Kolla blodvärden och blodtryck

smarkebo

Recommended Posts

Jag ska mycket snart till min norska företagsläkare (bedriftslege).

Ska där kolla upp mina blodvärden. Kan någon lista upp exakt vad jag ska be dem kolla. Många har vad jag förstår en egenhet att bara kolla ointressanta värden, som totalkolesterol, t ex. Så vad ska jag be att få kollat?

Sedan köpte jag en blodtrycksmätare för ett halvår sedan, när läkaren vid körkortsförnyelse sa att jag måste ha koll på blodtrycket.  Sedan dess har blodtrycket konsekvent legat på gränsen mellan godkänt och för högt. Apparaten tycker att läkare måste utvärdera det. Därför tänkte jag låta företagsläkaren kolla det också. Eller snarare sköterskan.  Om nu läkaren säger att jag måste ha medicin mot högt blodtryck vet jag inte hur jag ska ställa mig till det. Det känns lite konstigt att börja med sådant över fyra år efter att jag började med LCHF.

Idag var jag hos företagshälsovården i Oslo. 

De tog blodtryck och EKG mm. Blodtrycket var nu mycket bra. EKG vet jag inte. Resultat kommer senare. 

Ett enda blodvärde kunde de testa, och det var Hba1C, vilket resulterade i 4,9. Det tyckte sköterskan var bland det bästa hon nånsin sett. Övriga värden måste jag till en annan mottagning för, och det ska de försöka ordna, men det var inte helt säkert eftersom jag är svensk medborgare.

De slutar sin skala vid 5, så du lär inte ha högt blodsocker hur som helst!

Frågan är om det går att komma så mycket lägre iomed att du alltid har blodsocker och röda blodkroppar?

Tror att det är som så att man kan ha normalt fastesocker men högre Hba1c, då har man antagligen en del höga spikar under dagen som ställer till det?