Carl August Arge Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 En bekant till mig svimmade plötsligt igår och hamnade på sjukhus där han blev undersökt för hjärtat samt undersökt neurologiskt (epilepsi etc). Ingenting kunde konstateras. Min bekanta har børjat med 5:2 nyligen och han tror att han svimmade av vætskebrist pga fastan. Jag har fastat ett tag med 16:8 och har aldrik mrkt något til vætskebrist. Ejhelller hørt andra berætta om liknande Ær någon hær som kænner till detta? Det værkar bara så osannolikt før mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Men man få ju dricka hur mycket vatten man vill, även under fasta. Så om han svimmade av vätskebrist, måste det betyda att han dricker för lite. Och inte bara under fastedagen, utan däremellan också. Men jag tycker ändå att det verkar som en osannolik förklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 En bekant till mig svimmade plötsligt igår och hamnade på sjukhus där han blev undersökt för hjärtat samt undersökt neurologiskt (epilepsi etc). Ingenting kunde konstateras. Min bekanta har børjat med 5:2 nyligen och han tror att han svimmade av vætskebrist pga fastan. Jag har fastat ett tag med 16:8 och har aldrik mrkt något til vætskebrist. Ejhelller hørt andra berætta om liknande Ær någon hær som kænner till detta? Det værkar bara så osannolikt før mig. Kan man inte svimma av fastan? Den enda gången i mitt liv som jag har svimmat var när jag skulle ta blodprover fastande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Kan man inte svimma av fastan? Den enda gången i mitt liv som jag har svimmat var när jag skulle ta blodprover fastande. Samma svar här.. oftast är det blodtrycket! Oså.. det där med att folk kan svimma oförhappandes.. helt frisk och inga brister.. är oxå en sådan sak som handlar om regleringen av blodtrycket/blodflödet/syretillförseln till hjärnan! Den normala förklaringen är att det finns psykosomatiska mekanismer som kan åsidosätta blodtrycksregleringen! Troligen är det mekansismer som har relevant funktion på stenåldern eller tidigare som skall trigga in vid trauma och liknande för att förhindra förblödning eller sådant! Problemet i dag är väl att våra stenåldersgener, (eller tidigare) kan uppfatta moderna företeelser helt fel.. ofta förstärkta utav psykiska/psykologiska tillkortakomanden! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Samma svar här.. oftast är det blodtrycket! Oså.. det där med att folk kan svimma oförhappandes.. helt frisk och inga brister.. är oxå en sådan sak som handlar om regleringen av blodtrycket/blodflödet/syretillförseln till hjärnan! Den normala förklaringen är att det finns psykosomatiska mekanismer som kan åsidosätta blodtrycksregleringen! Troligen är det mekansismer som har relevant funktion på stenåldern eller tidigare som skall trigga in vid trauma och liknande för att förhindra förblödning eller sådant! Problemet i dag är väl att våra stenåldersgener, (eller tidigare) kan uppfatta moderna företeelser helt fel.. ofta förstärkta utav psykiska/psykologiska tillkortakomanden! För min del är jag rätt säker på att det var bristen på mat i mitt fall. Jag har så länge jag kan minnas varit väldigt känslig för att fasta. När jag var barn fick mamma ge mig en bulle i sängen för att jag inte skulle bli illamående och svimfärdig när jag gick upp. När jag tågluffade hade jag en burk druvsocker att ta till om det dröjde för länge innan jag fick frukost. En kompis till mig föll ihop på köksgolvet när hon fastade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted September 20, 2014 Author Share Posted September 20, 2014 Tackar før svar. Spesielt till Zepp - som vanligt helt ovanlig kunnig om det mesta som kan hænda en mænniska (Y) Jag har tendens att luta mig åt det psykosomatiska hållet i detta fall. Jag glømde att næmna att personen i fråga ær ovanligt frisk. 65 år och førsta gången någonsinn innlagd på sjukhus - i prinsipp aldrig sjuk, normalviktig ock væltrænat. MEN; vi pratade om vår hælsa nyligen - han och jag. Då næmner han med stolthed, att han har ovanlig lågt totalkolesterol. Jag minns inte sifran- men den var under lægsta rekomendation - han sa inget om førdelingen mella TG, HDL & LDL. Jag sa åt honom, att många lækare numera ser mkt lågt kolesterol som en varning och risk før hjærtat. Han æter fettsnålt och ganska mkt kh. Iøvrigt hælsomedveten. Røker inte, dricker helt måttligt. Jag hade sjælv bottenlågt kolesterol då jag fick min blodprop i hjærtat..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Jaa.. det här med kolesterol är roligt.. och vi kan diskutera det hur länge som helst.. det förefaller ändå såsom att viktiga pusselbitar fattas.. för full förståelse! För det visar sig att hälften av de som får CVD har lågt eller normalt kolesterol! Såå.. det mesta pekar mot att kolesterolvärden mer är ett symptom på något annat.. iallafall om det avviker från ens vanliga värden. Detta "något annat" är mer sannolik orsak både till CVD och avvikande kolesterolvärden. En sak som sticker ut däremot är att cirka 90% av de som dyker upp på hjärtintensiven har antingen diabetes/prediabetes eller höga blodsockervärden som kvarstår en längre tid! Sen så kan man få CVD av TWAR/andra patogener/förgiftning/brister av allehanda slag/främmande partiklar i blodbanan/ökad trombositet/samt en hel del annat! Men då pratar vi om de återstående 10 procenten! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Ditt värsta bantarminne? –När jag fastade. Jag har provat att fasta två gånger och båda gångerna fick jag någon form av fastechock och svimmade tredje dagen. –Andra gången svimmade jag i en trappa. http://viktklubb.aftonbladet.se/v4/hem/openarticle/10543522/ Vi får väl hoppas att din vän får klarhet i varför han svimmade. Det kan ju bero på något helt annat än det som vi har föreslagit här. Det där med psykosomatisk tycker jag dock är lite kränkande mot honom eller menar du att han gick omkring och trodde att han skulle svimma av fastan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Det där med psykosomatiska reaktioner har vi alla.. så de är inte kränkande! Det är en reaktion på den stimuli vi utsätts för. Det är när reaktionen blir felaktig som det är mindre bra.. finns tex de som svimmar när de skär sig.. mindre bra, de borde plåstra om sig/stilla blodflödet alternativt uppsöka sjukvård om skärsåret är allvarligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Det där med psykosomatiska reaktioner har vi alla.. så de är inte kränkande! Det är en reaktion på den stimuli vi utsätts för. Det är när reaktionen blir felaktig som det är mindre bra.. finns tex de som svimmar när de skär sig.. mindre bra, de borde plåstra om sig/stilla blodflödet alternativt uppsöka sjukvård om skärsåret är allvarligt! Fast det är väl det som är svimmandets funktion, eller mening, blodtrycket sjunker, man ramlar omkull, och blödningen avtar, förhoppningsvis 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Det där med psykosomatiska reaktioner har vi alla.. så de är inte kränkande! Det är en reaktion på den stimuli vi utsätts för. Det är när reaktionen blir felaktig som det är mindre bra.. finns tex de som svimmar när de skär sig.. mindre bra, de borde plåstra om sig/stilla blodflödet alternativt uppsöka sjukvård om skärsåret är allvarligt! Det finns en tendens till att människor ser andras krämpor som psykosomatiska men sällan sina egna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Det finns en tendens till att människor ser andras krämpor som psykosomatiska men sällan sina egna... Jodå det är mycket möjligt.. men vi har de reaktionerna alla ändå.. och de är en del av våra överlevnadsmekanismer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts