Jump to content

D vitamin? 5000 ie per dag?

Melliz

Recommended Posts

Har bara en snabb fråga. Men äter D vitamin och innan åt jag kanske 1600 ie per dag men för några dagar sen tog den burken slut och köpte en ny som har 5000 ie per tablett. Det är lugnt om man kör en sådan per dag? så att jag inte överdoserar. Fast det kanske inte är någon hälsofara endå? tacksam för svar! :)

Hehe jo det vet jag... var inte sommaren jag menade nu utan vintern då! okej! haha.. men kör på mina 5000 per dag då ;) förresten.. vad är det mer för tillskott som kan vara bra? eller nödvändiga. Jag äter endast D vitamin och zink plus mina balanse plus för hormonerna hehe. men hört att man helst ska äta magnesium med?

hm okej... även om man äter sjukt mycket fisk?? Äter typ bara fisk och kyckling hihi... och ägg!! inte så mkt annat kött..

Omega 3!

Behövs inte om man äter mycket fet fisk men det är ju upp till var och en vilka matvanor man har. 

tar typ..mellan 10.000 - 17.000 om dagen, den enda som har hänt är att min hy är len som fan.

Det där är jättemycket. Jag åt 6000 och hade blodvärden som var onödigt höga, har minskat till 4000. Jag är visserligen liten, men om du verkligen vill ta sådär mycket så skulle jag rekommendera att testa så att du inte får för höga värden eller hyperkalcemi.

Det där är jättemycket. Jag åt 6000 och hade blodvärden som var onödigt höga, har minskat till 4000. Jag är visserligen liten, men om du verkligen vill ta sådär mycket så skulle jag rekommendera att testa så att du inte får för höga värden eller hyperkalcemi.

hm... jag är med väldigt liten eller ah väger inte jättemkt... och tar 5000.. undrar om det är för mkt... men kostdoktorn (andreas) skriver väl att det inte är någon hälsofara att ta mycket som upp till 10 000? Det enda är att man får betala lite mer om man tänker ekonomiskt.

Du säger att du är liten - hur mycket väger du? Det kan vara svårt att jämföra sig med varandra när man inte vet mått. (Liten för mig kanske är 60 kg, men 40 kg för dig ex.)

Du säger att du är liten - hur mycket väger du? Det kan vara svårt att jämföra sig med varandra när man inte vet mått. (Liten för mig kanske är 60 kg, men 40 kg för dig ex.)

Jag är 171 lång och väger 58 :) så ah inte 40 hehe... det är enormt lite hehe..

Melliz, frågan var tänkt till A F som hade fått sänka sin dos.  :)  Tänkte det vore fint om vi andra fick något att jämföra med, för det som står på förpackningarna om si och så många tabletter/dag för en vuxen kan ju vara svårt att gå på då vuxna kommer i varierade storlekar :)

Hej

Nu kommer ett tråkigt svar men ingen här kan bedömma via ett forum om 5 000 ie är för mycket, för lite eller rent av helt perfket för dig ;)

Ta ett prov hos doktorn (25-oh-d, tror jag det heter) så får du svar.

Själv tar jag 5 000 ie och mår kanon :)

Jag väger 55 kg. Jag hade inte toxiska nivåer på 6000 IE, men läkaren tyckte att jag skulle dra ner lite. Jag minns inte exakt värdet längre, men jag dubbelkollade med kostdoktorns info och höll med om att det var onödigt högt.

Jag väger 55 kg. Jag hade inte toxiska nivåer på 6000 IE, men läkaren tyckte att jag skulle dra ner lite. Jag minns inte exakt värdet längre, men jag dubbelkollade med kostdoktorns info och höll med om att det var onödigt högt.

Tack för svar! :)