Jump to content

Ewalenas LCHF resa i Medelhavet

Ewalena Altenfors
 Share

Recommended Posts

Hej alla glada LCHF:are.

I morgon flyger jag till Barcelona för en veckas kryssning till olika städer kring Medelhavet.

Det ska bli min 70:års present till mig själv och jag reser tillsammans med min son.

I somras upptäckte jag att jag gått upp fyra kilo. Jag blev inte förvånad för jag har börjat fuskat de senaste månaderna. Jag grubblade et tag vad jag skulle göra åt saken och kom på den briljanta iden att ringa till min syster och säga att om jag så mycket som smakade på glass, kaffebröd eller godis de närmaste månaderna så skulle jag sätta in 50 kr på hennes konto. Och det fungerade. Varje gång som jag blev det minsta lockad så såg jag för min inre bild hur jag tog fram telefonen och klickade över 50 kr till henne. Sockersuget försvann efter ett par veckor och idag känner jag noll sug.

För tre veckor råkade jag få se ett program med kostdoktorn på kunskapskanalen och blev nyfiken. Jag gick in på sajten och där hittade jag en massa intressanta inlägg och videor. Och där såg jag lösningen på mitt problem. Varje gång jag tänkte på resan så kände jag att det kommer att vankas mat morgon, middag och kväll och med tanke på vad som brukar hända så insåg jag att jag kommer att gå upp 5 kg på kuppen. Nu har jag ätit LCHF i tre veckor och jag kommer att pröva att leva på det under resan.

Jag har också för avsikt att skriva dagbok här på bloggen där jag kommet att skriva om resan ur ett LCHF: perspektiv. Det ska bli så roligt och jag måste gå och packa nu.

Hej så länge

Hej igen. Jag känner att jag behärskar inte hur man bloggar. Jag hade velat fortsätta min berättelse i samma ruta men det verkar inte gå. Hur som helst. Nu är jag i Marcelle. Resan till Barcelona tog hela dagen. Nu vet jag vad man måste göra som LCHF:are när man är ute och flyger. Man måste ha med sig ostkuber i en påse, oliver i en påse och nötter i en påse. På flyget finns det absolut inget att äta utan kolisar. Så när jag kom fram till båten som heter Msc Splendia. Den är enorm. Vi blev bjudna på f´välkomstbuffe när vi kom ombord och den var inte att leka med. Men det fanns inget som inte innehöll vitt bröd. Till slut hittade jag en man i ett hörn som stod och skar upp grishuvuden. Det var riktigt gott och till det tog jag en grönsakstallrik och ost med paprika efteråt. Middagen intogs kl 10:30 och den var hyfsad. lax. anka och ost. 

Jag kunde gå och lägga mig med bra mat men med ca 6 glas vin och en wiskey innanför västen-

Dagen började med en timme i gymmet, en halvtimme i bassängen och 10 minuter i bubbelpool. Sedan frukost nästan endas bestående av ägg och bacon och några ledsna korvar.

Nu bär det av in till Marcelle per buss, vi ska chilla lite. 

Hej så länge

• Like 2

Hej igen. Jag känner att jag behärskar inte hur man bloggar. Jag hade velat fortsätta min berättelse i samma ruta men det verkar inte gå. Hur som helst. Nu är jag i Marcelle. Resan till Barcelona tog hela dagen. Nu vet jag vad man måste göra som LCHF:are när man är ute och flyger. Man måste ha med sig ostkuber i en påse, oliver i en påse och nötter i en påse. På flyget finns det absolut inget att äta utan kolisar. Så när jag kom fram till båten som heter Msc Splendia. Den är enorm. Vi blev bjudna på f´välkomstbuffe när vi kom ombord och den var inte att leka med. Men det fanns inget som inte innehöll vitt bröd. Till slut hittade jag en man i ett hörn som stod och skar upp grishuvuden. Det var riktigt gott och till det tog jag en grönsakstallrik och ost med paprika efteråt. Middagen intogs kl 10:30 och den var hyfsad. lax. anka och ost. 

Jag kunde gå och lägga mig med bra mat men med ca 6 glas vin och en wiskey innanför västen-

Dagen började med en timme i gymmet, en halvtimme i bassängen och 10 minuter i bubbelpool. Sedan frukost nästan endas bestående av ägg och bacon och några ledsna korvar.

Nu bär det av in till Marcelle per buss, vi ska chilla lite. 

Hej så länge

Hej igen. Igår var vi i Marcielle. Vi gjorde en busstur in i centrum och gick omkring lite och tittade på lite hus och mycket folk. Vi stannade på ett vattenhål och drack champagne. Det måste man göra när man är i Frankrike.  Mitt intryck av staden var att den liknar tusentals städer i södra Europa. Man måste nog vara ett tag och lära känna lite människor  för att den ska kännas speciell. Resten av dagen förflöt på båtens bad och relaxcentrum. Det är gigantiskt. I vår hytt upptäckte vi en vattenskada eftersom vi upptäckte att det luktade surt när vi kom in. Halva golvet är översvämmat från duschen   

Eftermiddagen och kvällen förflöt i avkoppling och LCHF käk. Allt som allt 6 glas vin.

• Like 1

Hej igen. Igår var vi i Marcielle. Vi gjorde en busstur in i centrum och gick omkring lite och tittade på lite hus och mycket folk. Vi stannade på ett vattenhål och drack champagne. Det måste man göra när man är i Frankrike.  Mitt intryck av staden var att den liknar tusentals städer i södra Europa. Man måste nog vara ett tag och lära känna lite människor  för att den ska kännas speciell. Resten av dagen förflöt på båtens bad och relaxcentrum. Det är gigantiskt. I vår hytt upptäckte vi en vattenskada eftersom vi upptäckte att det luktade surt när vi kom in. Halva golvet är översvämmat från duschen   

Eftermiddagen och kvällen förflöt i avkoppling och LCHF käk. Allt som allt 6 glas vin.

I förrgår var vi i Genua och det var en överraskande stad. Oerhört genuin och vi tog en taxi i en timme som körde oss runt i staden. Han avslutade på ett utsiktsställe och det var verkligen hisnande vackert. Sedan gick vi ner till hamnen för att äta lunch. Jatteräkor  med sallad. Det enda jag var sugen på var salladen så räkorna fick de andra äta upp. Överhuvudtaget så längtar jag efter grönsaker hela tiden. På båten finns det nästan inga, bara någon ledsen tomat som ligger och skräpar i ett hörn. På båten är det hur mycket som helst att göra på kvällarna och just i förrgår var det en operaariakväll i luciano Pavarottis ära. 

6 glas vin och en wiskey

I går var vi i Pompeji. En tvåtimmarsvandring bland sten. Vi hade en guide med oss som förklarade vad allt var och vi såg mosaiker och förstenade människor och mängder med uppgrävda urnor. Bussen tog oss genom Neapels förorter och det var ingen rolig syn. Förfall förfall förfall. Vi hann inte att besöka centrum av staden så det är svårt utifrån det hör att bilda sig en uppfattning.

LCHF har funkat jättebra hittills men igår så kom det ett litet bakslag. Jag var lite hungrig när vi kom tillbaka från utflykten. Hela dagarna finns det en buffé som står öppen hela dagarna och som man kan plocka ur hur som helst. Jag kom till ett bord med specialiteter och där var det en låda som skulle innehålla som jag trodde championer med äggstanning och någon sorts grönsak. Men genast som jag smakade på den så kände jag att den innehöll mjöl. Jag kunde inte låta bli att äta av den och jag njöt av varenda tugga. Samtidigt som jag kände lite ågren för att jag inte kunde stå emot.

6 glas vin och en wiskey.

I förrgår var vi i Genua och det var en överraskande stad. Oerhört genuin och vi tog en taxi i en timme som körde oss runt i staden. Han avslutade på ett utsiktsställe och det var verkligen hisnande vackert. Sedan gick vi ner till hamnen för att äta lunch. Jatteräkor  med sallad. Det enda jag var sugen på var salladen så räkorna fick de andra äta upp. Överhuvudtaget så längtar jag efter grönsaker hela tiden. På båten finns det nästan inga, bara någon ledsen tomat som ligger och skräpar i ett hörn. På båten är det hur mycket som helst att göra på kvällarna och just i förrgår var det en operaariakväll i luciano Pavarottis ära. 

6 glas vin och en wiskey

I går var vi i Pompeji. En tvåtimmarsvandring bland sten. Vi hade en guide med oss som förklarade vad allt var och vi såg mosaiker och förstenade människor och mängder med uppgrävda urnor. Bussen tog oss genom Neapels förorter och det var ingen rolig syn. Förfall förfall förfall. Vi hann inte att besöka centrum av staden så det är svårt utifrån det hör att bilda sig en uppfattning.

LCHF har funkat jättebra hittills men igår så kom det ett litet bakslag. Jag var lite hungrig när vi kom tillbaka från utflykten. Hela dagarna finns det en buffé som står öppen hela dagarna och som man kan plocka ur hur som helst. Jag kom till ett bord med specialiteter och där var det en låda som skulle innehålla som jag trodde championer med äggstanning och någon sorts grönsak. Men genast som jag smakade på den så kände jag att den innehöll mjöl. Jag kunde inte låta bli att äta av den och jag njöt av varenda tugga. Samtidigt som jag kände lite ågren för att jag inte kunde stå emot.

6 glas vin och en wiskey.

I förrgår var det enutflykt till Messina på Cicilien. Tyvärr körde jag lite för hårt på gymmet på morgonen så jag blev så otroligt trött. Men staden var för mig bara jobbig. Hela stan var som en stor parkeringsplats, liknade Essingeleden i rusningstrafik. Nåja det är kul att se nya platser ändå och solen skiner och det är 30 gr varmt så det är dumt att klaga. Maten går fortfarande bra men jag börjar tycka det är jobbigt att till fruktost varje dag äta ägg och bacon. Tyvärr är det inte så mycket annat som bjuds. Korvarna är inte goda och man får leta länge innan man hittar grönsaker. Luncherna är lite bättre. Oftast finns det vokade grönsaker och kött att tillgä. Middagarna är trerätters och där är det ganska lätt att hoppa över allt med mjöl och socker. Oftast tar jag bara ett pår skivor ost till efterrätt. 

Så igår när det var en utflykt till La Guilette i Tunisien slog den till. Vrålförkylningen. Jag hade anmält mig till en choppingtur. Det var 35 gr varmt och stillastående luft. Vi gjorde först en tur till gamla staden och där var det skitjobbigt med alla försäljare som var på en hela tiden. Sedan en tur till de mer fashionabla delarna av staden där det var samma stuk. Inte stanna upp och titta på något för då var man snart ägare till skräpet. Tillbaka på båten gällde det att få tag i någonting att försöka stoppa flödet från näsan med. Sedan vistas i hytten fram till middagen 

Idag är det bara en dag på havet så jag kan ta det lugnt och vårda men förkylning. 

• 2 weeks later...

Ja nu har jag varit hemma en vecka. Jag hade gått upp ett kilo vilket jag inte betraktar som nån katastrof.

Min känsla efter resan är att det var det bästa jag varit med om. Det bästa på hela resan var spa avdelningen. Att gå ner och gymma en timme varje dag och varje dag se en ny stad öppnas för ögonen när man sitter på motionscykeln. Det jag missade och som jag skulle ha velat haft var att på vår biljett hade vi en PT för halva priset. Efter gymmet så tog jag en 20 minuters simtur i saltvattensbassäng och 10 minuter i en underbar bubbelpool. Vilken underbar känsla av frihet i hela kroppen.

Båten var toppen på alla sätt och det fanns underhållning hela tiden och det var bara att välja. Sista dagen spelade jag bingo och vann 1300 kr. Gubben blev glad när det fanns både cigaretter, wiskey och conjak till honom när jag kom hem.

Det var naturligtvis inte bra med så mycket vin varenda dag på båten. Jag hade fri drickning på min biljett och det blev så klart ett glas till lunchen, mellisen, kvällsmålet och middagen som var varje dag kl 21,00. Trerätters vid dukat bord med uppassning.

Men va fan. Är det fest så är det. Det blev totalbroms när jag kom hem så efter resan har jag inte ens luktat på korken.

Det tråkiga är att jag efter hemkomsten mådde dåligt. Jag fick ont i magen på ett ställe som jag lokaliserar som levern. Jag fick ont i huvudet och jag mådde illa. Min mamma dog när hon var i min ålder av levercanser så jag blev ordentligt orolig. Samtidigt kom min gubbe hem med en påse svenska äpplen. Doften av dem fick mig att tvivla på att jag gör rätt som helt avstår från äpplen. Jag kan inte tro att stenåldermänniskorna inte åt frukt. Jag känner samma sak för rödbetor, morötter, palsternackor och kålhuvuden. Jag tror att stenåldersmänniskorna åt rötter. Så jag känner, att för att kunna gå vidare med lchf så får jag addera de sakerna. Det jag undrar är om jag i så fall måste minska på fettet. Jag har någonstans läst att fettet tillsammans med kolhydrater adderar fettpåslaget i kroppen. Jag känner mig jäkligt osäker.

Jag kan inte tro att stenåldermänniskorna inte åt frukt. Jag känner samma sak för rödbetor, morötter, palsternackor och kålhuvuden. Jag tror att stenåldersmänniskorna åt rötter. Så jag känner, att för att kunna gå vidare med lchf så får jag addera de sakerna. Det jag undrar är om jag i så fall måste minska på fettet. Jag har någonstans läst att fettet tillsammans med kolhydrater adderar fettpåslaget i kroppen. Jag känner mig jäkligt osäker.

Ökar du såpass mycket på kolhydraterna — rotsaker innehåller mycket stärkelse — och dessutom minskar på fettet kan du nog inte sägas följa LCHF längre. 

Om du vill fortsätta med LCHF men få mer variation kan du ta in något äpple ibland och någon rotsak ibland och hålla fettintaget högt.