Jump to content

Orolig för metabolt syndron


fetnisse
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har käkat LCHF i tre år. Har högt socker( 5,9 fastande och triglyceridvärde på 1,7 och ett väldigt lågt HDL 0,8. Jag är 173 cm lång och väger 67 kilo.

Kissar ofta och är töstig.

 

Är jag på väg att få diabetes? Har jag metabolt syndrom. vad gör? jag äter väldigt lite kolisar.

Vad tror ni som kan mer om detta?

Fetnisse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har käkat LCHF i tre år. Har högt socker( 5,9 fastande och triglyceridvärde på 1,7 och ett väldigt lågt HDL 0,8. Jag är 173 cm lång och väger 67 kilo.

Kissar ofta och är töstig.

 

Är jag på väg att få diabetes? Har jag metabolt syndrom. vad gör? jag äter väldigt lite kolisar.

Vad tror ni som kan mer om detta?

Fetnisse

Jo, man kan tycka att du borde ha bättre värden efter tre år, men har du koll på hur värdena såg ut innan Lchf??

 

 

Kan du beskriva hur du äter Lchf

Ett par dagsmenyer som är representativa

Link to comment
Share on other sites

Jo, man kan tycka att du borde ha bättre värden efter tre år, men har du koll på hur värdena såg ut innan Lchf??

 

 

Kan du beskriva hur du äter Lchf

Ett par dagsmenyer som är representativa

Jag äter oftast ägg o bacon till frukost,

Ibland fet fjällfil med lite solrosfrön

 

Lunch är ofta sallad med bacon kyckling och mycket olivolja

 

Middag Kött med grönsaker och sallad och kryddsmör

 

Jag har gått ner 9 kilo i vikt med lchf med jag gillar inte att mitt sockervärde är  så högt.

Jag äter ju så lite kolhydrater.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt sockervärde har inte blivit bättre,  snarare lite sämre sedan jag började med Lchf.

Men det har varierat. Mitt låga HDL är oroar mig också. Hdl ska ju stiga med Lchf.

Jag är ju inte tjock men vore jag det skulle jag ju klassas som att ha metabolt syndrom.

 

Vad gör jag för att få upp mitt Hdl?

Nisse

Link to comment
Share on other sites

Mitt sockervärde har inte blivit bättre,  snarare lite sämre sedan jag började med Lchf.

Men det har varierat. Mitt låga HDL är oroar mig också. Hdl ska ju stiga med Lchf.

Jag är ju inte tjock men vore jag det skulle jag ju klassas som att ha metabolt syndrom.

 

Vad gör jag för att få upp mitt Hdl?

Nisse

 

Motion brukar höja hdl och sänka fastesockret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Motion brukar höja hdl och sänka fastesockret.

Jag joggar två, ibland tre gånger i veckan. Men det är kanske dags att köra hårdare då.

Tack för tipset

Är tacksam för fler tips, finns det andra som varit i min sits och fått ner triglycerider och blodsocker och höjt ett lågt HDL?

Nisse

Link to comment
Share on other sites

Jag joggar två, ibland tre gånger i veckan. Men det är kanske dags att köra hårdare då.

Tack för tipset

Är tacksam för fler tips, finns det andra som varit i min sits och fått ner triglycerider och blodsocker och höjt ett lågt HDL?

Nisse

 

Det är lite konstigt att du har lågt HDL när du både äter LCHF och joggar. Har du mätt mer än en gång och fått lågt värde?

Link to comment
Share on other sites

Sist jag mätte var HDL 0,8 och så lågt har det aldrig varit tidigare. Men det har aldrig varit särskilt högt heller.

LDL och de andra värdena är bra. Men triglycerider, blodsocker och HDL är det som oroar mig.

Jag känner mig frisk jag mår finfint och är  nöjd med att ha tappat i vikt. LCHF har fått mig att må bra!

Men de där tre värdena oroar som en sten i skon.

plus att jag måste pinka så ofta..

 

Nisse

Link to comment
Share on other sites

Jag började med LCHF för att gå ner i vikt.

Det gick som en dans och det är jag väldigt nöjd med.

Jag minns inte hur mina värden låg för tre år sedan men

doktorn har aldrig haft något att anmärka så jag antar att det sett hyfsat ut.

Det är årets värden som fått mig att fundera?

Är det dags att gå till doktorn igen?

Nisse

Link to comment
Share on other sites

Före LCHF åt jag ganska fettsnålt men massor av bröd o andra kolisar plus litervis med lightläsk och en massa godis med jämna mellanrum. Jag gav ocksp jojobantningen ett ansikte( eller en mage.

LCHF blev en befrielse och jag mår bra.

Men än en gång, de där tre värdena gör mig nervös!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst att triglycerider och HDL samvarierar dvs har man höga triglycerider så har man ofta lågt hdl. Eftersom du också har symptom som du märker så kan du ju prova med att försiktigt lägga till mer kolhydrater. Om du börjar med t ex råa rotfrukter och minskar fettet morgon och kväll och se hur det känns.

 

Det finns tydligen mätare för hemmabruk när det gäller blodfetter men jag vet inte vad dom mäter och hur noggranna dom är.

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst att triglycerider och HDL samvarierar dvs har man höga triglycerider så har man ofta lågt hdl. Eftersom du också har symptom som du märker så kan du ju prova med att försiktigt lägga till mer kolhydrater. Om du börjar med t ex råa rotfrukter och minskar fettet morgon och kväll och se hur det känns.

 

Det finns tydligen mätare för hemmabruk när det gäller blodfetter men jag vet inte vad dom mäter och hur noggranna dom är.

 

Jag ska skaffa både blodsockermätare och mätare för blodfetter.

Jag förstår inte hur mer kolhydrater skulle (rotfrukterna) skulle sänka triglyceriderna.

Men det kan vara värt ett försök.

Tack för ditt tips

 

Nisse

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft astronomiska värden på både kolesterol och triglycerider. Tack vare kosten har jag kunnat kasta alla mediciner och fått nästan normala värden med hjälp av 5:2. Äter du nån medicin? Sånt påverkar enormt. Jag har alltid haft lägre HDL än referens men min läkare har inte kommenterat detTriglycerider på 1.7 är inte katastrofalt. Hade du rört dej mycket innan?

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft astronomiska värden på både kolesterol och triglycerider. Tack vare kosten har jag kunnat kasta alla mediciner och fått nästan normala värden med hjälp av 5:2. Äter du nån medicin? Sånt påverkar enormt. Jag har alltid haft lägre HDL än referens men min läkare har inte kommenterat detTriglycerider på 1.7 är inte katastrofalt. Hade du rört dej mycket innan?

Nej, jag äter inga mediciner och har aldrig gjort det. Jag har motionerat ganska hårt i perioder. men det har också varit halvår utan nån motion alls. Tror du att mina värden blir bättre med periodisk fasta typ 5:2 i kombination med lchf?

 

Vad var dina värden när de var astronomiska, förresten?

Nisse

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag äter inga mediciner och har aldrig gjort det. Jag har motionerat ganska hårt i perioder. men det har också varit halvår utan nån motion alls. Tror du att mina värden blir bättre med periodisk fasta typ 5:2 i kombination med lchf?

 

Vad var dina värden när de var astronomiska, förresten?

Nisse

Jag har haft totalkolesterol på över 20 och triglycerider på 17 tror jag... efter 1 år med kombinerad lchf och5:2 och alla mediciner väck ligger totalkolesterol på under 5 och triglycerider på drygt 3 nånting. Det senare halverat sen ifjol. Min läkare häpnar över förvandlingen.

Det jag menar är att fysisk aktivitet före provet kan göra att värdena ser konstiga ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har käkat LCHF i tre år. Har högt socker( 5,9 fastande och triglyceridvärde på 1,7 och ett väldigt lågt HDL 0,8. Jag är 173 cm lång och väger 67 kilo.

Kissar ofta och är töstig.

 

Är jag på väg att få diabetes? Har jag metabolt syndrom. vad gör? jag äter väldigt lite kolisar.

Vad tror ni som kan mer om detta?

Fetnisse

 

Samtliga värden du nämner är inom referensintervallet, dvs en läkare skulle säga att allt ser ok ut. HDL 0.8 är dock på lägre gränsen, och blodsocker på 5.9 är nära övre gränsen (6.0). 

 

Fastesockret går upp lite på LCHF, oklart varför. En sak du kan prova är resistent stärkelse (RS), antingen genom att börja äta stora mängder grönsaker (innehåller oligosackarider), eller lösa upp okokt potatismjöl i vatten och dricka. Många rapporterar att fastesockret går ner av potatismjölstricket. 

 

Du kan också ta ett HbA1c-prov, dvs långtidssocker, för att se hur du ligger i snitt.

 

Diabetiker kissar/blir törstiga som ett skydd mot höga blodsocker eftersom det är ett sätt för kroppen att bli av med sockret på. Kroppen sätter inte igång den mekanismen förrän sockret ligger ordentligt högt, kanske runt 10. Om du aldrig har sådana värden (och det har du inte om du äter LCHF) så kommer din törst från någonting annat.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Who har lagt gränsen på 1,7 eller mer när det triglycerider och 0,9 eller mindre när det gäller Hdl i sina kriterier för metabolt syndrom. Dina värden har i alla fall blivit sämre och du är smal och konditionstränar så mitt tips är att läsa Jonas Bergqvists blogg.

 

En bit ner på den här sidan http://www.jonasbergqvist.se/sidor/lagkolhydratkost--paleo/

beskriver han nedanstående.

 

Tallriksmodell för LIBERAL lågkolhydratkost (50 - 100 gram kolhydrater per dygn)
Liberal lågkolhydratkost är främst till för dig som är frisk och som tränar en del.
 
Det finns mycket annat på hans blogg som du nog kan ha nytta av också.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle råda att försöka öka fettet än mer. Smör eller kokosfett i kaffe eller te, t.ex. Ta varje tillfälle att lägga till generöst med smör, kokosfett eller olivolja (ej upphettad). Det brukar höja HDL och tänka triglycerider.

Sedan ska vi minnas att mycket i biokemins komplicerade värld ännu är okänt. Dina blodfettsvärden kanske är optimala för just ditt genom, medan andra är optimala för andra. Detta vet vi mycket lite om.

Jag tycker det utkristalliserar sig en vy där farliga HDL och TG i grund och botten beror på för hög konsumtion av socker, främst fruktos. Eftersom din fruktoskonsumtion torde vara när noll, så tror jag egentligen inte dina värden behöver signalera någon fara på taket.

En bra idé när det gäller att motverka kalcifierade artärer (förstadium till hjärtsjukdom och därmed det vi vill förhindra genom att påverka blodfettsvärdena) är att ta 100-200 mikrogram vitamin K2. Detta styr kroppens fördelning av kalcium, så att det inte hamnar i artärer eller annan mjuk vävnad, utan i skelett och tänder där det hör hemma. Man har till och med i studier kunnat visa att K2 minskar kalcifiering som redan skapats. Förr i världen fick vi K2 genom gräsbetat kött, alltså i stort sett varje dag. Detta har ju ändrats sedan 50-100 år eller så.

Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...