu är sån att man räknar kolhydrater. Askorbinsyran i kryddhyllan är framställd med hjälp av ett mögel (genetiskt modifierat dessutom(!) ). Det verkar funka helt ok för de flesta människor, men vissa är allergiska. http://www.nutritionalanarchy.com/2014/04/14/citric-acid-comes/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Paprika kan jag rekommendera för C-vitamin. Ät den rå om det är C-vitaminet du är ute efter. RDI för C-vitamin är 80 mg. 100 g röd paprika innehåller 250% av RDI. 100 g citron/apelsin innehåller 66% av RDI och bleknar alltså i jämförelse. 150+ g citron är riktigt mycket citron i alla fall om man tänker sig att man ska äta det vareviga dag. 40-50 g paprika är ganska lite paprika, och innehåller summa 2 g kolhydrater, om man nu är sån att man räknar kolhydrater. Askorbinsyran i kryddhyllan är framställd med hjälp av ett mögel (genetiskt modifierat dessutom(!) ). Det verkar funka helt ok för de flesta människor, men vissa är allergiska. http://www.nutritionalanarchy.com/2014/04/14/citric-acid-comes/ Du menar citronsyra? Askorbinsyran är syntetisk. Vill man ha naturlig källa så är gul paprika effektivast med mest C-vitamin i förhållande till kolhydraterna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan H. Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Broccoli är också en utmärkt C-vitaminkälla där man får 120 mg C-vitamin av 100 gram broccoli. Om man kokar broccolin försvinner förstås en del men det är fortfarande 78 mg C-vitamin kvar i 100 gram kokt broccoli så även kokt broccoli piskar citrusfrukterna Förstår egentligen inte hur man kan behöva tillskott av vitamin C om man går på LCHF. Om man inte kör fakir året runt förstås, men det gör väl ingen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted September 21, 2014 Author Share Posted September 21, 2014 Finns i kryddhyllan i affären. Askorbinsyra heter det och ett kryddmått blir ungefär ett gram C-vitamin. Äter man det bara sådär eller blandar man det med vatten och dricker? Eller blandar i maten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Äter man det bara sådär eller blandar man det med vatten och dricker? Eller blandar i maten? Jag löser upp det i vatten, tar en stund dock. Smaken blir syrlig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 Livsmedelsverket skrev idag på FB att squash är rikt på C-vitamin. https://www.facebook.com/livsmedelsverket Lite trist bara att man måste "gilla" dem för att få uppdateringarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 Nypon och havtorn är rika på c-vitamin. http://www.myhavtorn.com/kroppen/varfor_anvanda_havtorn.html Havtorn är mogna just nu, så bor man vid kusten i södra delen av landet, är det bara att ge sig ut och plocka. Annars finns de i frysdisken på Coop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 Du menar citronsyra? Askorbinsyran är syntetisk. Vill man ha naturlig källa så är gul paprika effektivast med mest C-vitamin i förhållande till kolhydraterna. Citronsyra och askorbinsyra är inte samma sak. Skall du ha C-vitamin skall du ha askorbinsyra. Askorbinsyra=C-vitamin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 Citronsyra och askorbinsyra är inte samma sak. Skall du ha C-vitamin skall du ha askorbinsyra. Askorbinsyra=C-vitamin C-vitamin är askorbinsyra/ror.. vilket består av olika askorbater.. med C-vitaminverkan! Bäst är natturligt c-vitamin, gärna från olika källor så får man en variation av askorbater.. med C-vitaminverkan! För det är väl verkan vi är ute efter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Med en bra kost borde det inte finnas några behov av tillskott. Allt för lite C-vitamin vid en riktigt usel kost är ju inte alls bra och kan ge skörbjugg, men det är ju hyfsat ovanligt i Sverige nuförtiden. De flesta tror att C-vitamin på något sätt skall skydda mot infektioner. Som jag förstår så finns inga vetenskapliga bevis för detta? Vad man har sett är att kroppen med urinen utsöndrar mer C-vitamin vid tex. förkylning. Slutsatsen är då att det är bra att ladda med lite extra C-vitamin. Tänk om det är tvärtom! C-vitamin kanske hindrar kroppen från att kämpa mot infektioner, eller lägre halter av C-vitamin kanske försvagar bakterier/virus. Därför dumpar kroppen C-vitamin som en del av sitt försvar. Och så springer vi och köper brustabletter! Notera att detta bara är helt fria tankar och att jag inte har en aning om vad jag pratar om. Kanske vet någon här på forat mer om C-vitamin och dess mekanismer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Citronsyra och askorbinsyra är inte samma sak. Skall du ha C-vitamin skall du ha askorbinsyra. Askorbinsyra=C-vitamin Jag vet. Jag bara reagerade på att det skrevs att askorbinsyra tillverkas av svartmögel vilket inte stämmer. Fast jag ser nu att mitt inlägg kunde missuppfattas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts