Jump to content

slutat snus och röka..

Jannahoj

Recommended Posts

Jag säger också Grattis :)

Jag tror att de flesta, eller många som slutar snusa eller röka ersätter det med något annat att stoppa i munnen, lasterna är konstanta sägs det :P och många gånger blir det då något lättillgängligt som stimulerar samma receptorer i hjärnan som nikotinet...Godis.

Så känner du suget av någon ersättning till nikotinet så försök hitta något utan energi som du tycker om...kanske belöna dig själv med något som du tycker är riktigt roligt någon gång i veckan, eller varje dag eller flera gånger per dag om det är möjligt...beroende på vad du väljer...

Lycka till :)

• Like 1

Sist jag slutade röka gick jag upp 10kg men precis som det sägs så ersatte jag det med godsaker. Här gäller det ju att ersätta med annat eller stå ut vilket inte är lätt alltså. Jag röker nu och MÅSTE ta tag i det. Håller på att göra upp en plan inför mitt rökstopp.

Jag ska lägga av med nikotin i oktober och tänker börja sjunga istället. En trudelutt istället för en cigg, tror ni det funkar?

Bra beslut. Själv slutade jag röka 1989 bara rakt av, mitt i ett ciggpaket. Jag blev sur på mig själv att jag inte gjort det decennier innan. Vet inte om jag tror så mycket på att skjuta upp till ett särskilt datum. Bara lägg av helt enkelt. Nu. Tänk att du är så mycket smartare än att medvetet sabba din hälsa. Det tankesättet hjälpte mig. Lycka till!

• Like 1

Bara du inte blir fast med tuggummit. Jag har efter 10 år fortfarande längtan efter tuggummit men inte cigaretterna. Till slut sov jag med eländet i munnen så det var jobbigt att sluta med det.

Hahah, när jag slutade för en 15 år sen använde jag nikotintuggummi och satt till slut med sånt i munnen på ställen där man inte ens fick röka, t.ex. i tunnelbanevagnen. 

• Like 1

I januari i år bröt jag min 45 år gamla snusovana. För femtielfte gången gillt. Tidigare försök med nikotinfritt ledde till att jag klöste ner tapeten från väggarna efter 2 veckor eller extrem träningsvärk i försök med tuggummi.

Denna gången gjorde jag något annat. Det finns ett läkemedel vid namn Champix, http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20060105000057 , ett medel som egentligen är till för rökavvänjning. Nikotinavvänjningssyster och jag diskuterade en del och bestämde oss för att testa Champix för snus.

Introduktionspaketet och en uppföljningsomgång senare var jag fri. Utan sug. Bara en slags saknad av något under läppen. På den vägen är det så här drygt 9 månader senare.

Man bör doch veta att Champix ingalunda är ofarligt och man bör känna till biverkningarna. I mitt fall begränsades biverkningarna till lite mer drömmar och något störd sömn. Det kan även vara svårt att få sin läkare att förskriva det för snusavvänjning då det egentligen inte är avsett för det.

N = 1. Anektot. Värt ett försök dock, tycker jag.

Jo en sak till, jag ersatte aldrig ovanan med någon annan. Jag försöker dock begränsa mängden fläsksvålar :ph34r:

• Like 1