Melliz Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Har bara en snabb fråga. Men äter D vitamin och innan åt jag kanske 1600 ie per dag men för några dagar sen tog den burken slut och köpte en ny som har 5000 ie per tablett. Det är lugnt om man kör en sådan per dag? så att jag inte överdoserar. Fast det kanske inte är någon hälsofara endå? tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 När du spenderar en kvart i solen under sommaren, producerar kroppen själv ca 10.000 IE så det är nog lugnt Själv tar jag antingen 5000 IE eller 10.000 IE per dag under vinterhalvåret. Jag mår finfint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 tar typ..mellan 10.000 - 17.000 om dagen, den enda som har hänt är att min hy är len som fan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 Hehe jo det vet jag... var inte sommaren jag menade nu utan vintern då! okej! haha.. men kör på mina 5000 per dag då förresten.. vad är det mer för tillskott som kan vara bra? eller nödvändiga. Jag äter endast D vitamin och zink plus mina balanse plus för hormonerna hehe. men hört att man helst ska äta magnesium med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 tar typ..mellan 10.000 - 17.000 om dagen, den enda som har hänt är att min hy är len som fan. Len hud gillar vi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lussan Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Omega 3! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 hm okej... även om man äter sjukt mycket fisk?? Äter typ bara fisk och kyckling hihi... och ägg!! inte så mkt annat kött.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lim Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Tips! Det finns en jätte bra bok om D-vitamin som heter Supervitamin D av Jörg Spitz, finns på Adlibris för en billig peng och den är super bra!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 hm okej... även om man äter sjukt mycket fisk?? Äter typ bara fisk och kyckling hihi... och ägg!! inte så mkt annat kött.. Omega 3! Behövs inte om man äter mycket fet fisk men det är ju upp till var och en vilka matvanor man har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 tar typ..mellan 10.000 - 17.000 om dagen, den enda som har hänt är att min hy är len som fan. Det där är jättemycket. Jag åt 6000 och hade blodvärden som var onödigt höga, har minskat till 4000. Jag är visserligen liten, men om du verkligen vill ta sådär mycket så skulle jag rekommendera att testa så att du inte får för höga värden eller hyperkalcemi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Behövs inte om man äter mycket fet fisk men det är ju upp till var och en vilka matvanor man har. Så sant.. Tror ej att jag behöver det då jag äter väldigt mycket fisk.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Det där är jättemycket. Jag åt 6000 och hade blodvärden som var onödigt höga, har minskat till 4000. Jag är visserligen liten, men om du verkligen vill ta sådär mycket så skulle jag rekommendera att testa så att du inte får för höga värden eller hyperkalcemi. hm... jag är med väldigt liten eller ah väger inte jättemkt... och tar 5000.. undrar om det är för mkt... men kostdoktorn (andreas) skriver väl att det inte är någon hälsofara att ta mycket som upp till 10 000? Det enda är att man får betala lite mer om man tänker ekonomiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallra Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Det där är jättemycket. Jag åt 6000 och hade blodvärden som var onödigt höga, har minskat till 4000. Jag är visserligen liten, men om du verkligen vill ta sådär mycket så skulle jag rekommendera att testa så att du inte får för höga värden eller hyperkalcemi. Du säger att du är liten - hur mycket väger du? Det kan vara svårt att jämföra sig med varandra när man inte vet mått. (Liten för mig kanske är 60 kg, men 40 kg för dig ex.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Du säger att du är liten - hur mycket väger du? Det kan vara svårt att jämföra sig med varandra när man inte vet mått. (Liten för mig kanske är 60 kg, men 40 kg för dig ex.) Jag är 171 lång och väger 58 så ah inte 40 hehe... det är enormt lite hehe.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Jag är 171 lång och väger 58 så ah inte 40 hehe... det är enormt lite hehe.. Tänker bara så man inte trycker i sig 5000 per dag och så är det *farligt* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallra Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Melliz, frågan var tänkt till A F som hade fått sänka sin dos. Tänkte det vore fint om vi andra fick något att jämföra med, för det som står på förpackningarna om si och så många tabletter/dag för en vuxen kan ju vara svårt att gå på då vuxna kommer i varierade storlekar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Vad är onödigt höga blodvärden och enligt vilken norm ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 hehe jaha... fortsätter väl med mina 5000 per dag så får vi väl se hur länge man överlever .. *skämt åt sido* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TcH Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Hej Nu kommer ett tråkigt svar men ingen här kan bedömma via ett forum om 5 000 ie är för mycket, för lite eller rent av helt perfket för dig Ta ett prov hos doktorn (25-oh-d, tror jag det heter) så får du svar. Själv tar jag 5 000 ie och mår kanon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Du säger att du är liten - hur mycket väger du? Det kan vara svårt att jämföra sig med varandra när man inte vet mått. (Liten för mig kanske är 60 kg, men 40 kg för dig ex.) Jag väger 55 kg. Jag hade inte toxiska nivåer på 6000 IE, men läkaren tyckte att jag skulle dra ner lite. Jag minns inte exakt värdet längre, men jag dubbelkollade med kostdoktorns info och höll med om att det var onödigt högt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallra Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jag väger 55 kg. Jag hade inte toxiska nivåer på 6000 IE, men läkaren tyckte att jag skulle dra ner lite. Jag minns inte exakt värdet längre, men jag dubbelkollade med kostdoktorns info och höll med om att det var onödigt högt. Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Traditionally living populations in East Africa have a mean serum 25-hydroxyvitamin D concentration of 115 nmol/l. =46ng/ml The Risk of Additional Vitamin D Reinhold Vieth The world epidemic of sleep disorders is linked to vitamin Ddeficiency. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts