Jump to content

Slut med LCHF för min del


Bitteusa
 Share

Recommended Posts

Efter dryga två år på rätt strikt LCHF tror jag inte längre på det. Jag har under denna tid gått upp 5 kilo och fått en mage som jag aldrig tidigare haft. Kanske funkar LCHF för andra men inte för mej. Att äta fett har gjort att jag gått upp i vikt och ju mer jag tänker på det ju självklarare blir det. Så nu blir det no fat och lowfat för mej i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vilken kost man äter så gäller det ju att kroppen förbrukar mer fett än den lagrar in. Jag äter inte LCHF själv men undrar ändå varför det inte funkat för dig. Har du mycket övervikt som du vill bli av med eller vad var syftet med att äta LCHF?

 

Jag undrar om det är lättare att gå ner med strikt LCHF om man har stor övervikt än om man inte har det men jag vet inte. Det borde i alla fall vara lättare att äta mindre än man förbrukar om man väger mycket eftersom många håller sig mer mätta med LCHF.

 

En tilltagande bukfetma är ju skadligt för hälsan så något behöver du ju förändra. En väninna till mig som gick ner med LCHF fick fart på viktnedgången först när hon ökade grönsaksintaget och minskade fettet.

 

Dom jag känner som lyckats bäst är dom som konditionstränat samtidigt som dom ätit LCHF.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår din känsla Bitteusa. Själv har jag snart kört LCHF i tre år och har under den tiden gått upp ca 10 kg...
Mitt mål med LCHF var att hitta ett sätt att hålla vikten. Jag har kört ett antal olika dieter tidigare och lyckats gå ner 10-14 kg men alltid långsamt gå upp allt igen. Tyvärr har det varit så för mig med LCHF att jag bara gått upp långsamt.

Nu kanske du undrar varför jag fortsätter? Trots viktuppgång tycker jag att jag har lärt mig en del om mitt ätande. Jag har svårt med mättnadskänslor så det här att bli mätt på mer fett fungerar inte för mig. Första halvåret på LCHF överåt jag rejält av "LCHF-godkänd" mat. Det blev mycket turkisk yoghurt, vispgrädde, mörk choklad  etc.Jag har insett att det finns ett litet sockermonster som kan titta fram ibland och det är på grund av detta sockermonster som jag fortsätter trots viktuppgång.
Dessutom äter min man LCHF numera för sin hälsas skull så det blir enklare att hålla sig till en och samma kost. Han har upplevt stora skillnader för sin hälsa. Bland annat tror vi att det är tack vare LCHF som han slipper operera en förträngning i hjärnan, vilket läkarna trodde var lösningen på återkommande huvudvärk. Sedan han började med LCHF har huvudvärken försvunnit.
På senare tid har jag märkt att verkar kunna hålla mig viktstabil om jag inte håller på att överäter till exempel nötter. Någon gång när jag lyckades hålla mig till enbart frukost, lunch, middag enligt handmodellen gick det även att gå ner i vikt. Så jag kämpar på och försöker hitta den rätta modellen av LCHF för mig.
Lycka till med att hitta rätt modell för dig.
 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

MEN...du kommer ju att gå ner i vikt om du motionerar mycket, o då menar jag mycket! Eller det kanske du redan gör? Titta bara på Big Loser deltagarna. okey, de flesta av oss har ju inte tid att motionera så mycket som dem, men du ska se att du går ner i vikt om du ökar på träningen rejält. Vad jag förstått så måste en del av oss, speciellt kvinnor, öka på träningen rejält för att få resultat med viktnedgång med LCHF.

Link to comment
Share on other sites

MEN...du kommer ju att gå ner i vikt om du motionerar mycket, o då menar jag mycket! Eller det kanske du redan gör? Titta bara på Big Loser deltagarna. okey, de flesta av oss har ju inte tid att motionera så mycket som dem, men du ska se att du går ner i vikt om du ökar på träningen rejält. Vad jag förstått så måste en del av oss, speciellt kvinnor, öka på träningen rejält för att få resultat med viktnedgång med LCHF.

Nu handlar det väl iofs om att hitta en behaglig livstil och en kost som inte kräver träning a la Biggest Loser för att fungera. Jag menar, vem vill leva så? Vem har tid och lust att leva så? Träning är för övrigt bra av väldigt många anledningar, men absolut inte nödvändigt för att gå ner i vikt. Det kan faktiskt fungera precis tvärtom; en ökad träningsmängd ger ökad hunger.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ät inte lågfettsprodukter, det är inte hälsosamt. Välj standardprodukter (smör istället för margarin), du behöver inte äta jättemycket av det. Själv äter jag LCHF, men inga speciellt stora mängder fett som många tror - snarare en stor ENERGIPROCENT fett, och det är INTE detsamma som en STOR MÄNGD fett. Välj hälsosam naturlig mat i bekväm mängd som du mår bra av.

Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu drog jag bara till med Big Loser som ett exempel och som jag skrev så har ju de flesta av oss inte möjlighet att träna så mycket som dom gör.! Ta ledigt från jobbet etc. för att träna!  Och jag menar absolut INTE att man måste träna så mycket för att gå ner i vikt, det är ju absurt! MEN som jag skrev, för en del människor (inte alla) så behövs den kombon alltså träning (måttlig) tillsammans med t.ex. LCHF. Som kostdoktorn har skrivit så maxar t.ex. typ2 diabetiker sin viktnedgång tillsammans med kost OCH motion. Men precis som du säger så behövs inte motion för många människor vid viktnedgång, det räcker med t.ex. strikt LCHF. Men hur vet man vilken människotyp man är? Mitt förslag var egentligen bara att hon kunde prova att maximera sin träningsdos också, skulle inte förvåna mig om det skulle resultera i minus på vågen. Du skriver "ökad träningsmängd ger ökad hunger". Stämmer i vissa fall, men mest när man tränar mycket kondition. T.ex. maratonlöpare kan gärna öka sitt kolhydratintag. Men varvar man styrketräning och måttligt med konditionsträning får man inte samma hungerkänslor. Det är i alla fall min erfarenhet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att du inte fått önskade resultat Bitteusa!

 

Kanske ändå är värt att påpeka att det viktigaste med lågkolhydratkost är just att dra ned på kolhydraterna. Fettet är sekundärt, dvs det man kompenserar energiintaget med efter man minskat (eliminerat?) kolhydraterna och kompletterat med proteinbehovet.

 

Skrev ett långt inlägg i begynnelsen här för att underlätta förståelsen för endogen och exogen näringstillförsel/-förbränning som det här egentligen är starkt kopplat till.

 

Tillägg: Här hittade jag faktiskt inlägget jag tänkte på som behandlar endogen vs exogen näringstillförsel.

 

http://forum.kostdoktorn.se/topic/197-fettsn%C3%A5lt-eller-inte-f%C3%B6r-icke-l%C3%A5gkolhydrat%C3%A4tare/#entry2321

 

För att snabbspola detta i mycket snabb hastighet så måste man förstå att förhållanden mellan makronutrienterna utgår från totala ämnesomsättningen. Det här är även något sådana som Volek & Phinney försökt trycka på men budskapet verkar inte riktigt nå fram.

 

Kort och gott, om vi säger att 25% av energibehovet skall komma från protein och 75% från fett då gäller detta ENBART totala ämnesomsättningen. Ligger vi på energibalans så är det ju lätt, dvs nyssnämnda fördelning är helt enkelt bara att utgå ifrån vad gäller det som vi lägger på tallriken.

 

MEN, är det så att man faktiskt vill "gå ned i vikt" så blir det lite annorlunda. För då är det ju en negativ kaloribalans som eftersträvas vilket innebär att helt plötsligt så finns en strävan att ta från kroppens egna fettdepåer, dvs vi kommer att få en situation då vi inte bara tillför energi utifrån i form av mat, dvs exogen näringstillförsel. Vi kommer dessutom att nalla på fettlagren. HELA ämnesomsättningen kommer då att utgå från både exogen (maten) och endogen (kroppsvävnad...helst kroppsfett men inte enbart) näringstillförsel. Är ni med?

 

Inser ni vad som kommer att (bör!) hända med makronutrientfördelningen av den bit som kommer från maten, dvs den exogena näringstillförseln då vi strävar mot negativ kaloribalans? Jo, eftersom vi har en förhoppning om att vi kommer få en rejäl skjuts av energi från fettlagren, så kommer vi inte att behöva ligga så högt som 75% fettintag vad gäller själva maten.

 

Summa summarum, vid energibalans eller ÖVER så blir det viktigare att fokusera på att hålla ett relativt högt fettintag.

 

UNDER energibalans så är det läge att kapa fettintaget...vid behov.

 

Det är av ovannämnda anledning som det är viktigt att alltid, alltid utgå från att minska ned kolhydraterna (eller nolla dem vid behov), komplettera med proteinbehovet och först därefter lägga till ytterligare behov av dietärt fett samtidigt som man tar höjd för att eventuellt kroppsfett också måste räknas in...

 

Menar inte att det här behöver ge en ledtråd eller ha något att göra med orsaken till att det inte gått så bra för dig Bitteusa men jag noterar i varje fall att i det du skriver betonar du "att äta fett" när nyckeln till LCHF är "undvika kolhydrater". Tror många omedvetet tänker så här och det gäller i synnerhet nybörjare som får för sig att de kan hälla i sig litervis med grädde etc när det enda de får/kan utgå ifrån är att de skall undvika/nolla kolhydratintaget. Finns det utrymme för en massa fett så är det bara att mumsa i sig men enbart då.

 

Hur som haver, hoppas du kommer på banan vad än du väljer att följa härnäst!

 

Lycka till!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla uppmuntrande kommentarer! Jag har alltid strävat efter att äta bra, även om vad som är bra har varierat under åren. När jag av en tillfällighet hittade Matrevolutionen för 2,5 år sedan så tilltalades jag av detta koncept och började med LCHF. Anledningen var att det kändes rätt med naturlig mat. Jag har aldrig varit överviktig eller lidit av någon sjukdom, men jag är 67 år gammal och vill fortsätta att vara frisk och hålla mej borta från medicinburkar i den mån jag kan. Jag har alltid vägt runt 60 kg, men nu ligger jag istället runt 65 kg. Jag är fortfarande frisk och det är jag självklart tacksam för. 5 kg är ju inte så mycket att bråka om, men det är enda skillnaden för mej efter 2,5 år på LCHF. Men jag vet ju inte vad som skulle ha hänt om jag inte börjat med LCHF, kanske hade jag drabbats av diverse metaboliska sjukdomar som folk lätt gör i högre åldrar.

 

Strax efter jag började med LCHF så ådrog jag mej en ryggskada så jag har inte kunnat motionera. Men nu är ryggen bättre och jag har just skaffat mej medlemsskap i ett gym och har även en personlig tränare så allt blir rätt. Få se om detta gör något för vikten och framför allt magen.

 

När det gäller mat så tänker jag fortsätta med att äta så rent och naturligt jag kan, men dra ner på fettet. Känner inte så starkt för att gå så långt som till nonfat produkter, jag får helt enkelt se vad jag gör!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Strax efter jag började med LCHF så ådrog jag mej en ryggskada så jag har inte kunnat motionera. Men nu är ryggen bättre och jag har just skaffat mej medlemsskap i ett gym och har även en personlig tränare så allt blir rätt. Få se om detta gör något för vikten och framför allt magen.

 

Bra att du kommer igång med träningen! Styrketräning är oumbärligt ju äldre man blir pga ökad risk för muskelförtvining etc så kör hårt!

 

Det är för övrigt också en viktig anledning till att börja träna långt innan man kommit upp sig i åldrarna. Det är långt enklare att underhålla en styrke- och muskelutveckling än vad det är att s.a.s. "börja från början". Men bättre än att inte göra det så klart!

 

Mitt ideal är att vara i lika bra form som en gentleman på gymet som är 66...när jag är 66. Han har kropp som en mycket vältränad 30-åring så med en påse på huvudet skulle man aldrig tro att han har den ålder han har. En klar förebild för mig.

 

Lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...