Jump to content

Vad händer när det svartnar för ögonen när man reser sig?

MKJ

Recommended Posts

Ända sedan jag gick på gymnasiet har det periodvis hänt att det svartnar för ögonen när jag reser mig från att stå på huk eller har legat. Numera svartnar det inte helt som det gjorde då men jag känner ändå av en tendens till det. Svårt att beskriva men ni som upplevt känner nog igen det.

När jag gick på gymnasiet var det mer uttalat och då minns jag att svartnade så mycket en morgon när jag gick upp så jag stod där i hallen och undrade om jag glömt tända ljuset eller om det hade svartnat för ögonen. Nu blir det inte mörkt men känns lite gungigt och obekvämt.

Jag skulle dels vilja veta vad som faktiskt händer och del undrar jag om det har försvunnit när ni börjat med LCHF.

Det är ofta blodtrycket!

Det tar tid för kroppen att anpassa blodtrycket i hjärnan från det man legat till när man rest sig upp.

Hjärtat skall pumpa hårdare och blodkärlen skall dra ihop sig.

...försvinner förmodligen inte med LCHF, då blodtrycket ofta tenderar att sjunka ytterligare med lågkolhydratkost.

kallas för ortostatiskt blodtryck, vilket vissa lider av, men är ofarligt, och har den fysiologiska förklaringen som Zepp beskriver här ovan.

• Like 3

Det är ofta blodtrycket!

Det tar tid för kroppen att anpassa blodtrycket i hjärnan från det man legat till när man rest sig upp.

Hjärtat skall pumpa hårdare och blodkärlen skall dra ihop sig.

Frågan är då vad som händer rent fysisk och varför det bara händer ibland. Jag kan resa mig från hukstående utan att det händer i flera veckor och så plötsligt så är det sådär i några dagar.

Frågan är då vad som händer rent fysisk och varför det bara händer ibland. Jag kan resa mig från hukstående utan att det händer i flera veckor och så plötsligt så är det sådär i några dagar.

Kan säkert vara lite allt möjligt som dehydrering/saltbrist.. till dåligt med järn.. plus antagligen en del annat som har med regleringen att göra, samt genetiskt!

Sen så.. kvinnor har ju en mer varierande järnstatus.. då kanske det känns extra.. dvs då ligger man redan på gränsen.

Om du undrar över det rent fysikaliska så är det dåligt med syre!

Hjärnan är en hejare på att förbruka både syre och energi!

Kan säkert vara lite allt möjligt som dehydrering/saltbrist.. till dåligt med järn.. plus antagligen en del annat som har med regleringen att göra, samt genetiskt!

Sen så.. kvinnor har ju en mer varierande järnstatus.. då kanske det känns extra.. dvs då ligger man redan på gränsen.

Jag har alltid haft högt Hb och senast jag mätte låg det över det övre gränsvärdet.

Nu när jag jag läste på ortostatiskt blodtrycksfall så står det att det vanligare ju äldre man blir.

Om du undrar över det rent fysikaliska så är det dåligt med syre!

Hjärnan är en hejare på att förbruka både syre och energi!

Fast det där med järnet vet jag inte om det stämmer, jag har alltid haft lågt blodtryck, och varit lite ortostatisk, men har som känt hemokromatos med höga järnvärden, och även väldigt höga blodvärden imellanåt.

Kan nog säga att jag skulle åkt fast i vilken bloddopingkontroll som helst :P fast ett bloddtryck på kanske 100/65.

• Like 1

Fast det där med järnet vet jag inte om det stämmer, jag har alltid haft lågt blodtryck, och varit lite ortostatisk, men har som känt hemokromatos med höga järnvärden, och även väldigt höga blodvärden imellanåt.

Kan nog säga att jag skulle åkt fast i vilken bloddopingkontroll som helst :P fast ett bloddtryck på kanske 100/65.

Har du märkt någon skillnad i blodtrycksfall när du reser dig sedan du började med LCHF eller händer det lika ofta eller sällan nu?

Japp. Blodtrycket. Blodet hinner helt enkelt inte upp till hjärnan när man reser sig.

Har återfått detta lilla problem efter att jag började med LCHF då blodtrycket sänktes. Hade det när jag var ung och lång och smal tonåring.

Nu är jag kanske inte tonåring längre, men fortfarande lång, och numera lika smal som jag var för 35 år sedan :-)

Har testad att öka saltintaget lite vilket gjort det bättre. Man får bara tänka sig för lite när man reser sig och inte göra det för häftigt. Och lågt blodtryck är bra mycket bättre att ha än högt :-)

Japp. Blodtrycket. Blodet hinner helt enkelt inte upp till hjärnan när man reser sig.

Har återfått detta lilla problem efter att jag började med LCHF då blodtrycket sänktes. Hade det när jag var ung och lång och smal tonåring.

Nu är jag kanske inte tonåring längre, men fortfarande lång, och numera lika smal som jag var för 35 år sedan :-)

Har testad att öka saltintaget lite vilket gjort det bättre. Man får bara tänka sig för lite när man reser sig och inte göra det för häftigt. Och lågt blodtryck är bra mycket bättre att ha än högt :-)

Har du det varje dag eller är det bara ibland för dig också?

Det är ju bättre än högt som du skriver men idag när jag jobbade inte trädgården så blev det tröttsamt.

Undrar hur lågt blodtryck man måste ha i vanliga fall för att det skall hända. Jag har ju haft lågt förr men våren 2008 hade jag 145/ 90. Efter det minns jag inte om jag har mätt. Våren 2008 krånglade dock allt möjligt med kroppen så det kanske bara var en tillfällig höjning. Minns att jag tidigare haft 117 / 65.

Detta är mycket spekulativt, men jag tror att det också kan handla om spänningstillstånd i kroppen. Själv har långa tider haft yrselproblem både när jag lagt mig och rest mig och har fått för mig att det på något sätt hänger ihop med bäckenet. Efter ett antal behandlingar av bland annat sacrum hos osteopat har detta blivit mycket bättre, men omedelbart efter behandlingen måste jag resa mig mycket försiktigt för att inte ramla omkull.

Mitt blodtryck är också lågt, 90/60 si så där, och jag har haft yrselfenomenet när jag reser mig av och till sedan barndomen och märker ingen skillnad av LCHF. Blev värre när jag var gravid (men då sjönk blodtrycket ytterligare). Har också noterat att det blir värre under perioder av stress.

Är också lågtryckare med alla ovan nämnda symtom. Har lärt mig leve med det, har jag insett, så jag "springer" aldrig ur sängen numera, utan sitter en liten stund på sängkanten innan jag reser mig upp.

Normaltrycket ligger på 100/55 men när jag efter en op på sjukhuset låg på 83/53 tyckte de att det var lite väl lågt... ;)

Samtidigt var de noga med att inte stirra sig blind på trycket utan titta på hur jag mådde istället. Sköterskan påpekade att trycket hade legat bättre när jag låg på uppvakningen. Jag sa då att när jag låg där mådde jag inte så bra, och det höll hon med om var en viktig parameter.

Jag har också i perioder, speciellt om det varit varmt, sett till att få i mig extra salt.

• Like 1

Jag sa inte heller att det är helt klarlagt.. möjligen kan de med dåligt järn känna av sådant tidigare!

Lägger man ihop flera saker så kan det antagligen hända någon ?

Och från det tredje till det fjärde.. det händer att man kan känna sådant efter att man lämnat blod.. det hänger oftast mer ihop med minskad blodvolym.. och går rätt snabbt över när salt och vatten har återkommit!

Järnet man får i tablettform går oftast ut via stoolgången.. man blir som regel trög i magen eller förstoppad!

• Like 1

Det är säkert samma fenomen som G-kraftsbelastning när man flyger. Hjärnan har syre för cirka 3 sekunder. Om blodtrycket plötsligt faller pga kraftig positiv G-kraft (som att resa sig plötsligt) kan man få "black-out", dvs minskat färgseende, krympande synfält, gråsyn, svart. Om detta sker när man reser sig är det bara att vänta tills blodet och syret kommer, för G-kraften är ju tillbaka i normalläge. Händer det däremot när man flyger ska man släppa efter (minska stiget och därmed G-kraftsbelastningen), så kommer synen igen. Medvetandet fungerar fortfarande medan man är "blind".

• Like 3

Min son på 14 år har haft problem med yrsel och att det svartnar för ögonen till och från. Han har lågt blodtryck så det är en förklaring. Oftast hände det på morgonen och blev bättre under dagen. Om han ser till att få i sig vätska regelbundet under dagen och kvällen har han inga problem. Så för hans del är det kombinationen av lågt blodtryck och vätskebrist som är anledningen till yrsel och att det svartnar för ögonen. Tror det kan vara bra att se till så att man inte äter för lite salt också.

Vet att du frågade om vad som händer när det händer, ville bara dela med mig om vad som kan hjälpa så det slipper hända.

• Like 1

Min son på 14 år har haft problem med yrsel och att det svartnar för ögonen till och från. Han har lågt blodtryck så det är en förklaring. Oftast hände det på morgonen och blev bättre under dagen. Om han ser till att få i sig vätska regelbundet under dagen och kvällen har han inga problem. Så för hans del är det kombinationen av lågt blodtryck och vätskebrist som är anledningen till yrsel och att det svartnar för ögonen. Tror det kan vara bra att se till så att man inte äter för lite salt också.

Vet att du frågade om vad som händer när det händer, ville bara dela med mig om vad som kan hjälpa så det slipper hända.

Det kan kanske finnas flera olika orsaker. För egen del så hade jag ätit ovanligt mycket salt igår innan jag fick besvären. Periodvis har jag i stort sett inte ätit något salt alls och då inte haft besvär alls. Det enda salt jag fick i mig under dom perioderna var det jag saltade på kött och fisk.

Idag har jag inte märkt av problemet så det verkar i alla fall vara över för den här gången :)

Tack alla ni som har svarat!

...försvinner förmodligen inte med LCHF, då blodtrycket ofta tenderar att sjunka ytterligare med lågkolhydratkost.

kallas för ortostatiskt blodtryck, vilket vissa lider av, men är ofarligt, och har den fysiologiska förklaringen som Zepp beskriver här ovan.

Tack för att jag fick ett namn på fenomenet Syster!

• Like 1