Jump to content

Känner ni igen er i dessa symptom?

AndreasHej

Recommended Posts

Hej,

Jag ska gå till vårdcentralen när jag hinner, men tänkte ställa frågan här så länge om det är någon som upplever samma/liknande.

De symptom som jag har, och som blir värre när jag är under psykisk press, är följande:

– Smärtor i fingrar, tår, ben, ljumske, höft, nacke

– Kalla händer/fötter

– Kissar ofta

– Tjock i halsen, känns som det är en klump

– Svullen mage

– Svullnadskänsla i kroppen

– Stickningar i bröstet, diffusa smärta ibland

– Ofokuserad/slö i huvudet/"tjock" i huvudet

För smärtan i fingrar, tår osv har jag fått diklofenak utskrivet. När jag tar diklofenak blir samtliga symptom ovan bättre, till och med kissandet. Som jag nämnde ovan blir det mycket värre vid stress och eftersom jag alltid är stressad i någon form, blir det svårt att testa utan stress. Men symptomen minskar i all fall med mindre stress.

Har ni haft liknande symptom? Har ni fått diagnos? Har ni åtgärdat nåt själv?

Hej,

Jag ska gå till vårdcentralen när jag hinner, men tänkte ställa frågan här så länge om det är någon som upplever samma/liknande.

De symptom som jag har, och som blir värre när jag är under psykisk press, är följande:

– Kalla händer/fötter

– Kissar ofta

– Svullen mage

För smärtan i fingrar, tår osv har jag fått diklofenak utskrivet. När jag tar diklofenak blir samtliga symptom ovan bättre, till och med kissandet. Som jag nämnde ovan blir det mycket värre vid stress och eftersom jag alltid är stressad i någon form, blir det svårt att testa utan stress. Men symptomen minskar i all fall med mindre stress.

Har symptomen blivit värre eller bättre sedan du började med LCHF?

Att ge dig diklofenak mot symptomen utan att ta reda på vad dom beror på är ju förfärligt. Jag blir både ledsen och förbannad å dina vägnar.

Jag kör mejerifri LCHF sedan ett par månader, och det funkar kanonbra. Det har blivit bättre sen jag började med LCHF.

Ja den vårdcentralen jag hade verkar ha utskrivning av mediciner som första lösning, utredning av symptom som andra (eller tredje kanske). Jag har bytt nu och ska gå den nya när jag hinner.

Hej,

– Kalla händer/fötter

– Kissar ofta

– Svullen mage

Så olika symtom gör att jag tänker på sköldkörteln.

Svullen mage får mig att tänka på gluten och att du kissar ofta på diabetes.

Om du äter LCHF kost och utesluter gluten redan är det inte lönt att göra något prov på gluten för då blir det missvisande. Och att utesluta gluten ur kosten är inte märkvärdigt när du äter lchf, det blir liksom av bara farten :)

Problem med sköldkörteln räknas till en kvinnlig åkomma men det finns män som råkar ut för det också (om nu din vc skulle vara av stenålderskaraktär och inte så pigga på att testa för just det).

Jag tycker att du ska ringa till din vårdcentral och kräva att de gör prover på dig. Att gå obehandlad med diabetes eller sköldkörtelsjukdom kan vara direkt livsfarligt.

• Like 1

Hej Andreas

Jag känner igen symptomen. För mig är det kopplat till sköldkörteln och en autoimmun reaktion.

Mina symptom:

• Ont i kroppen
  • Kall
  • Vill inte äta rejäla måltider - hellre småäta
  • Klump i halsen
  • Ont i magen - känns som mensvärk. Men ipobufren hjälper inte - som det brukar vid mensvärk.
  • Dimmhjärna
  • En enorm trötthet - Dock ej nedstämdhet.
  • Fantasier om en lång, lång vila, utan krav och aktivitet.

Jag diagnostiserades med underfunktion på sköldkörteln och äter levaxin. Då kom livet tillbaka. Jag dock fortfarande svackor. Och mina egna teorier om detta:

Jag tror att jag dels mår dåligt om jag har felaktiga hormonvärden. Det avhjälps med levaxin. Men jag tror samtidigt att jag mår ännu sämre av den autoimmuna reaktion som attackerar min sköldkörtel. Och den pågår fortfarande från och till.

Jag mår bättre av Levaxin, av LCHF och att undivka gluten. Jordnötter är dock allra värst. Äter jag jordnötter får jag klumpen i halsen tillbaka direkt.

Hälsningar

Kaja

• Like 1

Totto: Jag känner inte till någon i familjen som har nämnt nåt om det faktiskt.

Kareng: Håller med, såg nån studie om att det är dåligt för hjärtat på lång sikt också, vill gärna sluta med dem. Det som är lite lurigt är att alla symptomen förbättras när jag tar dem. Jag kom ihåg varför jag fick diklofenak utskrivet nu, och det var när smärtan i fingrarna/tårna började, då de också var väldigt svullna.

Någon som har haft mina symptom (eller liknande) relaterat till stress/panikångest/oro/dödsångest? Har lite funderingar på om det kan vara psykiskt relaterat. Har inte kraftiga ångestattacker direkt, men har lite av varje av dessa jag nämnde (svårt att förklara). Ska tillägga att det absolut jobbigaste är när hela halsen svullnar upp och blir tjock, då känns det helt värdelöst allting.

Har bokat tid på vårdcentral nu så får vi vad de säger.

Tack för att ni visar intresse och kommer med tips!

• Like 1

Kareng: Håller med, såg nån studie om att det är dåligt för hjärtat på lång sikt också, vill gärna sluta med dem. Det som är lite lurigt är att alla symptomen förbättras när jag tar dem. Jag kom ihåg varför jag fick diklofenak utskrivet nu, och det var när smärtan i fingrarna/tårna började, då de också var väldigt svullna.

Att ett antiinflammatoriskt läkemedel hjälper mot alla symptom kan kanske tyda på att har låggradig inflammation i kroppen. Det kan troligen också påverka sköldkörteln negativt.

Äter du mycket gröna bladgrönsaker? Kanske du behöver se över ditt intag av antioxidanter över huvud taget.

Promenader är också bra mot stress och inflammation.

Om någon i din familj har haft depresion kan det mycket väl ha varit sköldkörteln. Många får fel diagnos. Vissa läkare förstår inte sambandet deppig = kan orsakas av skölkdkörtel.

Har du haft någon i släkten med kronisk trötthet kan det också ha varit sköldkörteln.

• 6 years later...

1. Artrofisk gastrit 

2. Perniciös Anemi

3. B12 brist ärftlig

Gå testa dig och kolla så du inte går med b12 brist i onödan. Jag måste äta b12 hela livet annars drabbas jag av blodbrist. Okunniga personer säger jag ska äta mjölk, ägg, kött mer av. Riktigt okunniga. Min brist gör så att jag inte kan ta upp b12 i tarmen för jag saknar IF inre faktor. Det kallas för Artrofisk gastrit och kan med tiden bli Perniciös anemi blodbrist. Jag måste ta 1 mg metylkobalamin och folsyra dagligen. Man kan inte överdosera b12. Det är en vattenlöslig vitamin. Det kroppen inte behöver det kissar man ut. Resten lagras i levern. Jag sväljer inte tabletter eftersom tarmen inte kan ta upp det. Jag kör med Holistic b-12 sugtabletter som går direkt ut i blodet och nerverna. Har man svår brist som mig så kan man känna effekt efter 20 minuter.