Jump to content

Att orka springa i snigelfart 1-3 pass i veckan och att städa utan att behöva vila.


Recommended Posts

Kört Lchf i 4 veckor, så strikt som jag förstår mig på... Kan ju inte allt så bra än.

-4 kg gör mig glad.

Men jag är så orkeslös och muskelsvag. Konditionen går liksom baklänges!

Om jag joggar (långsamt) går pulsen upp väldigt mycket mera än innan och jag orkar inte uppförsbackarna som jag orkat innan och jag orkar knappt ta mig hem.

Detta gör mig ledsen eftersom jag vill träna inför Göteborgsvarvet till våren.

Är det någon som känt samma och som det sedan vände för, som det funkar för nu?

Link to comment
Share on other sites

Grattis.. så där är det i början.. och det handlar främst om glukosbrist.. vilket ju är det du siktar på!

 

Dvs ju mer omställningsbesvär.. ju större glukosberoende var du.. nu handlar det om att få kroppen att ställa om till att använda fett som huvudsakligt bränsle!

 

Göteborgsvarvet till våren är nog inget problem.. men såhär i början så dra ner på åtminstone högintensiv träning i tre månader!

 

Såå.. antingen glukosladdar man inför städning, motion, promenader hem.. what ever.. men då är man ju tebaka på ruta ett.. eller så tar man skeden i vacker hand utrustar sig med tålamod och inväntar den metabola/hormoniella/ensymatiska/psykologiska förändring som gör att du inte är helt sockerberoende för allt möjligt!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kör främst lågintensivt och muskel-stärkande/-byggande under övergångstiden!

 

För det första.. det är glukosbrist.. vilket tvingar kroppen att använda fett som huvudsakligt bränsle.. det tra 2-3 veckor för hjärnan att ta uppemot 70% av sin energi från ketoner.. det är den första och enklaste omställningen!

 

Sen så.. tar dina muskler inte så mycket ketoner.. de har inte samma kapacitet för ketolys som hjärnan och hjärtat.

 

Utan de blir helt enkelt tvungna att öka på sin kapacitet för betaoxidation och sin förmåga att bilda karnitinensymer.. för att klara av att föra mer fettsyror över cellmembranet!

 

På det kommer att de behöver uppreglera sin syreupptagningsförmåga.. då fettförbräning/betaoxidation är en helt aerob process!

 

Ofta stiger faktiskt VO2Max något på LCHF!

 

Sen så.. vid Göteborgsvarv och liknande så är det altså inget fel på rimlig kolhydrattillförsel.. iallafall om du tänkt prestera något.

 

Men nu handlar det om omställning och få uppreglerat kroppens fettoxidationsförmåga.. sen så är "Train low, race high", något du kan ta till vid väl valda tillfällen.

 

Och för att du skall ha något att se fram emot så får du en länk;

 

"Western States 100 – Low Carber Wins Ultramarathon"

 

http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/

 

http://www.timothyallenolson.com/2013/04/10/nutrition/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har precis samma problem! Benen är som betong, och minsta uppförsbacke är rena mount everest...

Då litar vi på att Zepp har rätt. För just nu är det motigt...

Man brukar säga att omställningen känns som att man bär en hel riddarrustning.. samt har en död råtta i munnen!  :o

 

Hur som helst.. grattis till dig oxå! :unsure:  :blink:

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kan tycka att de värsta övergångsbesvären borde försvunnit efter 4 veckor. Att du märker så stor försämring som muskelsvaghet och orkeslöshet när du tränar bör du kanske fundera på om just det här upplägget funkar bra. Som Zepp säger så blir det bättre med tiden, men baserat på mina egna erfarenheter så har det tagit minst ett år innan jag upplevt alla de träningsmässiga fördelarna. Här är de erfarenheter med lågkolhydrat kost och träning.

 

I början när jag körde lågkolhydratkost kunde jag uppleva liknande symptom som du har, dvs. muskeltrötthet / orkeslöshet i samband med träning. Dock så va symptomen ganska milda. De inträffade när inte hade ätit på ett tag, t.ex. tränade ca kl 17 när jag ätit mat kl 11. Det som funkade då var att äta något lätt innan träningspasset, då hade jag bra med ork och energi. Nuförtiden så är jag inte alls känslig för när jag har ätit. Jag kan prestera bra, trotts att jag inte ätit på 24 h.

 

En annan reflektion är att du kanske kör för strikt för att kroppen ska må bra när du tränar. Det finns många som upplever de symptom du har, som blir bättre med ett något ökat kolhydratintag. Det ska dock vara lågkolhydrat kost, men jättelågt kolhydrat innehåll och träning kanske inte är den allra bästa kombinationen. 

 

En annan anledning till att du känner orkeslöshet vid träning är att du inte får i dig tillräckligt med mat. Du har gått ner ca 1 kg / vecka. Då ligger du på rejält med kalori underskott. Det du upplever kan vara för att du inte får i dig tillräckligt med energi. Det kan vara läge att äta mer,  i alla fall om du märker att din orkeslöshet försvinner då. Då går du troligtvis långsammare ner i vikt, men mår bättre. En snabb viktnedgång är inte alltid det bästa. Själv gick jag ner ca 4-5 kg på ca ett halvår, men då mådde jag bra under tiden och kunde träna samtidigt. Det jag gjorde var att jag åt som jag kunde se va hållbart långsiktigt. Det har gjort att jag är viktstabil sen dess, och det på en nivå jag är nöjd med.

 

Hoppas att det löser sig med din träning, så att du känner att du har bra med energi på passen. Då blir det ju mycket roligare att träna :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...