Cleaneatingbyannika Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Jag är en kvinna på 32 år som fick mitt andra barn för 6 månader sedan. Jag kämpar nu med att gå ner mina graviditetskilon. Jag har ca 15 kg jag vill bli av med. Jag börjar inse att en lchf där man går ner i vikt och inte vara hungrig inte kommer ske för mig. Det har inte hänt något sedan i mars trots att jag testat både mejerifritt och 16:8. Troligen äter jag för mycket. JAg funderar nu på att bita ihop och köra en period som kommer vara ganska hård för att gå ner i vikt. Jag är beredd att bita ihop och stå ut med hunger och enformig mat. Men jag undrar om ett upplägg som följande riskerar att ge mig näringsbrist: frukost - svart kaffe, vatten lunch - ca kl 11 fettkaffe ev ett kokt ägg på eftermiddage middag - ca kl 17 kött, grönsaker och fettkälla enligt Anna Hallens tallriksmodell och bara en portion Vad tror ni? Bör jag räkna på maten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleaneatingbyannika Posted September 24, 2014 Author Share Posted September 24, 2014 Alternativt: lunch kl 11-12 - omelette på 2 ägg stekt i smör (vill helst ha grädde och ost i men det är väl att glömma...) middag kl 17: middag som ovan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Äter du rikligt med grönsaker i form av gröna blad, kålsorter, olikfärgade såsom paprika och därtill ditt behov av protein från ägget eller kött, så borde det vara ok. Viktigt med rikligt med fett så du hela tiden underhåller fettförbränningen. Kanske en klick i morgonkaffet också? Du kan ju också fundera på t.ex. 5:2-fasta. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Alternativt: lunch kl 11-12 - omelette på 2 ägg stekt i smör (vill helst ha grädde och ost i men det är väl att glömma...) middag kl 17: middag som ovan Kan vara smart att skippa mejerier under denna strikta period, ja. Hindrar viktnedgång för en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Jag är en kvinna på 32 år som fick mitt andra barn för 6 månader sedan. Jag kämpar nu med att gå ner mina graviditetskilon. Jag har ca 15 kg jag vill bli av med. Jag börjar inse att en lchf där man går ner i vikt och inte vara hungrig inte kommer ske för mig. Det har inte hänt något sedan i mars trots att jag testat både mejerifritt och 16:8. Troligen äter jag för mycket. JAg funderar nu på att bita ihop och köra en period som kommer vara ganska hård för att gå ner i vikt. Jag är beredd att bita ihop och stå ut med hunger och enformig mat. Men jag undrar om ett upplägg som följande riskerar att ge mig näringsbrist: frukost - svart kaffe, vatten lunch - ca kl 11 fettkaffe ev ett kokt ägg på eftermiddage middag - ca kl 17 kött, grönsaker och fettkälla enligt Anna Hallens tallriksmodell och bara en portion Vad tror ni? Bör jag räkna på maten? Ja, verkar alldeles för lite mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 JAg funderar nu på att bita ihop och köra en period som kommer vara ganska hård för att gå ner i vikt. Jag är beredd att bita ihop och stå ut med hunger och enformig mat. Problemet är ju bara att din kropp riskerar att anpassas till den här svältkuren och vad gör du då? Så här kan du ju inte äta resten av livet, väl? Men jag undrar om ett upplägg som följande riskerar att ge mig näringsbrist: frukost - svart kaffe, vatten lunch - ca kl 11 fettkaffe ev ett kokt ägg på eftermiddage middag - ca kl 17 kött, grönsaker och fettkälla enligt Anna Hallens tallriksmodell och bara en portion Vad tror ni? Bör jag räkna på maten? Ja, du bör definitivt räkna på maten...för det finns ju nästan ingen mat där? För matdagbok åtminstone en vecka och se vad du kommer upp i för energiintag. Nu vet jag inte hur mycket fettkaffet kl 11 motsvarar i energi men det känns spontant som att nog får vara en ansenlig mängd om det s.a.s. skall jämna ut sig över dagen och skapa ett hyfsat energiintag ändå. Nu vet jag inte riktigt vad din middag motsvarar i närings- och energiinnehåll men jag skulle spontant mycket hellre se dig äta 2 (eller 3) sådana måltider om dagen. Men som sagt, räkna gärna lite på det så har man lite mer konkret data att gå på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Ursäkta, men med så lite mat - orkar du röra på dig, träna? Det skulle inte jag iaf. Alltså, jag vill inte låta som "Kungen av Kungsan" men jag tror inte på så lite näring. Tror ändå att det måste finnas en balans, alltså att man bör få i sig så pass mycket mat/energi/näring att man orkar köra 3-4 rejäla träningspass per vecka. Tror man maxar sin viktnedgång på det sättet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Ta du och registrera några matdagar.. för vid första påseendet så ser det mer ut som svält! I övrigt så räcker det med två måltider om dagen.. men då skall de oxå vara näringsrika.. dvs skippa fettkaffet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Ta du och registrera några matdagar.. för vid första påseendet så ser det mer ut som svält! I övrigt så räcker det med två måltider om dagen.. men då skall de oxå vara näringsrika.. dvs skippa fettkaffet. Viktigt att inte bara räkna på kolhydrater, protein, fett och kcal, utan noga kolla alla vitaminer och mineraler. Jag tror det kan bli brist på både det ena och andra med ditt upplägg, t ex vissa B-vitaminer, kalcium, kalium, jod, .... Vitaminpiller hjälper tyvärr bara upp delvis. Efter att ha analyserat och optimerat min egen kost ser den numera ut så här en typisk dag: Frukost: några deciliter mjölkprodukt samt nötter/frön och eventuellt en mindre bit frukt. Alternativ: ost eller ägg med råa grönsaker. Lunch: Råa grönsaker, tillagade grönsaker, kött/fisk/ost/ägg. Mycket färska örtkryddor. Kanske lite nötter och oliver.Tillagningen sker med smör eller olivolja. Tillbehör är 1-2 matskedar CF, majonäs, gräddsås eller liknande, inga stora mängder alltså. Grönsakerna dominerar helt, volymmässigt. Middag: se lunch. Efterrätt: någon enstaka frukt. Jag lagar all mat själv. Jag idkar också viss portionskontroll. Det finns många strategier för det, t ex använda liten tallrik, inte ta om, tugga varje tugga 30 gånger, lägga ner besticken mellan varje tugga, inte läsa eller jobba samtidigt som man äter, osv osv. Sen får man känna efter, efter någon timme, om man trots allt kanske ätit för lite. Om man kör för hårt ger man ju upp efter ett tag. Det kan t ex bli svårt att sova om man är hungrig. Ibland fuskar jag och äter en smörgås, en liten portion pasta, eller något annat kolhydratigt. Någon gång i veckan anser jag att det är ok. Jag har provat att bara köra kaffe fram till lunch, men tyckte att det upplägget verkade stressa kroppen ganska mycket. Lycka til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Nu har jag aldrig gjort någon egentlig viktresa med LCHF, men efter många år med denna livsstil vet jag exakt hur jag ska äta för att väga det jag vill. Kanske några av mina tips kan fungera för dig med, Annika? Jag håller mig stabil på någon slags "normal" LCHF, behöver sällan fundera speciellt mycket på vad jag stoppar i munnen, det sitter i ryggraden. I perioder äter jag betydligt mer liberalt och framför allt större matmängder. Det kan vara vid semestrar eller av andra anledningar, jag är en riktig "känsloätare". Då kan jag gå upp 2-3 kilo, men rör mig ändå (för en utomstående i alla fall...) i ett ganska snävt intervall. Ett par kilo upp eller ner gör mycket skillnad i känsla på mina 161 cm. Jag tappar snabbt mina oönskade kilon genom att äta mer strikt, dvs välja kolhydratkällor med omsorg. Till exempel gröna blad, avokado, mycket kål av alla sorter. Mycket fett såklart, men inga överdrivna mängder. 16:8 på det. Eller rättare sagt, en "fuskvariant" med en liten skvätt grädde i morgonkaffet (fettkaffe är inte min grej). Dricker kaffet svart resten av dagen. Klassisk, oftast mejerifri LCHF-lunch vid 12 och en likartad måltid vid 18-19. Jag lägger upp en portion och äter mig alltid mätt, men inte övermätt. Absolut ingenting däremellan. Inte en nöt, inga mejeriprodukter, inga bär. Måttligt med vin och då menar jag verkligen måttligt. Max ett glas och oftast bara på helgen. Genom att äta såhär försvinner suget och kilona snabbt. Jag mår dessutom väldigt bra. Vid önskat resultat återgår jag till lite mer liberal kost, men kör nog perioder av mer strikt kosthållning ett par gånger i halvåret. Fungerar fint för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Bodyventure har en lång text om viktnedgång: Viktnedgång för kvinnor Början av ovanstående text hänvisar till en annan lång text: Varför vi kvinnor har svårare att gå ner i vikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Hur mår du i allmänhet nu? Ammar du fortfarande? Du skriver inget om det, men om du gör det så bedömer jag att det du tänkt äta är för lite, på tok för lite. Du skriver graviditetskilo och jag antar därför att du hade din idealvikt innan graviditeten. Hur åt du då? Fettkaffe i all ära men det innehåller inte mycket mer är ren energi (vilket behövs det med), men du har nyligen haft en liten bebis som tagit del av ditt näringsintag.Du behöver därför fylla på dina depåer som bebisen har tagit från. Du skriver heller inget om hur du ätit under graviditeten och amningsperioden, bara att det inte hänt något sedan i mars när jag antar att barnet föddes. Jag förstår att det är surt med extra kilona men den naturliga, men gigantiska hormonomställningen i samband med en förlossning kan vända upp och ner på det mesta. Lägg till sömnbrist mm som hör ihop med spädbarnstiden så... Saker som helt klart stoppar viktminskning är stress, svält, sömnbrist, hormonomställningar av allahanda slag. Jag rekommenderar att du fokuserar på att äta så ren och näringstät mat du bara kan. Ekologiska (om du har möjlighet) grönsaker som broccoli, blomkål, sparris, vitkål, gröna blad är toppen. Det finns inget bättre för kroppen och knoppen än bra råvaror som man tillreder från grunden. Kokosolja är bra för i princip allt så den behöver du inte snåla med. Överhuvudtaget behöver man inte snåla med fett. Börja ät dig mätt på riktig mat och drick vanligt vatten mellan måltiderna, speciellt viktigt om du ammar. Ägg i alla former utom rå är toppen som protein och fettkälla om du och barnet mår bra av det. Spannmålsprodukter är obra men det antar jag att du inte äter. Mejerier har du försökt att utesluta utan att det gjorde skillnad men det kan vara värt att ta bort förutom smör, och grädde i så t ex. Om du inte mår bra mår inte familjen bra, sköt om dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts