Jump to content

Omega 3 Fiskolja v. chiafrön


Nike73
 Share

Recommended Posts

Har börjat intressera mig för chiafrönas egenskaper! Bland annat läser jag ju att de innehåller en hel omega 3. Därför blir jag sugen på att ersätta fiskkapslarna mot dessa frön. . . Kapslarna är ofta tillverkade med gelatin, något som jag gärna avstår från.

 

Någon som är kunnig på chiafrön och tycker att mitt beslut verkar vettigt.

 

/Nike

Link to comment
Share on other sites

Låter vettigt! Chiafrön är fantastiska på många sätt och vis. Var heller inte rädd för linfrön, pumpakärnor, hampafrön osv osv. Nackdelen med chia är att dom är rätt dyra, jämfört med exempelvis linfrön. Men har du gott om pengar så är det bara att köra på! ;)

 

Vissa här på forumet kommer säkert att säga att du ska passa dig för diverse antinutrienter som finns i linfrön, chia osv, och att det kan leda till "läckande tarm". Men du gör nog bäst i att ignorera den typ av kvasivetenskap. Det man börjar upptäcka i den moderna vetenskapen är istället hur dessa s.k. antinutrienter har anticancerogena och andra gynnsamma effekter i den mänskliga kroppen. Människan alltid utsatts för dessa "antinutrienter", och att det har mest sannolikt format hur vår kropp fungerar (immunförsvar etc).

 

För att ta en miljömässig diskussion om fiskolja vs. frön. Haven tillräckligt exploaterade till bristningsgränsen. Vi behöver inte börja skrapa upp sista krillynglet bara för att någon har tuktat i oss att vi behöver stora mängder omega 3. Kroppens behov av omega3/6 är rätt minimala.

 

Omvandlingen från ALA är oftast tillräcklig för kroppens behov. Det har också gjorts studier som visar att kroppen uppreglerar omvandlingen från ALA när man inte tillför lika mycket färdigformat EPA och DHA via kosten.

 

Bäst är nog att själv ge dig ut på exempelvis Google Scholar och sätta dig in i vad vetenskapen säger. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=UNwXal7h1K4

Link to comment
Share on other sites

Vi har i vår utvecklingslinje under årmiljoner ätit animalisk mat som vi fått färdigkonverterade långkedjiga omega-3 (EPA och DHA) från. Det tycker jag vi ska fortsätta med. Ät således lax, makrill, sill samt kött från djur som betat gräs och örter. Det betyder inte att kortkedjigt omega-3 från växtriket är dåligt - bara irrelevant.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

För att ta en miljömässig diskussion om fiskolja vs. frön. Haven tillräckligt exploaterade till bristningsgränsen. Vi behöver inte börja skrapa upp sista krillynglet bara för att någon har tuktat i oss att vi behöver stora mängder omega 3. Kroppens behov av omega3/6 är rätt minimala.

 

 

Så är det. Att balansera ett excessivt O6-intag med O3-tillskott är dessutom rätt oekonomiskt jämfört med att helt enkelt minska på O6.

Link to comment
Share on other sites

Så är det. Att balansera ett excessivt O6-intag med O3-tillskott är dessutom rätt oekonomiskt jämfört med att helt enkelt minska på O6.

Helt enig! Att upprätthålla en bra ratio mellan omega 3 och omega 6 är det enda man bör fokusera på. Mängderna är så minimala att det är svårt att misslyckas ifall man äter en hyfsat bra diet.

 

De vilsna själar som fortfarande tror att man måste äta fiskolja varje dag kan ta en titt på följande bild. Med endast 10 g linfrön är man uppe i 143% av RDI. Då är det rätt uppenbart hur enkelt det är att nå upp till tillräckliga nivåer över en hel dag.

 

flax-seed-omega-3-content.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...