smarkebo Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Jag ska mycket snart till min norska företagsläkare (bedriftslege). Ska där kolla upp mina blodvärden. Kan någon lista upp exakt vad jag ska be dem kolla. Många har vad jag förstår en egenhet att bara kolla ointressanta värden, som totalkolesterol, t ex. Så vad ska jag be att få kollat? Sedan köpte jag en blodtrycksmätare för ett halvår sedan, när läkaren vid körkortsförnyelse sa att jag måste ha koll på blodtrycket. Sedan dess har blodtrycket konsekvent legat på gränsen mellan godkänt och för högt. Apparaten tycker att läkare måste utvärdera det. Därför tänkte jag låta företagsläkaren kolla det också. Eller snarare sköterskan. Om nu läkaren säger att jag måste ha medicin mot högt blodtryck vet jag inte hur jag ska ställa mig till det. Det känns lite konstigt att börja med sådant över fyra år efter att jag började med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Här har du en lista på de mest vesäntliga! http://www.werlabs.se/product.html/checkup-man-large?category_id=6 Det jag skulle kunna tänka mig att lägga till är ytterligare en inflamationsmarkör.. nämligen CRP! http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/CRP/?ar=True 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smarkebo Posted September 24, 2014 Author Share Posted September 24, 2014 Stort tack, Zepp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smarkebo Posted October 1, 2014 Author Share Posted October 1, 2014 Idag var jag hos företagshälsovården i Oslo. De tog blodtryck och EKG mm. Blodtrycket var nu mycket bra. EKG vet jag inte. Resultat kommer senare. Ett enda blodvärde kunde de testa, och det var Hba1C, vilket resulterade i 4,9. Det tyckte sköterskan var bland det bästa hon nånsin sett. Övriga värden måste jag till en annan mottagning för, och det ska de försöka ordna, men det var inte helt säkert eftersom jag är svensk medborgare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smarkebo Posted October 1, 2014 Author Share Posted October 1, 2014 Det värdet på Hba1C verkar lite konstigt. Eenfelt själv hade 32 vid sitt test. 4,9 kanske låter mer som om det var fP-glucos. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Det motsvara 30 i svenska värden! http://en.wikipedia.org/wiki/Glycated_hemoglobin 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smarkebo Posted October 1, 2014 Author Share Posted October 1, 2014 Aha. Och det är alltså bra förstår jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 De slutar sin skala vid 5, så du lär inte ha högt blodsocker hur som helst! Frågan är om det går att komma så mycket lägre iomed att du alltid har blodsocker och röda blodkroppar? Tror att det är som så att man kan ha normalt fastesocker men högre Hba1c, då har man antagligen en del höga spikar under dagen som ställer till det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts