Angelicab Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Hej! Jag har ätit strikt lchf i tre veckor och det börjar bli tjatigt. Jag vill ju må bra och vara sund så nu tar jag emot alla tips jag kan. Jag får massa tips om avokado, hallon, att man kan baka bröd med mandelmjöl etc. Jag behöver hjälp innan jag tappar suget på detta, jag är nämligen vansinnigt allergisk mot alla typer av nötter, mot stenfrukter, jordgubbar, i stort sett alla exotiska frukter melon, selleri, alla typer av baljväxter, morot, tomater etc. listan tar aldrig slut. det har inte varit några problem alltså att ställa om till att inte äta frukter. Inget har egentligen varit något problem, jag är så mätt så jag hinner inte fundera över godis längre Så, om jag bara vill ha ett gott mellanmål eller kvällsmål (äter bara 1-2 ggr per dag nu) och är väldigt trött på helt naturell turkisk yoghurt, vad kan jag äta? Vad äter ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Ägg, kokt ägg med majjo Ostrulle med smör Skinkrulle med smör The och kokosfett Finn Crisp med massor av pålägg (om du tål det) Mörk Choklad, 90% (inget som mättar, men som kanske gör dig lite glad ;-) ) Tål du vitkål? Någon grönsak alls? I så fall doppa grönsaker i majonnäs Ölkorv Chiapudding (inte testat själv) Äggmjölk som är smaksatt (googla äggmjölk lchf) Hoppas att nåt funkar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelicab Posted September 24, 2014 Author Share Posted September 24, 2014 Haha, men JA!! Jag kan ju äta ölkorv nu utan att ha ångest! Grönsaker generellt är rätt kört Men tack så hemskt mycket för att du vidgade mina vyer!! Skall kolla upp äggmjölk, det lät ju spännande Tack igen!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Vi älskar "knaperiknus" och kan nu äta det ofta. Salami ölkorv bitar av smakrik ost brie oliver... tål du dadlar? Medjooldadlar är inte så söta och de är bara outstanding med grönmögelost 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelicab Posted September 24, 2014 Author Share Posted September 24, 2014 Jag tror inte att jag kan äta dadlar, jag har visat symptom på kokos, men kanske om jag hettar upp dem rejält innan, kan man göra det? Vad är knaperiknus? försökte googla men hitta inget 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Haha... knaperiknus är nog väldigt lokalt dialektalt ord för småplock när man är onöjd eller småsugen på nåt gott. Jag värmer gärna dadlarna så osten smälter lite men det är ju inte så att de blir tillagade... men oliver då? Finns ju med olika smak också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelicab Posted September 24, 2014 Author Share Posted September 24, 2014 Haha, ja, oliver är ju riktigt gott med lite ost och korv! Jag har fått massa bra tips nu! Tack så jättemycket! Skall bli skönt o slippa yoghurten ett tag framöver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Fläsksvålar (finns i godishyllan konstigt nog) Stekt skivad halloumi 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Hur är det med bovete, rismjöl? Om det funkar så kan du baka goda frallor på det. Googla efter recept, jag kommer inte ihåg idag var jag såg det. Jag har i alla fall bakat dessa till min dotter som är glutenkänslig men som tål mer kolhydrater än jag. Dock åt jag en halva med mycket smör och ost på och det var riktigt gott och mättande. Chokladmousse gjord på 1 dl grädde och 1 ruta choklad minst 70%. Smält chokladen i grädden och ställ sedan in i kylen/frysen tills den är riktigt kall. Vispa sedan upp och ät. Du kanske kan lista vad du tål så kan vi tipsa utefter det :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Om du kan äta avokado och hallon, så är det himla gott att göra "glass" på dem tillsammans. Jag mixar frusna hallon med avokadon, använder en skvätt kokosgrädde i (går väl med vanlig grädde också om du var känslig mot kokos) brukar också lägga i en liten klick honung, men valfritt förstås hur känslig/noga man är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelicab Posted September 26, 2014 Author Share Posted September 26, 2014 ok, jag kan äta mejeriprodukter och ägg, det är inga problem Alla gröna blad, äggplanta och zuccini, broccoli och blomkål, alla typer av kål, gurka, alla typer av fisk och skaldjur även all typ av kött, de flesta kryddor. Svampar i alla former. Det viktigaste av allt, choklad. Jag försöker hålla mig ifrån alla typer av bakverk, även bröd, Bröd är nämligen något av det bästa jag vet så jag vill först ha en fungerande kost utan "mackor". Jag har fått tips om något fröknäcke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts