Liselott Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Hej Jag har läst att kålväxter (vitkål, grönkål, broccoli, brysselkål mm) sänker sköldkörtelfunktionen och inte bör ätas om man har hypotyreos. Sen skriver en del att det går bra att äta kål bara man tillagar den först, och andra skriver att det är lika illa. Jag blir snurrig. Det är ju betydligt lättare och roligare att äta LCHF om man kan äta kål, som jag dessutom tycker är gott. Undrar om det finns någon som kan bringa reda i det här. Hälsningar Liselott 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Hej! Du kan lugnt äta kål i alla dess sorter, både som råkost och tillagat. Det är bara bullshit att det inte skulle vara bra. Anledningen till ryktet att goitrogener inte skulle vara bra är försök på råttor där de fått enorma mängder av kål dag ut och dag in, så äter ju inte vi människor? Eva Renner som många av oss som är intresserade av det här med sköldkörteln har kontakt med på facebook, äter kål varje dag och har bl.a. med detta (och självklart annat i sin kost) ätit sig frisk från hypotyreos. Håller med om att det skulle vara förbaskat svårt att äta LCHF om man inte kunde äta blomkål, broccoli, vitkål etc. Ät och njut och strunta i såna här idiotier! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Eva R. nämner även att det finns människor som fått skrumplever av att ha ätit kilovis m. morötter per dag. Så allt går om man överdoserar i absurdum! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Håller med Marianne att detta verkar vara en myt. Se till att du får i dig jod så ska det inte vara någon fara. PS. Självklart ska du testa och se hur DIN kropp reagerar. Men om du inte märker något problem med kål så skulle jag inte vara orolig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Jag har hypotyreos och äter kål, vilket jag tänker fortsätta att göra Jag har också läst på många ställen att man inte ska äta kålväxter bl.a om man har hypotyreos, MEN jag har aldrig sett en ordentlig källhänvisning om saken, utan bara sånt som andra "tror" sig veta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Jag måste akta mig för råa kålväxter och andra goitrogerner för att klara mitt hypo utan mediciner. Jag kan äta tex coleslaw ngn gång utan problem men inte ofta. Annat som känns fort är växtoljor. Men anekdotiska fall räknas kanske inte? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Så fruktansvärt trist för dig Marja-Liisa i så fall! När man har hypotyreos ska man ju helst äta LCHF/raw food och ovanjordgrönsaker är ju absolut det bästa och där kommer ju alla dessa kålsorter in. Antar att det då är svårt att hitta alternativ? För potatis, ris och pasta bör man ju absolut inte äta. Blir bara så fundersam när man läser om alla dessa fall som ätit sig friska från hypotyreos med LCHF. Finns ju ett rätt stort antal här på bloggen som man kan läsa om, ingen av dem har bekräftat att de uteslutit kålsorter. Antar att du istället satsar på rotfrukter och det är ju också jättebra.Sen så undrar jag en annan sak (påstår absolut inte att du far med osanning), men när man läser och googlar om kost vid hypotyreos så dyker det här ibland upp, alltså att man inte bör äta goitrogener. Kan det möjligen vara så att man helt enkelt påverkas av det? Bara en tanke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 En hypotyp från ett brittiskt forum talade om att hon kände av kål efter fem dagar, det var rå kål eller kål i större mängd. Hon skrev matdagbok och hade alltså koll. Som så mycket annat är det individuellt. Mår man inte dåligt av rå kål finns det ingen anledning att undvika det. Mår man dåligt av rå kål ska man ta matsäck med sig på på Gotlandsfärjan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Ja, Totto, så är det ju självklart. Men om man inte tål rå kål så kan man ju alltid tillaga det istället. Hur gott som helst dessutom! Allt är individuellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liselott Posted September 25, 2014 Author Share Posted September 25, 2014 Tack för alla bra svar. Det här är verkligen inte lätt. Jag har inte fått någon diagnos på hypotyreos, men i våras skickade min doktor mig att ta blodprover eftersom det var många år sen sist. Vet inte riktigt vilka värden som kollades men antar att det var de "vanliga". Då jag inte hört något antog jag att allt var bra. Nu har jag fått ett brev från doktorn där hon ber mig ta ett "uppföljningsprov" på just sköldkörteln då det förra "låg lite lågt". Eftersom jag ätit LCHF i tre år nu började jag naturligtvis fundera på om det kan vara all kål jag äter som åstadkommit detta låga värde, då jag äter kål mest varje dag i olika sorter (tillagad). Jag vet varken ut eller in. Ska prova att byta ut kålen mot sallad ett tag och se om det blir någon skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Men varför då? Om du ändå mår bra av kålen så kan du väl fortsätta? Det är väl i de fall man inte tål kål och mår dåligt av det som man ska skära ner på det, alt. sluta äta det. Att Marja-Liisa inte tål kål behöver ju inte bero på att hon har hypotyreos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liselott Posted September 26, 2014 Author Share Posted September 26, 2014 Så kål är i vilket fall som helst bättre för sköldkörteln än typ potatis och ris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 26, 2014 Share Posted September 26, 2014 Det tror jag absolut att det är! Följ LCHF, med inslag av rawfood. Det har jag hört ska vara det bästa! Man ska ju undvika socker, gluten och stärkelse när man har problem med sköldkörteln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liselott Posted September 26, 2014 Author Share Posted September 26, 2014 Men det gör jag ju redan och har gjort i tre år. Därför tyckte jag att det var konstigt att jag fick de här värdena nu och inte tidigare år när jag tog samma prov men åt mycket "sämre". Får väl se vad det nya provet säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Men hur mår du? Mår du inte dåligt på något vis så spelar ju inte sköldkörtelvärdena så stor roll och mår du inte dåligt av att äta kål, så är det ju ingen fara heller 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kirstie Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 Jag åt dagligen ca halva tallriken rå vitkål i nästan ett år och en dag började jag bli fnasig på ögonlocken. Det spred sej runt hela ögonen och jag blev även rynkig o lite svullen under ögonen. Googlade på symptomen och återkommande var jodbrist. Så kom det om kål upp och där stod ju att kål blockerar jod. Började ta jodtillskott 4 gånger dagsdosen och slutade självklart med kål. blev bättre efter ett par veckor och nu efter 4 v nästan helt bra. Känns även bättre i kroppen i övrigt. Hade kalla händer och ofta en frusen känsla. Så nog kan kål ställa till det om man äter mycket vilket jag gjorde. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts