Hans57 Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Jag bor i Nederländerna sedan trettiotvå år. Min fru har diabetes typ 2. För fem år sedan började vi äta LCHF. Det hjälpte med att få ner nivån av medicineringen från fyra tabletter Metformin till en. För något år sedan sade vår husläkare att blodvärdena inte tillåter ytterligare minskning. Har någon erfarenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Motion kan ha samma effekt som metformin men det kan nog vara bra att rådgöra med läkare om man börjar motionera samtidigt som man fortfarande äter metformin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Jag bor i Nederländerna sedan trettiotvå år. Min fru har diabetes typ 2. För fem år sedan började vi äta LCHF. Det hjälpte med att få ner nivån av medicineringen från fyra tabletter Metformin till en. För något år sedan sade vår husläkare att blodvärdena inte tillåter ytterligare minskning. Har någon erfarenhet? Vad för blodvärden var det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Jag bor i Nederländerna sedan trettiotvå år. Min fru har diabetes typ 2. För fem år sedan började vi äta LCHF. Det hjälpte med att få ner nivån av medicineringen från fyra tabletter Metformin till en. För något år sedan sade vår husläkare att blodvärdena inte tillåter ytterligare minskning. Har någon erfarenhet? Jag tog 3 ggr 850 gr Metformin mot diabetes 2. Blodsockret var ändå väl högt. När jag började med LCHF blev blodsockret nästan normalt. Jag slutade då helt med Metformin. Det blev ingen skillnad på blodsockret utan Metformin. Då drog jag den slutsatsen att det inte fanns någon anledning att ta ett läkemedel som inte har någon effekt på mitt blodsocker. Jag rådfrågade inte läkaren. Hon blev sur för att jag inte frågade henne först, men när hon såg resultatet, att blodsockret var mycket lägre utan Metformin (men med LCHF) svalde hon förtreten och accepterade. Så mitt råd är: gör som jag, testa att sluta med Metformin och se om det blir någon skillnad på blodsockret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 För att "lära kroppen av" med att vara insulinresistent behövs det ofta lite mer än bara Lchf-kost Du borde utforska periodisk fasta och vad resistent stärkelse kan göra för dig För mig var dessa de extra pusselbitarna som behövdes 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 För att "lära kroppen av" med att vara insulinresistent behövs det ofta lite mer än bara Lchf-kost Du borde utforska periodisk fasta och vad resistent stärkelse kan göra för dig För mig var dessa de extra pusselbitarna som behövdes Det är enligt min uppfattning bättre att först undersöka om man får någon försämring om man helt slutar metformin eller om man får normala värden med enbart LCHF, vilket jag fick. Om LCHF inte hjälper kan man gå vidare med periodisk fasta etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts