Jump to content

Diskussion efter dokumentär

melderv
 Share

Recommended Posts

Hej allihop! Jag såg precis reprisen av dokumentären "Myten om träning" på svt. Finns på SvtPlay i bara två dagar till under länken: http://www.svtplay.se/video/326348/myten-om-traning

Efter det kanske någon hittar en annan länk för den (?).

Annars tänkte jag mig att det här helt enkelt kunde vara en tråd för diskussioner om olika tv-program och liknande. Se denna om ni har tid i alla fall! Riktigt riktigt sevärd tyckte jag! De pratar mycket om hur nödvändig träning faktiskt är för viktnedgång, något som diskuteras väldigt mycket i LCHF-sammanhang. 

Om det var samma som jag såg så nog var det intressant... Tyckte dock att den överviktsexpert som var med var tämligen insnöad med sina underbyxor med mätutrustning och noll fokus på vad patienterna åt, bara fokus på att inte sitta still en timme i sträck osv.

Intressant med teori om vad som påverkar hur olika vi svarar på träning, och lite nyskapande träningsupplägg, men hopplöst tradionellt tolkat enligt min mening.

Hej allihop! Jag såg precis reprisen av dokumentären "Myten om träning" på svt. Finns på SvtPlay i bara två dagar till under länken: http://www.svtplay.se/video/326348/myten-om-traning

Efter det kanske någon hittar en annan länk för den (?).

Annars tänkte jag mig att det här helt enkelt kunde vara en tråd för diskussioner om olika tv-program och liknande. Se denna om ni har tid i alla fall! Riktigt riktigt sevärd tyckte jag! De pratar mycket om hur nödvändig träning faktiskt är för viktnedgång, något som diskuteras väldigt mycket i LCHF-sammanhang. 

träning är inte speciellt nödvändigt för viktnedgång i LCHF-sammanhang.."Sanningen om fett", del 1 av dokumentärserien, pekade ut fettet som den stora boven och mot den bakgrunden är det inte speciellt konstigt att träning blir viktigare för kunna få bort fetman som överätandet av för mycket snabba kolhydrater leder till.

men det finns ju såklart andra stora hälsovinster med att träna.

• Like 1

träning är inte speciellt nödvändigt för viktnedgång i LCHF-sammanhang.."Sanningen om fett", del 1 av dokumentärserien, pekade ut fettet som den stora boven och mot den bakgrunden är det inte speciellt konstigt att träning blir viktigare för kunna få bort fetman som överätandet av för mycket snabba kolhydrater leder till.

men det finns ju såklart andra stora hälsovinster med att träna.

Ja, det där fick mig också att fundera lite över hur bra koll dessa människor faktiskt har. I denna del pratar de om hur bra det är för förbränningen att öka på insulinkänslighet och sträva efter att förbränna glukoslagret effektivt. Jag är ingen expert på området eller nåt men är det inte då man bör hålla ned på kolhydraterna och istället äta fett? 

Har någon testat detta 3-min-träningsprogram då? Eller hört något mer om det? Vad tror ni om det?

Om det var samma som jag såg så nog var det intressant... Tyckte dock att den överviktsexpert som var med var tämligen insnöad med sina underbyxor med mätutrustning och noll fokus på vad patienterna åt, bara fokus på att inte sitta still en timme i sträck osv.

Intressant med teori om vad som påverkar hur olika vi svarar på träning, och lite nyskapande träningsupplägg, men hopplöst tradionellt tolkat enligt min mening.

Hur är det traditionellt tolkat? Jag tyckte faktiskt att det var rätt nytänkande :/

Att insulinkänsligheten förbättrades med 23%(!) efter 4 veckor av totalt 12 min(!) träning var minst sagt häpnadsväckande!  :o

(Lite synd om reporterna som hade fel gener för att träningen skulle ge bättre syreupptagningsförmåga.)

Är ingen expert på insulin och LCHF men att få ett lägre blodsocker genom bättre insulinkänslighet för de få kolhydrater man äter kan väl aldrig vara fel?

Har någon testat detta 3-min-träningsprogram då? Eller hört något mer om det? Vad tror ni om det?

Absolut det kallas intervallträning ;).

Många förespråkare för paleo (bland annat Mark Sisson) förespråkar intervaller vid jämna mellanrum för att det är extremt tidseffektivt och ger många hälsofördelar. Däremot så ska man inte lura sig att tro att det räcker att träna 12 minuter i veckan eller vad det nu handlar om. 

Men 12 minuter är väl bättre än 0 minuter eller hur ? Man kan väl egentligen ställa sig själv frågan vad man ska träna till för ? För att bara må aningen bättre... om behovet finns... kan väl 12 minuter rätt utförd träning vara ypperligt, istället för att springa sönder benhinnorna i joggningspåret på egen hand för att sedan ännu en gång snabbt sluta p.g.a ont.   

Men 12 minuter är väl bättre än 0 minuter eller hur ? Man kan väl egentligen ställa sig själv frågan vad man ska träna till för ? För att bara må aningen bättre... om behovet finns... kan väl 12 minuter rätt utförd träning vara ypperligt, istället för att springa sönder benhinnorna i joggningspåret på egen hand för att sedan ännu en gång snabbt sluta p.g.a ont.   

Träna gör man för hälsa och inte primärt för viktminskning. Jag tycker att Mark sisson har en väldigt sund syn på träning i sin träningspyramid: > 3 timmar lågintensiv motion per vecka, 2-3 grr styrketräning per vecka och hårda intervaller 1grr va 10-14 dag.

Allmänt om dessa dokumentärer från BBC - Storbrittanien är fortfarande ett ganska fettskrämt land och low carb inte heller så särskilt etablerat, trots att det finns duktiga och kunniga förespråkare, likadant på övriga kanaler ITV, channel 4 etc.

Alldeles korrekt, jag har själv gått ner 42 kg utan minsta motion. Men jag pratar ju inte om att träna för viktnedgång, utan att 12 minuter intensivträning måste ju vara bättre än 0 minuter trots allt.

Så är det ju säkerligen. Man får vara lite försiktig bara. Det är ganska lätt att skada sig om man kör all-out intervaller otränad. Det finns en anledning till att man använder cykel i dokumentären och inte löpning. 

Däremot så ska man inte lura sig att tro att det räcker att träna 12 minuter i veckan eller vad det nu handlar om. 

Så du menar att forskarnas metod med 3 minuters träning per vecka (12 min var på 4 veckor) som gav förbättrad syreupptagningsförmåga för 80% av försökspersonerna bara är nonsens?

15% svarade dessutom extremt bra på träning.

Så du menar att forskarnas metod med 3 minuters träning per vecka (12 min var på 4 veckor) som gav förbättrad syreupptagningsförmåga för 80% av försökspersonerna bara är nonsens?

15% svarade dessutom extremt bra på träning.

Nej jag tror inte att det är nonsens men frågan är vilken träningsbakgrund personerna i testet hade. Om man är totalt stillasittande så behövs det inte mycket för att få stora hälsoförbättringar. Men att tro att det finns en quick fix på allting är lite samma sak som att tro att färdigmat från Findus/Felix är lika nyttigt som mat lagat från grunden. Man får helt enkelt vara beredd att lägga ner lite tid på sin hälsa inom alla områden (inte bara kost) för att uppnå bästa resultat.

Nej jag tror inte att det är nonsens men frågan är vilken träningsbakgrund personerna i testet hade. Om man är totalt stillasittande så behövs det inte mycket för att få stora hälsoförbättringar. Men att tro att det finns en quick fix på allting är lite samma sak som att tro att färdigmat från Findus/Felix är lika nyttigt som mat lagat från grunden. Man får helt enkelt vara beredd att lägga ner lite tid på sin hälsa inom alla områden (inte bara kost) för att uppnå bästa resultat.

Jag säger inte emot dig men nu resonerar du lite som de som är emot LCHF och anser att man bara kan gå ner i vikt genom träning. LCHF är för enkelt för att vara sant.

Själv tränar jag 1-2 gånger i veckan och tar någon promenad eller två. Hade gärna testat min syreupptagningsförmåga före och efter en månads HIT men det verkar inte vara helt enkelt (eller billigt) att göra en sån test.

Jag säger inte emot dig men nu resonerar du lite som de som är emot LCHF och anser att man bara kan gå ner i vikt genom träning. LCHF är för enkelt för att vara sant.

Själv tränar jag 1-2 gånger i veckan och tar någon promenad eller två. Hade gärna testat min syreupptagningsförmåga före och efter en månads HIT men det verkar inte vara helt enkelt (eller billigt) att göra en sån test.

Nu har vi ju inte ens nämnt viktminskning så jag förstår inte riktigt hur det kom upp. Det är skillnad på hälsa och vikt och i detta fall så diskuterade vi ju hälsoeffekter av intervallträning och inte viktminskning. 

Att mäta syreupptagning är nog inte helt billigt men du kan ju använda pulsmätare för att få en indikation på om det går åt rätt håll. 

Alldeles korrekt, jag har själv gått ner 42 kg utan minsta motion. Men jag pratar ju inte om att träna för viktnedgång, utan att 12 minuter intensivträning måste ju vara bättre än 0 minuter trots allt.

Klart att alla minuter räknas! Framför allt de man mår bättre av. Jag tränar för att jag mår så himla bra av det, blir snäll efteråt. Och nöjd med mig själv. grejen med träning är att om man väl börjat så vill man oftast fortsätta och till slut öka både tid och belastning. Det är viktigt att man tycker att det är roligt att träna, annars uteblir effekten. Gillar man inte träningen bör man söka vidare tills man hittar sin grej. träning kan utövas på oerhört många sätt, trädgårdsarbete, vedhuggning, busa med barn  (lr vuxna ), dansa, rida, skotta snö, putsa fönster, promenader/vandring av alla slag, skridsko. m.m  m.m. Gillar man att bokföra sina resultat och träningstillfällen kan man föra dagbok, antingen på papper eller i dator/telefon, finns massor med appar och program som är helt gratis för det ändamålet. Nu älskar jag att träna typ allt, så att jag är positiv till träning är inte en världsnyhet. Men lycka till med att kliva över tröskeln till många trevliga upplevelser och utmaningar du aldrig trodde dig klara!

Nu har vi ju inte ens nämnt viktminskning så jag förstår inte riktigt hur det kom upp. Det är skillnad på hälsa och vikt och i detta fall så diskuterade vi ju hälsoeffekter av intervallträning och inte viktminskning. 

Att mäta syreupptagning är nog inte helt billigt men du kan ju använda pulsmätare för att få en indikation på om det går åt rätt håll. 

Så rent teoretiskt borde jag kunna mäta min vilopuls ett par gånger, köra 4 veckors programmet i filmen och sedan mäta min vilopuls igen.

Om den minskat så har träningen gett mig bättre kondition?

(Nej, jag är ingen expert på träning  :D )

Så rent teoretiskt borde jag kunna mäta min vilopuls ett par gånger, köra 4 veckors programmet i filmen och sedan mäta min vilopuls igen.

Om den minskat så har träningen gett mig bättre kondition?

(Nej, jag är ingen expert på träning  :D )

Vilopuls är ju ett sätt. Puls under belastning är ett annat. Jag tycker att vilopuls är svårt att mäta. Bara man rör sig lite så ökar pulsen mycket. Jag rekommenderar att mäta ett par mornar och sen ta ett snitt av dessa.

Okej, då testar vi det  :)

Glöm bara inte att du måste mäta medans du fortfarande ligger i sängen och helst innan du hinner vakta till helt ;). Sätter du dig upp så är det kört. 

En sak jag undrar över är blodtesten som gjordes i filmen. Inslaget får det att se ut som om när man äter fett så ökar fetthalten i blodet. Är det så och i så fall vad innebär det?

Bra fråga. Jag tyckte att det gav en hel del fettskrämda tendenser men huruvida ett blodprov kan visa det får någon mer kunnig svara på.

Att man har mer fett i blodet efter en fet måltid är riktigt logisk tänker jag. Kroppen ska ju ta hand om den mat vi stoppar i oss och se till att näringsämnena hamnar på rätt ställe i kroppen. Fett i blodet är ganska bra att ha. Värre med socker.

• Like 1

Detta läste jag om matsmältningen på nätet

"Saltsyran stimulerar också gallblåsan till att släppa ut gallvätska för att du ska kunna ta hand om fett på ett bra sätt. Gallämnena är basiska och bidrar därför till att maten blir mer basisk när den kommer ner i tunntarmen. Fettet från maten bryts ned i kroppen med hjälp av galla, enzymer och näringsämnen till olika sorters fettsyror som DHA, EPA och GLA, (särskilt viktiga för denna omvandling är zink, B6 och magnesium)".

Och det tolkar jag som att det är klart att det blir högre andel olika fettsyror i blodet om man äter fett men i dokumentären får man ett intryck av att det skvalpar runt en hög andel rent fett i blodet vid konsumtion av en fet måltid. Rätt missvisande.

Det var ett tag sen jag såg programmet och jag är inte på något sätt bevandrad i "laboratoriekunskap", men jag tror inte att blodet ligger skiktat i sina beståndsdelar av sig själv på det sätt de visade i provrören. Jag antar att de preparerat/behandlat proven på något sätt för att ge en tydlig bild av fettmängden. Att det skulle se ut så inne i kroppen där blodet pumpas runt hela tiden är ju en omöjlighet.

Jag upplevde det som att de var ute efter att skrämma redan fettskrämda människor. Att då visa vad de menar händer i kroppen på ett sånt visuellt sätt är effektivt när man vill skapa sensation.

Har för mig att han också ätit en hel del potatis och ev bönor i tomatsås? Jag skulle ju vara mer intresserad av mätningar av socker, insulin, ketoner osv.

• 2 weeks later...

Det var ett tag sen jag såg programmet och jag är inte på något sätt bevandrad i "laboratoriekunskap", men jag tror inte att blodet ligger skiktat i sina beståndsdelar av sig själv på det sätt de visade i provrören. Jag antar att de preparerat/behandlat proven på något sätt för att ge en tydlig bild av fettmängden. Att det skulle se ut så inne i kroppen där blodet pumpas runt hela tiden är ju en omöjlighet.

Jag upplevde det som att de var ute efter att skrämma redan fettskrämda människor. Att då visa vad de menar händer i kroppen på ett sånt visuellt sätt är effektivt när man vill skapa sensation.

Har för mig att han också ätit en hel del potatis och ev bönor i tomatsås? Jag skulle ju vara mer intresserad av mätningar av socker, insulin, ketoner osv.

De hade med all säkerhet centrifugerat provet.Blodfetterna analyseras oftast på plasma = blod- blodkropparna.Om man har mycket triglycerider i blodet så kan det visa sig genom att plasman blir vitaktig.vanligtvis har den en genomskinlig gulaktig färg.

Har tyvärr inte sett dokumentären men borde nog ta och leta upp den pga rent allmänintresse.

Behövs verkligen träning?

Så är träning viktigt för viktnedgång? Nja, kolla in alla svältkatastrofer i tredje världen. Inte särskilt många av de som kör hårt i gymet... Hur oseriöst man än kan tycka det är att dra upp en sådan mer eller mindre haltande parallell så har den ändå en poäng. Det finns bara en enda regel som måste tillfredställas vad gäller VIKTNEDGÅNG, dvs negativ energibalans. Det kommer man aldrig ifrån.

Med detta sagt, är man ute efter kvalitativ och bestående viktnedgång så funkar det helt enkelt inte att följa Professor Hallonbåts tokerier. Då måste man rent praktiskt backa upp energibalansteorin på ett sätt som biokemiskt, fysiologiskt och beteendemässigt helst optimerar viktnedgången. Gör man detta väl så får man minskad hunger/ökad mättnad, ökad fettförbränning/förbättrat underhåll av mager vävnad, minskad upplevd stress etc etc. Saker som insulinkänslighet och bränslepartitionering måste då beaktas eller optimeras. Här kommer träningen in på i princip samtliga dessa områden. Och då har man ju inte ens beaktat att den stora vinsten med träning ska vara att ge liv till åren och inte bara år till livet. Träning förlänger potentiellt ungdomen och bromsar åldrandet, uttryckt annorlunda.

Vad är "träning"?

Så vad är då träning? Jag brukar tänka på det måhända lite krystat och abstrakt i termer som "träning måste leda till specifik förbättrad normalisering av kroppens prestationsförmåga och då helst bortom allmänt normaliserade normer". Detta innebär dels att träningen alltid måste relatera till individens momentana utgångssituation, dvs är personen i fråga 18 år och elittränande eller 60 år och kraftigt överviktig? Det innebär också att även om 60-åringen börjar få resultat av sin träning i form av lite bättre flås, mer styrka och kanske även kommer i bättre form och "bara" har 20 kg övervikt så är det en bit kvar till den "normaliserade normen" för vad som är möjligt. Det primära är dock alltid att träningen alltid måste vara specifik och inriktad på individen och dennes momentana möjligheter.

Ett enkelt och bra sätt att tänka på detta är att träning skall skapa "högt i tak". Vet att Doug McDuff bl.a. använt någon liknande jämförelse men jag hörde det i något annat sammanhang för 2 decennier sedan så jag vet tyvärr inte om någon kan tillskrivas "upphovsrätten". Men det är klokt hursomhelst. Har du så lågt i tak att du slår i det bara du reser dig så motsvarar detta någon som är kraftigt överviktig och har en hel del annat kopplat tiill detta relaterade sjukdomstillstånd, hjärtproblem etc. Motsatsen blir då att högt i tak leder till att man lätt och ledigt kan röra sig i rummet och normalt aldrig behöver oroa sig för att "slå i huvudet" och när man väl behöver nyttja den där extra takhöjden så kan man det.

Man kan också tänka det som ett hinderlopp där 60-åringen i exemplet har betydligt fler och högre hinder att ta sig över samtidigt som 18-åringen knappt har några hinder alls utan bara en och annan grusansamling som ledigt kan springas över om så behövs. Om det kniper kan den senare också springa något extra varv utan problem.

Vad är inte träning?

Det finns en poäng med att betrakta ämnet från ett annat håll för att lättare förstå konceptet. I princip nästan allting som definierar träning i mainstreamvärlden har väldigt lite med produktiv träning att göra för individen. Ett av mina främsta hatobjekt är vad jag brukar kalla "kändistränarna". Då menar jag inte de ofta välbetalda tränare/coacher som bl.a. jobbar åt kändisar utan jag menar helt enkelt kändisar som ger ut träningsböcker och dietböcker med främsta merit att de har ett kändisskap. Det blir ungefär som att gå till Carola Häggkvist när man brutit benet istället för att uppsöka stället där Doc håller till. Det finns bara en enda anledning till att marknaden konstant övervsvämmas med den här typen av ofta verbal dynga. Det är för att det är ett enkelt sätt att slimma de lättlurade konsumenternas plånböcker. Deras kroppar lämnas i regel därhän rent praktiskt. Så nästa gång du går förbi något varuhus bokavdelning och ser alla tränings- och dietböcker av namn som Sofi Fahrman, Charlotte Perelli m.fl. så lägg då på en rem bort från den delen. Se där, kanske en liten träningseffekt ändå! Man får inte heller glömma bort att elitidrottare inte heller brukar vara något att lita på vad gäller detta ämne. Martin Lidberg, Paolo Roberto och allt vad de heter må ha varit "på banan" för sin egen träning men deras böcker är ju sannerligen inga epos vad gäller ämnet. Men säljer gör de ju sannolikt och än en gång är detta främst kopplat till deras kändisskap.

Om vi konkretiserar mera på symptom på den här typen av snedseglande så kommer jag spontant tänka på:

- Kvinnor som inte vill ha för mycket muskler.

Medan större delen av den här planetens seriöst tränande människor i regel får slita ganska rejält för att öka sin muskelmassa så finns det nämligen en grupp kvinnor som har lyxtillvaron att de för lätt utvecklar muskler. Det här är så klart rent nonsens och hänger ofta samman med en visuell obalans i över resp. underkropp. Det man egentligen menar är att överkroppen är naturligt klen och underkroppen är normalt dimensionerad + naturligt har ökad fallenhet för fettansamling (lår, rumpa, höfter).

- "Träning" medelst plasthantel.

Varenda gång som Aftonbladet eller Expressen har sina fantastiska träningsartiklar/-bilagor så är dessa fyllda med nonsensövningar som i regel alltid ska utföras med belastningar som den tidigare nämnda och fiktiva 60-åringen skulle kunna hantera. Någon som på allvar tror att detta leder till seriös träningseffekt? Uppenbarligen så säljer det ju så tillräckligt många tror på tramset.

- Mer fokus på kosttillskott än på träning/riktig mat.

Det här fenomenet är väldigt vitt spritt men primärt skulle jag hävda att tonårskillar är klart överrepresenterade. De har sjuk koll på varenda kosttillskott, kan ibland t.o.m. rada upp vilket kroppsbyggarproffs som är kopplat till vilken kosttillskottsskojare och ofta har de även märkligt god koll över vetenskapliga studier och även över de hetaste träningsprotokollen/-metoderna oavsett om det handlar om 5x5, P90X, Starting Strength, Max-OT eller t.o.m. Sheiko och Westside. Men trots detta så har de inte ens lärt sig de mest basala sakerna i gymet. De kan med nöd och näppe utföra ens de viktigaste övningarna och de kan definitivt inte göra det när det börjar bli tungt. De vrider och vänder sig av sömnlöshet för att de inte vet om de ska köra högvolym eller högintensitet nästa vecka utan att ens ha etablerat en nybörjargrund på hederlig 3x10. De tror på fullaste allvar också att träningsframgång är beroende av vetenskapliga studier och/eller att lyssna på rätt IFBB-proffs.

På samma sätt som det egentligen bara finns en enda regel som måste vara uppfylld för att uppnå viktminskning (negativ energibalans) så finns det bara en enda regel som måste vara uppfylld för att få resultat av sin träning: Träningen måste vara progressiv i relation till de resultat man önskar!

Så för att sammanfatta den här delen så är frågan du ska ställa dig för att "lackmustesta" ett träningskoncept helt enkelt "kan jag uppnå progressivitet?". Är svaret nej...så kan du garanterat spara dina surt förvärvda pengar.

Progressiv vad då?

Så vad innebär då progressiv träning? Det finns en historia från antiken och den grekiska mytologin som brukar ses som styrketräningens grund och som jag helt enkelt återberättar. Den handlar om en pojke vid namn Milos som fick en nyfödd kalv. Kalven bar han sedan varje dag upp för ett högt berg. Tiden gick och kalven växte så klart och i samma takt tvingades Milos styrka och muskelmassa öka för att kunna hantera det snart stora djuret. Även om myten utnyttjar ett avsevärt mått av kulturell frihet så kan man i varje fall förstå principen väl genom denna berättelse. Väldigt förenklat, gradvisa belastningsökningar leder till gradvisa styrke- och/eller muskelförbättringar.

Detta gäller även konditionsträning eller mer uthållighetsinriktade aktiviteter. Utan belastningsökningar så får man ingen ökad träningseffekt men eftersom önskad träningseffekt är specifik måste också den stimuli man använder vara specifik.

12 Minuter om dagen funkar alltså?

Tja, så länge progressiviteten uppnås över tid så får man ju givetvis en träningseffekt. Träningseffekten måste dock alltid relateras till det stimuli man påför och vice versa. Så det du måste fråga dig förutom den progressiva aspekten är helt enkelt vad det är du vill uppnå. Vill du få mer styrka och ökad muskelmassa så är det inte traditionell intervallträning (konditionsinriktad) du ska ägna dig åt primärt. Sekundärt kan det dock ha sin poäng så det här handlar jom att ju mer avancerad man blir desto mer insikt och fokus på helhetssynens betydelse. Kroppen består av en mängd understystem och varje sådant kan i sig självt leda till att helhetsresultatet uteblir eller bromsas. Du kan vara hur stark som helst men om du inte kan gå upp för en trappa utan att tvingas ringa 112 så har du åtminstone ett kroppsligt undersystem som borde läggas en del krut på framöver. Likaledes så är personen som ledigt springer upp för samma trappa och kan tvinga ut 5 chins inte nödvändigtvis så vältränad med tanke på att kroppsvikten på 48 kg är lite okompatibel med kroppslängden på 188 cm.

Men för att förenkla betydligt och försöka besvara vad jag tror är det som troligtvis är av mest intresse här. 12 minuters intervallträning är inte det första man bör inrikta sig på om man ex. är överviktig. ovan vid träning och (ännu) inte upparbetat en mer positiv syn på träning. Börja istället med något lågintensivt och behagligt som längre promenader. Med hänvisning till vad jag skrev inledningsvis om hur träning alltid måste relatera till individen och dennes momenta situation så bör man inse att för 60-åringen i det fiktiva exemplet så finns det inte nödvändigtvis någon upplevelse av "lågintensitet" och sannerligen inte ett uns "behag" ens med en mycket kort och långsam promenad. Svetten lackar; fötterna värker, skaver och blöder kanske till slut; insidan av låren skaver och byxorna nöts ut på löpande band och den där ryggsäcken bestående av 40 kg kroppsfett är tyvärr inget man kan lämna i hallen innan man ger sig ut. Men vartefter normaliseringsprocessen ur det allmänna perspektivet tar fart så blir det lättare. Promenaden kan utökas från 20 till 30 minuter, 5 kg har tappats, andningen har blivit åtminstone lite lättare etc etc. När till slut en timmes promenad kan göras när som helst utan större problem kan det vara idé att avancera och då skulle jag själv inte inrikta mig på någon konditionscentrisk 12-minutersmetod utan först och främst börja lyfta skrot.

Ok, det bidde för ovanlighets skull (tihi) en smula långt det här men hoppas det gav någonting i varje fall. Det är ändå bara ett fragment av vad det skulle kunna vara om man gick på djupet.

• Like 1

Har tyvärr inte sett dokumentären men borde nog ta och leta upp den pga rent allmänintresse.

Behövs verkligen träning?

Så är träning viktigt för viktnedgång? Nja, kolla in alla svältkatastrofer i tredje världen. Inte särskilt många av de som kör hårt i gymet... Hur oseriöst man än kan tycka det är att dra upp en sådan mer eller mindre haltande parallell så har den ändå en poäng. Det finns bara en enda regel som måste tillfredställas vad gäller VIKTNEDGÅNG, dvs negativ energibalans. Det kommer man aldrig ifrån.

Svält är ju lite annorlunda ändå när man verkligen inte har tillgång till mat under långa perioder. Vad vi talar om är ju generellt sett viktnedgång samtidigt som man har tillgång till ett överflöd av mat. Det stora problemet med allt snack om negativ energibalans osv är att i princip alla som förespråkar energi ut måste vara större än energi in "glömmer bort" att kroppen är styrd av hormoner och signalerar olika saker beroende på vad man äter. Kroppen förbränner dessutom olika mycket beroende på vad man äter.

Tycker nog generellt att problemet med träning idag är att det alltid (eller åtminstone oftast) nämns i samband med just viktnedgång. Jag är helt övertygad att om det bara är att vara smal man är ute efter så kan man istället äta sig till smalhet och låta bli att träna. Träna gör man för hälsa och för att må bra eller möjligen för att utforska sin fysiska och psykiska potential. Sen visst om man tränar och förbättrar sin insulinkänslighet och bygger lite muskler så tål man mer kolhydrater. Det betyder givetvis inte att man kan träna och sen tokäta lösgodis utan snarare att man kan unna sig lite frukt ibland och att öka intaget av bär, nötter och annat gott lite.