Strumpa Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Hej alla kunniga LCHF:are! Min lchf-resa är knagglig men jag ger inte upp. Jag har haft ett par jobbiga år bakom mig med depression, medicinering (vilket gav kraftig viktuppgång), jojobantning, viktväktarna, pulver osv tills jag återigen anammade lchf-ätandet vilket är det jag trivs bäst med. Har aldrig ätit en kost som jag trivs så bra med rent fysiskt och det dåliga samvetet lyser med sin frånvaro. Nu till min fråga. Jag har ätit lchf strikt sen i början av juni, dvs drygt 3,5 månad. Under den tiden har jag ätit tre glassar men det är de enda avstegen. Innan jag började må dåligt åt jag lchf i 1,5 år och mådde kanonbra. Jag höll min vikt strax under 80 kg ganska länge och trivdes ändå ganska bra med det. Men träningen var jobbig även då. Jag har sedan jag började med lchf igen blivit så otroligt varm. Jag har hela tiden skyllt det på att min ämnesomsättning kommit igång igen efter medicineringen men det ger ingen viktnedgång. Det kommer som vallningar över mig lite då och då vilket är väldigt jobbigt. Men mitt största problem är att jag inte orkar träna. Jag har som sagt tränat regelbundet i många år, men under vårterminen var det jobbigt av olika anledningar och jag hade ett två månader långt uppehåll. Men sen i juni har jag tränat minst 3 ggr i veckan, styrketräning och spinning. Men problemet är att jag inte märker att jag blir nåt starkare överhuvudtaget plus att jag får så mjölksyra och nästan kramp i musklerna direkt. Framförallt låren, vaderna, bröstet, magen och axlarna och ja, tydligen alla muskler. Jag har hela tiden tänkt att det har med övergångsbesvär att göra men eftersom det inte blir nåt bättre så... Så har jag läst om magnesiumbrist som ju är nåt som många lchfare drabbas av. Dels får man ökad insulinkänslighet, ökade svettningar, spända muskler, dålig sömn (vilket jag också har, vaknar och sover sen väldigt ytligt) och känner sig nedstämd. Min depression är behandlad och jag mår tusen gånger bättre än innan allt detta hände. Men vikten är ett problem som jag vill komma tillrätta med och jag tycker om att träna men när inget händer så blir man ju lite ledsen. Gällande hur jag äter så äter jag ganska strikt men kanske lite för mycket nötter. Jag är 35 år, väger ca 100 kg och är 166 cm lång så det finns ju att ta av. Tror ni att magnesiumtillskott kan hjälpa mig? Har ni några fler råd att ge. Jag är fortfarande såpass skör att jag inte kan vara alltför hård mot mig själv och tex införa vinförbud eller köra mejerifritt, då tycker jag livet blir tråkigt. Men man borde ju kunna uppnå resultat ändå utan att vara alltför hård. Jag har inte bråttom men jag vill se resultat så är det. Jag har gått ner sen jag började men jag väger mig inte. Egentligen är väl kanske inte vikten det största problemet just nu utan just svettningarna och tröttheten i benen. Jag får sån brännade trötthet i låren bara av att gå upp till andra våningen att det är löljligt. Tacksam för råd! MVH Jenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 För kvinnor tar det ofta mycket längre tid att gå ner i vikt. Låter som du har fått behandling mot låg ämnesomsättning?. Men ge absolut inte upp! Du kommer gå ner i vikt till slut! Det finns en magnesiumspray som ska vara effektiv. Men för att veta exakt vad som fattas när det gäller vitaminer, mineraler o.s.v. så kanske du borde göra en hårmineralanalys? Det ska va jättebra har jag hört. Sen, tyvärr så tror jag om man som du väger c:a 100 kg till din längd så bör man även köra mejerifritt och strikt. Blir nog svårt att få resultat annars, men ta det i etapper och koncentrera dig på mat du gillar och som verkligen är nyttig för dig. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Om du tror att du har Magnesiumbrist, så är det bara att testa med tillskott, helt ofarligt skulle jag tro då de flesta nog ligger i underkant på magnesium. Annika Dahlkvist har en bra Magnesium"föreläsning" här... http://annikadahlqvist.com/2013/01/09/fantastiska-magnesium/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Visst finns det väl en del magnesium i nötter som du äter lite mycket av, i alla fall paranötter, mandel och liknande? Jag förstår inte riktigt varför man LCHF:are ofta får magnesiumbrist - vad är det blandkost:are äter som ger all denna magnesium? Är det spannmålet? Kan det finnas så mycket magnesium i det med tanke på våra utarmade jordar? I så fall är det förståeligt förstås liksom att de som vill ner i vikt ofta utesluter nötter av kolhydratskäl. Hm..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasHej Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Alltså eftersom du verkar ha många symptom så har du ju starka incitament att testa dig fram, med till exempel tillskott av magnesium. Mitt tips är att undersöka om det är något i kosten som ger dig problem och testa utesluta det under en period. De klassiska, vete, mjölk, E-nummer och socker kan ju vara potentiella att dra ner på och se om du mår bättre. Jag själv upptäckte nyligen att jag inte kan äta oljor, typ oliv- och rapsolja, då får jag många diffusa symptom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strumpa Posted September 27, 2014 Author Share Posted September 27, 2014 Tack för era svar. Jag äter nu tillskott sen 4 dagar tillbaka. Jag återkommer om hur dt går men jag inbillar mig att det känns bättre redan... Fick veta igår att min medicin, Mirtazapin, har förstört min ämnesomsättning så mycket att jag inte kan förvänta mig nån viktnedgång än på ett tag. Det tar minst ett halvår för kroppen att återhämta sig. Det känns ändå skönt att höra. Det innebär ju att jag iallafall hittat ett sätt att stå till i vikt och jag ska fortsätta äta som jag gör och se tiden an. Får jag mer energi så kommer träningen bli roligare och mina resultat kommer. Och får jag bygga upp motivation så orkar jag nog köra igång efter nyår eller så, och verkligen vara strikt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Jag skulle ta ett blodprov och se om det indikerar magnesiumbrist. werlabs brukar rekommenderas här, för 1000 kronor får du dessutom ett antal andra hälsomarkörer mätta. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Skönt att höra ändå att det är den antidepressiva medicinen som gjort att du stått stilla i vikten. Tyvärr är det ju så att den sortens medicin har den svintråkiga biverkningen. Men sen, när du kan sluta med den så tror jag säkert att du kan gå ner i vikt. Du verkar så motiverad o dessutom så är du ju positiv till att träna mycket. Lycka till, det kommer säkert att gå bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strumpa Posted September 27, 2014 Author Share Posted September 27, 2014 Tack för era ytterligare svar. Nu är det så att jag slutade med antidepptabletterna vid midsommar. Skulle nog säga att jag gick upp i Gefle 25 kg med dem, fast flera gånger för jag körde två pulverkurer under tiden oxå. Så jag är fri från tabletterna men ändå bromsar de min viktresa trots att jag tycker att jag gör allt rätt. Men det är bara att bita ihop och vänta på framgångarna. För de kommer, det vet jag för jag ger inte upp. Alternativet är ju att ge upp, äta kolhydrater och börja öka igen, det finns inte i min värld. Tack för att ni stöttar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jagankan Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Hej Jag är nyfiken på hur det gått med magnesium-tillskottet och om det hjälpte mot mjölksyran? Har själv problem med mjölksyra i låren, ständigt känns det som. Började med LCHF för 4 v sen, i början mer liberalt och nu sista veckan strikt. Hoppas du nu har nått lite framgångar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts