StartLowEndHigh Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Förenklat, har jag märkt att när min dag startas med fett- och protein och avslutar med kolydrater så håller jag mig vaken tills det är dags att sova och vaknar pigg tidigt nästa morgon. Intresserad om någon har märkt något liknande / har någon tanke om vad det kan bero på. Att jag inte blir trött på dagen tänker jag själv kan bero på jämn blodsockernivå. Att jag vaknar lätt och utvilad nästa dag är jag mer osäker på. Kan det vara så att, vild gissning, att kvällens kolhydrater låter hjärnan jobba effektivt med att bearbeta dagens intryck och liksom snabbt blir klar med detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Kommer kh från banan och mjölk t.ex. så har jag för mig att det finns forskning på att man somnar lättare (tryptofan tror jag det är som bidrar til lugn). Dina observationer på dagen kanske kan bero på, som du säger, frånvaro av blodsockersvängningar. Prova och ät fett på kvällen och se om du vaknar lika lätt - då är det garanterat inte kh som gör det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts