Fundersam Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Har flera gånger upptäckt att grönsaker samt potatis ger mer sug än socker! En vegetarisk eller semivegetarisk buffé skapar hunger/sug bara efter 20-30 minuter, för att inte tala om den veganska restaurangen Gowinda där jag bokstavligt talat får hunger/sug så fort jag kliver över tröskeln efter en lunch (maten i sig är jättegod men...) Äter jag en "fräsch sallad" vet jag cirkusen snart är igång med sug efter mer kolhydrat. Detta kan också hända när jag gör en vegetarisk soppa här hemma och då kan servera rejält med t ex creme fraiche till. När jag undantagsvis fikar med typ vanlig kladdkaka/grädde eller köpt pyttelite lösgodis uppstår inte detta fenomen. Nu undrar jag om någon kan förklara vad detta beror på, antar att det har en biokemisk förklaring? Är detta vanligt? Eftersom jag upplever detta blir jag galen när jag läser att t ex dietister påstår att rotfrukter har en hög mättnadsfaktor. Mättand upplever jag kommer av livsmedel som fett, protein och ägg. Har inte skrivit om detta för att få måltidsråd, utan undrar om någon delar mina erfarenheter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Jag har delvis upplevt samma sak som du. Äter jag något med kolhydrater som samtidigt är fettsnålt, då blir jag hungrig snabbt efteråt. Antar att vegetariska bufféer är ganska fettsnåla, och då kan jag förstå att du blir hungrig. Det finns dock vegetariska alternativ som jag inte blir hungrig på, och det är nötter och frön. De innehåller mest protein och fett, vilket kan förklara att jag håller mig mätt på dem. Jag äter i bland veganska sallader med mandlar, frön och någon dressing, de håller jag mig mätt på. Sen reflektionen angående rotfrukter. De brukar vara ganska mättande, de flesta blir mätt efter ett antal potatisar. Frågan är dock hur länge man håller sig mätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Jag gjorde vitkålsjuice i råsaftcentrifug igår. Det var i alla fall mättsamt. Men det var juice motsvarande 1 kg vitkål =P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Kan inte relatera exakt till detta men däremot något som delvis tangerar. I begynnelsen efter fullgången ketoadaption så minns jag att de kolhydrater som jag verkligen tyckte var vedervärdiga att ens tänka på var frukt och åtminstone i början fanns en viss skepsis till grönsaker också. Bakverk, bröd, ris etc lämnade mig bara kall men just frukt och delvis grönsaker var det något speciellt ondskefullt med. Det där med mättnad är ju starkt kopplat till hur pass väl anpassa mdan är till den kost man äter också. Kolhydrater mättade inte alls bra för mig innan jag började min lågkolhydratkostresa och just den extrema mättnadskänslan jag uppfattade efter ketoadaption var som natt och dag ur ett allmänt mättnadsperspektiv. Sedan något halvår tillbaka har jag dock märkt att jag är, vad jag uppfattar som, betydligt mer metabolt flexibel, dvs jag blir mätt på allt och ibland har jag noterat att just kombinationen av "allt" vissa dagar lett till extrem mättnad. Ett friskhetstecken inbillar jag mig. Jag menar, tidigare fanns det absolut ingen som helst mättnad i sötsaker och liknande men numera upplever jag mättnad även efter den typen av "livsmedel". Lite spontana tankar bara så ta det som just det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 21, 2014 Author Share Posted September 21, 2014 Nog har jag testat råsaftcentrifuger med grönsaksjuicer, särskilt under en veganperiod . Suget blev stort och från matintresse gick det till fixering för nästa måltid. Jag ifrågasätter inte att andra blir mätta men undrar om det är fler som delar min erfarenhet och möjligtvis har en förklaring. Kan som jag skrev ovan även uppleva det också när jag gör vegetarisk soppa hemma med rikligt fettinnehåll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Hmm...kanske bör förtydliga att när jag skrev "jag blir mätt på allt" så menar jag "allt" definierat enligt "en kombination av makronutrienter fast som förutsätter tillräckligt stor energimängd och - helst - proteinmängd". Det där med sekundär mättnad i form av bukfyllnad i form av stort fiberintag etc funkar inte alls annat än som en slags komplettering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Förut hade jag nötter som nödproviant men jag har varit tvungen att minimera det. Jag blir vrålhungrig efter ett tag av mandlar och valnötter trots att de har hög fetthalt. Solrosfrön kan dämpa suget lite. I övrigt äter jag varken mejerier eller grönsaker utan protein och fett till så jag har inte mycket erfarenhet av det att delge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 23, 2014 Author Share Posted September 23, 2014 Tack för svar och reflektioner, även om jag inte känner mig särskilt mycket klokare . Men helt klart är att fettet och protein är en nyckelfaktorer men att även där verkar vi reagera olika, någon blir mätt på nötter och för en annan driver det hunger. Jag får nöja mig med att konstatera att grönsaker utan fett och protein driver min hunger och att det kanske är ovanligt. Även grönsaker och protein, utan fett ( te x när man är utomlands och det är svårt att få tillräckligt med fett) börjar suget komma efter några dagar. Kan inte relatera exakt till detta men däremot något som delvis tangerar.Det där med mättnad är ju starkt kopplat till hur pass väl anpassa mdan är till den kost man äter också. Kolhydrater mättade inte alls bra för mig innan jag började min lågkolhydratkostresa och just den extrema mättnadskänslan jag uppfattade efter ketoadaption var som natt och dag ur ett allmänt mättnadsperspektiv. Sedan något halvår tillbaka har jag dock märkt att jag är, vad jag uppfattar som, betydligt mer metabolt flexibel, dvs jag blir mätt på allt och ibland har jag noterat att just kombinationen av "allt" vissa dagar lett till extrem mättnad. Ett friskhetstecken inbillar jag mig. Jag menar, tidigare fanns det absolut ingen som helst mättnad i sötsaker och liknande men numera upplever jag mättnad även efter den typen av "livsmedel". Tror du ha rätt, när kroppen är anpassad till fettdrift verkar man kunna bli mätt på ett mer flexibelt sätt, åtminstone om man bara äter lite, ibland, ( t ex en kladdkaka med grädde). Skulle tro om jag mysfikade flera gånger i veckan eller i månaden, eller börjar äta bröd regelbundet skulle cirkusen med sug snart vara igång igen. Har ingen ambition att testa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts