Popular Post Claudia_Bodyventure Posted September 24, 2014 Popular Post Share Posted September 24, 2014 Vill gärna dela med mig av dagens erfarenhet. Ett bevis på att vår kosthållning kan påverka bröstmjölken i både positiv och negativ riktning. Och i detta fall väldigt positivt http://www.bodyventure.se/hur-man-imponerar-pa-bvc/ /Claudia 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Jätteintressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Vill gärna dela med mig av dagens erfarenhet. Ett bevis på att vår kosthållning kan påverka bröstmjölken i både positiv och negativ riktning. Och i detta fall väldigt positivt http://www.bodyventure.se/hur-man-imponerar-pa-bvc/ /Claudia Intressant men jag blev inte klok på om du äter paleo eller lågkolhydratkost. Det stod så här "paleolitisk kosthållning (lågkolhydratskost)". Sedan står det att sköterskan skrev paleo på sin lapp. Det står att bröstmjölken blir mer "energirik och näringstät ". Gäller det både LCHF och paleo och hur skiljer den sig näringsmässigt i jämförelse med bröstmjölk från kvinnor med annan kosthållning? Det står också att ni ger barnet "köttbullar, grönsaker, avokado, smör och ägg". Dom sistnämnda livsmedlen innehåller ju mycket energi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Jag trodde att den främsta anledningen till att man skulle ge annat var att bröstmjölken inte innehåller tillräckligt med järn. Äter hon lite köttbullar så är det nog lugnt. För tillväxtens skull har jag inte behövt ge något extra varken på tallriksmodellkost (nr 1) eller LCHF (nr 2). Däremot har de fått smaka mat när de blivit intresserade. Och jag gick ner förfärligt mycket i vikt båda gångerna. Idag är det lite saker jag skulle gjort annorlunda för båda, men de verkar klara sig hyfsat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Underbar läsning! Hade tyvärr inte hittat till LCHF när mina barn var bebisar. Däremot delade jag ditt tänk kring amning och det första ätandet. Helammade min yngsta tills hon själv visade intresse för mat och kunde plocka i sig den själv. Det blev vid 7 månader. En välsignelse att hoppa över puréer och mos. Hon åt större bitar direkt med god aptit och jag fortsatte amma ganska mycket tills vi trappade ner ordentligt och slutade vid ett års ålder. Min erfarenhet var också att lång heltidsamning gör underverk med graviditetskilona, en liten mammabonus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia_Bodyventure Posted September 25, 2014 Author Share Posted September 25, 2014 Intressant men jag blev inte klok på om du äter paleo eller lågkolhydratkost. Det stod så här "paleolitisk kosthållning (lågkolhydratskost)". Sedan står det att sköterskan skrev paleo på sin lapp. Det står att bröstmjölken blir mer "energirik och näringstät ". Gäller det både LCHF och paleo och hur skiljer den sig näringsmässigt i jämförelse med bröstmjölk från kvinnor med annan kosthållning? Det står också att ni ger barnet "köttbullar, grönsaker, avokado, smör och ägg". Dom sistnämnda livsmedlen innehåller ju mycket energi. Hej. Kul att du tycker inlägger var intressant . Sorry att jag förvirrade det hela. Jag äter enligt Paleo men håller den inom en lågkolhydratskost. Paleo i sig betyder inte alltid ett mindre intag av kolhydrater utan vilken källa kolhydraterna kommer från. Så jag äter Paleo med mindre kolhydrater. Ja absolut tror jag det gäller både LCHF och Paleo - båda kosthållningarna bör vara optimala för kroppen och för bröstmjölken. Jag har inte gjort någon analys av min mjölk men ska kontakta ett företag för att förhoppningsvis bekräfta min teori (och så många andras) att vår bröstmjölk är mer näringstät och energirik. Som jag skrev så består ca 90% av min dotters näringsintag från bröstmjölk. Resterande från nämnda livsmedel ovan. Men hon äter inte smör och avokado varje dag och dessutom så äter hon inte så mycket heller. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Hej. Kul att du tycker inlägger var intressant . Sorry att jag förvirrade det hela. Jag äter enligt Paleo men håller den inom en lågkolhydratskost. Paleo i sig betyder inte alltid ett mindre intag av kolhydrater utan vilken källa kolhydraterna kommer från. Så jag äter Paleo med mindre kolhydrater. Ja absolut tror jag det gäller både LCHF och Paleo - båda kosthållningarna bör vara optimala för kroppen och för bröstmjölken. Jag har inte gjort någon analys av min mjölk men ska kontakta ett företag för att förhoppningsvis bekräfta min teori (och så många andras) att vår bröstmjölk är mer näringstät och energirik. Som jag skrev så består ca 90% av min dotters näringsintag från bröstmjölk. Resterande från nämnda livsmedel ovan. Men hon äter inte smör och avokado varje dag och dessutom så äter hon inte så mycket heller. Den Paleo som brukar beskrivas i böcker och studier innebär ju att det huvudsakliga energiintaget kommer från frukt, bär och rotfrukter medan mjölkprodukter är helt uteslutna. LCHF beskrivs ju som en kost där man får sitt huvudsakliga energiintag från fett och ofta fett från mjölkprodukter. Om kosten påverkar sammansättningen av bröstmjölken så borde det kunna innebära att påverkan från Paleo och LCHF blir helt olika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia_Bodyventure Posted September 25, 2014 Author Share Posted September 25, 2014 Den Paleo som brukar beskrivas i böcker och studier innebär ju att det huvudsakliga energiintaget kommer från frukt, bär och rotfrukter medan mjölkprodukter är helt uteslutna. LCHF beskrivs ju som en kost där man får sitt huvudsakliga energiintag från fett och ofta fett från mjölkprodukter. Om kosten påverkar sammansättningen av bröstmjölken så borde det kunna innebära att påverkan från Paleo och LCHF blir helt olika Vi har valt att följa "riktlinjerna" för vad som är Paleo utifrån ex. Sisson, Wolf, Cordain, Bergqvist mfl. Och nedan så kan du läsa om hur vi ser på saken. När jag skriver inlägg så försöker jag göra det "enkelt" utan att gå in och förklara min exakta kosthållning utan jag använder gärna begreppet paleo/lågkolhydratskost. Vi äter nämligen nästan inga mjölkprodukter. vi äter dessutom knappt frukt. Vi äter mättat fett (vilket i till en början var dåligt enligt Paleo men nu blivit accepterat) och vi äter knappt charkuterier osv. Så vart vi hamnar - ja det är någonstans emellan alla "ramar". Oavsett om man äter LCHF eller Paleo så är det mer artegen föda som gör att kroppen antagligen kan producera och tillverka bättre mjölk. http://www.bodyventure.se/vad-ar-lchf/ http://www.bodyventure.se/vad-ar-paleo/ http://www.bodyventure.se/sa-har-ater-vi/ Tack för din synpunkter 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Vi har valt att följa "riktlinjerna" för vad som är Paleo utifrån ex. Sisson, Wolf, Cordain, Bergqvist mfl. Och nedan så kan du läsa om hur vi ser på saken. När jag skriver inlägg så försöker jag göra det "enkelt" utan att gå in och förklara min exakta kosthållning utan jag använder gärna begreppet paleo/lågkolhydratskost. Vi äter nämligen nästan inga mjölkprodukter. vi äter dessutom knappt frukt. Vi äter mättat fett (vilket i till en början var dåligt enligt Paleo men nu blivit accepterat) och vi äter knappt charkuterier osv. Så vart vi hamnar - ja det är någonstans emellan alla "ramar". Oavsett om man äter LCHF eller Paleo så är det mer artegen föda som gör att kroppen antagligen kan producera och tillverka bättre mjölk. http://www.bodyventure.se/vad-ar-lchf/ http://www.bodyventure.se/vad-ar-paleo/ http://www.bodyventure.se/sa-har-ater-vi/ Tack för din synpunkter Ja det finns tydligen en massa varianter så det är inte lätt att veta var folk menar när dom t ex säger Paleo. Risken är väl stor att sköterskan läser en bok på svenska om Paleo om hon vill veta vad du äter och då kommer hon att tro att du äter enligt Staffan Lindebergs koncept. Är det fetthalten i mjölken som är högre när du skriver att den är mer energität? Kan i så fall fetthalten bli högre även om man äter en Paleo som innehåller mindre fett än vanlig västerländsk kost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia_Bodyventure Posted September 25, 2014 Author Share Posted September 25, 2014 Ja det finns tydligen en massa varianter så det är inte lätt att veta var folk menar när dom t ex säger Paleo. Risken är väl stor att sköterskan läser en bok på svenska om Paleo om hon vill veta vad du äter och då kommer hon att tro att du äter enligt Staffan Lindebergs koncept. Är det fetthalten i mjölken som är högre när du skriver att den är mer energität? Kan i så fall fetthalten bli högre även om man äter en Paleo som innehåller mindre fett än vanlig västerländsk kost? Ja det finns lika många varianter som författare. Så för att förtydliga hur vi äter så har vi som sagt gjort ett helt eget inlägg om det på vår hemsida. Jag tror hon kommer googla på det först innan hon köper en bok (enklare, billigare,snabbare). Och då hamnar hon först på "Under vårt taks" hemsida med en toppenbra förklaring av Paleo. Vill hon läsa mer så kommer Cecilia Folkesson, Karl Hultén, Swedish Paleo, Fyscoachen osv. så jag tror hon snabbt kommer få en bra uppfattning om vad Paleo innebär. Men tack för tipset, jag ska tipsa henne om böcker nästa gång eller vår hemsida. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Ja det finns lika många varianter som författare. Så för att förtydliga hur vi äter så har vi som sagt gjort ett helt eget inlägg om det på vår hemsida. Jag tror hon kommer googla på det först innan hon köper en bok (enklare, billigare,snabbare). Och då hamnar hon först på "Under vårt taks" hemsida med en toppenbra förklaring av Paleo. Vill hon läsa mer så kommer Cecilia Folkesson, Karl Hultén, Swedish Paleo, Fyscoachen osv. så jag tror hon snabbt kommer få en bra uppfattning om vad Paleo innebär. Men tack för tipset, jag ska tipsa henne om böcker nästa gång eller vår hemsida. Du kanske kan få Kostdoktorn intresserad av att göra analyser på bröstmjölk. Hans fru äter ju LCHF, du Paleo och sedan går det nog att hitta någon intresserad som äter vanlig blandkost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Vad gäller järnbrist hos barn finns det en intressant artikel här, där man bland annat skriver att järnbrist hos spädbarn kan ge beteendeproblem senare. http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Barns-jarnbehov-och-hur-vi-bast-kan-skydda-barnhjarnan-/ Det är osäkert om det verkligen ger ökad risk att huvudsakligen amma länge, men i artikeln skriver man: "Hos barn som inte klarar denna introduktion utan fortsätter med bröstmjölk som huvudsaklig energikälla bör man vara observant på att svår järnbrist kan utvecklas och att järntillskott kan övervägas under en övergångsperiod." Man rekommenderar köttprodukter eller järnberikade barnmatsprodukter. Jag tror att kött är bättre, eftersom det också ger zink som även det har stor betydelse. Man skriver också att man kan ha järnbrist även vid normal tillväxt. "Man bör också observera att tillväxten och allmäntillståndet kan vara normala trots svår järnbristanemi." Det är svårt att avgöra hur lite mat (kött) din lilla egentligen äter, men kanske borde BVC erbjuda kontroll av järndepåer. Jag vill inte skrämma upp dig på något vis. Att inte äta fullkornsspannmål eller komjölk och att äta C-vitaminrikt gör att upptaget av järn blir bättre. Men att ett barn har normal tillväxt bevisar inte att kosten är optimal. Och vad jag förstår så är ursprunglig barnmat ofta mat som mamman eller någon annan tuggat för att sedan pussa in i barnets mun. Något jag inte testat själv, men det talar för mos/ purévarianter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Om zink och järn är viktigt skulle man kanske kunna göra köttbullar berikade med lite lever. Eller paleo variant av blodpudding. Borde inte båda vara ganska lätta att tugga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Jag blev nyfiken och kollade lite The effect of a controlled manipulation of maternal dietary fat intake on medium andlong chain fatty acids in human breast milk in Saskatoon, Canada http://www.internationalbreastfeedingjournal.com/content/pdf/1746-4358-5-3.pdf Här var en lång artikel med många referenser http://archive.unu.edu/unupress/unupbooks/80338e/80338E04.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Mycket intressant läsning! Kan vi utgå från att de kostråd som ges till nyblivna mammor är helt oberoende från Nestlé och de andra vällingproducenterna..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Mycket intressant läsning! Kan vi utgå från att de kostråd som ges till nyblivna mammor är helt oberoende från Nestlé och de andra vällingproducenterna..? När jag var på BVC tyckte jag att jag såg bocker/broschyrer från Semper, Nestle och HIpp med just kostråd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia_Bodyventure Posted September 25, 2014 Author Share Posted September 25, 2014 Om zink och järn är viktigt skulle man kanske kunna göra köttbullar berikade med lite lever. Eller paleo variant av blodpudding. Borde inte båda vara ganska lätta att tugga? Precis vad vi har gjort. Vi har köpt kycklinglever och tillsatt i färsen för järnets skull. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia_Bodyventure Posted September 25, 2014 Author Share Posted September 25, 2014 Vad gäller järnbrist hos barn finns det en intressant artikel här, där man bland annat skriver att järnbrist hos spädbarn kan ge beteendeproblem senare. http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Barns-jarnbehov-och-hur-vi-bast-kan-skydda-barnhjarnan-/ Det är osäkert om det verkligen ger ökad risk att huvudsakligen amma länge, men i artikeln skriver man: "Hos barn som inte klarar denna introduktion utan fortsätter med bröstmjölk som huvudsaklig energikälla bör man vara observant på att svår järnbrist kan utvecklas och att järntillskott kan övervägas under en övergångsperiod." Man rekommenderar köttprodukter eller järnberikade barnmatsprodukter. Jag tror att kött är bättre, eftersom det också ger zink som även det har stor betydelse. Man skriver också att man kan ha järnbrist även vid normal tillväxt. "Man bör också observera att tillväxten och allmäntillståndet kan vara normala trots svår järnbristanemi." Det är svårt att avgöra hur lite mat (kött) din lilla egentligen äter, men kanske borde BVC erbjuda kontroll av järndepåer. Jag vill inte skrämma upp dig på något vis. Att inte äta fullkornsspannmål eller komjölk och att äta C-vitaminrikt gör att upptaget av järn blir bättre. Men att ett barn har normal tillväxt bevisar inte att kosten är optimal. Och vad jag förstår så är ursprunglig barnmat ofta mat som mamman eller någon annan tuggat för att sedan pussa in i barnets mun. Något jag inte testat själv, men det talar för mos/ purévarianter. Bra artikel du länkade till . Tack! Men det vore väldigt intressant att ta ett HB värde på henne och se hur hon ligger till. Det skulle nog inte vara något problem hos BVC. För det är absolut relevant att se till att hon inte får järnbrist! Mina HB värden var väldigt höga under hela graviditeten (och efter) vilket betyder att hon antagligen har goda reserver. Min tes är att min bröstmjölk också är näringsrik vilket förhoppningsvis ger ett högre järnvärde. Vi ger vår tjej färs med lever i 3 ggr/dag men hon äter ju inte allt. Sen finns det järn i förutom kött, bröstmjölk, viltkött och lever även i äggula, räkor, grönkål brysselkål. Vi är medvetna om de olika näringsämnen hon behöver som järn, kalcium, a-c-vitaminer, zink mm. Så jag känner att det inte än är läge att bli orolig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Ja, då låter det som om hon äter en del utöver bröstmjölken. Då skulle jag inte heller oroa mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia_Bodyventure Posted September 25, 2014 Author Share Posted September 25, 2014 Mycket intressant läsning! Kan vi utgå från att de kostråd som ges till nyblivna mammor är helt oberoende från Nestlé och de andra vällingproducenterna..? Tänk om så vore... men de har nog ett finger med i studier gällande ersättning osv. De har ju varit i blåsvädret förr för dåliga rekommendationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts