Jump to content

LCHF Kontra Kh Kost

Larz
 Share

Recommended Posts

När jag var ute med jycken idag så gick jag och funderade på hur bra jag mår nu när jag har hunnit ifatt efter julens avsteg.

Skillnaden är faktiskt enorm och jag drog än en gång slutsatsen att det är inte värt det. Hmmmmm! Får väl se till nästa jul :D

Det är ju faktiskt bara gott de sekunderna man har det i munnen, sen ställer det mest till elände i kroppen.

Magen står i alla fyra hörnen och gaserna gör så man håller på att flyga till väders i motsats till en alltid lugn och fin mage utan gaser på LCHF. Kan också känna tendenser till snuva som jag aldrig gör annars. Ett par dagar med socker och stärkelse räcker för att känna av sockersuget igen och det upplever jag som mycket otrevligt. Att slippa det är ju en av de stora vinsterna med LCHF.

En annan sak som visar sig är att det inre lugnet som man upplever på LCHF kommer i rubbning. Näääää, det finns inga som helst fördelar med kh rik kost och det finns absolut inga nackdelar med LCHF, det är dagens slutsats, dragen på en tur i skogen där man har all tid att fundera.

;) Lars

• Like 4

Ja Larz visst är det skönt att gå och tänka lite i skogen när man är ute med hunden.. Även jag är åter på banan efter julens frestelser och avsteg och delar din upplevelse.

Jag började fuska redan kring advent med lite pepparkakor och lussebullar och en och annan glögg och sedan ökade intagen lite kring jul och nyår.

Jag fick inte bara tendensen av snuva utan här slog den till ordentlig och det kom som en utdragen och rejäl bondförkylning med feber och långdragen hosta.. Nu är jag med på LCHF-tåget igen och det är så skönt och förstår precis vad du menar med inre lugn när man är på rätt spår igen.. Nu har jag lovat mig själv att tänka efter både en och två ggr innan jag stoppar fingrarna i syltburken igen ^_^ Det är absolut inte värt detta, då "underbart är kort"..

• Like 1

Jag åt endast LCHF-"klassat" både i mängd och beträffande kolisar från de de julborden jag deltog. Både bjudmat på restaurang och sedan hemma. Det enda som rubbades var proteinintaget som steg julbordsdagarna och effekten av dem blev en utebliven viktnegång julveckan. När jag sedan återgick till den vanliga maten, har det rullat på som vanligt. Iofs var också mitt kolhydratintag dessa julbordsdagar högre än normalt, men ändå inom strikt LCHF. Det kan som sådan också medverkat efterosm jag är relativt känslig för kolhydrater och ett ev. sockersug som jag absolut inte vill ska inträffa. 

Ja... jag är också absolut lungnare med LCHF-kost. Livet känns mer harmoniskt och stresståligheten har ökat. 

• Like 1

Härlig läsning lass

När jag var ute med jycken idag så gick jag och funderade på hur bra jag mår nu när jag har hunnit ifatt efter julens avsteg.

Skillnaden är faktiskt enorm och jag drog än en gång slutsatsen att det är inte värt det. Hmmmmm! Får väl se till nästa jul :D

Det är ju faktiskt bara gott de sekunderna man har det i munnen, sen ställer det mest till elände i kroppen.

Magen står i alla fyra hörnen och gaserna gör så man håller på att flyga till väders i motsats till en alltid lugn och fin mage utan gaser på LCHF. Kan också känna tendenser till snuva som jag aldrig gör annars. Ett par dagar med socker och stärkelse räcker för att känna av sockersuget igen och det upplever jag som mycket otrevligt. Att slippa det är ju en av de stora vinsterna med LCHF.

En annan sak som visar sig är att det inre lugnet som man upplever på LCHF kommer i rubbning. Näääää, det finns inga som helst fördelar med kh rik kost och det finns absolut inga nackdelar med LCHF, det är dagens slutsats, dragen på en tur i skogen där man har all tid att fundera.

;) Lars

Härlig läsning Lasse som vanligt :) jag har ju ej ätit mer än sedan den 26dec men ett återfall av ångest,svullen mage och jag måste säga att denna tiden har gjort mig pigg vilken energi man fått,,,sover mindre o vaknar pigg,,huden är finare om jag får säga det själv.Nu känns det enklare för varje dag och jag har tålamod med vikten även om jag hoppas det ska gå undan :) Kollisar Nej Tack :P

• Like 1