Jump to content

LCHF / Periodisk fasta

Ingvor
 Share

Recommended Posts

För två år sedan började jag första gången med LCHF. Lyckades fantastiskt bra, gick ner från 72 kg till 64 på några månader. Sedan lurar man sig själv och börjar unna sig lite av både det ena och andra, det var ju så lätt att gå ner.

Nu två år senare har jag gått upp till 69 kg igen och började för två månader sedan igen med LCHF-kost. Lade dessumtom till periodisk fasta 16/8. Jag hoppar alltså över frukosten under arbetsveckan och äter först kl 12. Det är inga problem, är ingen stor frukostätare och sparar dessutom tid på morgonen.

MEN, denna gång händer nästan ingenting på vågen! Kan det bero på fastan, kroppen riktar in sig på svält? Eller det tråkigaste av allt...beror det på att jag kommit i klimakteriet sen sist...är 54 år och mensen försvann för något år sedan. Någon som har tips och råd eller liknande erfarenheter?

Det är nog en kombination

Du är lite äldre och har kommit i ett nytt hormonellt läge

...men

Jag tror att största delen är att du kanske inte äter exakt som du gjorde när det fungerade som bäst :huh:

Du har ätit Lchf ett par år och har kanske jobbat in lite recept du kommit på som du anser är Lchf men som kanske trots allt ligger lite i gråzonen för att lyckas

Been there done that :)

Vad tror du? 

Kan det stämma??

Klimakteriet innebär ofta att pregnenolonnivåerna är betydligt lägre än innan, då de helt enkelt inte längre behövs för att tillskapa steroidhormoner såsom östrogen, DHEA, progesteron och testosteron i samma omfattning vilka alla är nödvändiga för att hålla kvinnan fertil.

Man ska alltid komma ihåg evolutionens skoningslösa brutalitet (som är extra hård mot kvinnor): Så fort man gett liv till nästa generation så har man rent evolutionärt uppfyllt sin roll på jorden, och många av de biokemiska mekanismer som byggt upp våra kroppar från spädbarn till könsmogna regleras därmed ned.

Testa pregnenolontillskott, jag vet tyvärr inte vart man kan få tag i något bra i Sverige, då det som ofta inom alternativmedicinen finns en hel del sajter på nätet som sysslar med buffel, båg och bondfångeri.