Zadre Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Bråkar med en tjej om vad som är LCHF. Hon anser inte att fröknäcke är det. Jag googlar fram flera recept och kollar dom på kostbevakningen.se. Alla faller inom ramen för LCHF vad gäller fett och kolhydrater. Men sen börjar jag fundera över fibermängden. Ibland är det ungefär lika mycket fiber som kh. Läser på LCHF.se att "Fibrer är kolhydratkedjor som är osmältbara för människan. De har alltså inget energiinnehåll som vi kan utvinna." Vill bara dubbelkolla så att jag har koll. Det innebär att fiber går genom kroppen utan att påverka glykos och blodsocker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Jo, fibrer och resistent stärkelse spjälkas inte i magen Däremot bearbetas de av bakterier i tjocktarmen vlket kan vara mycket värdefullt för rätt bakterieflora och därmed ett bra immunförsvar Det ska dock vara vattenlösliga fibrer och resistent stärkelse Fibrer från spannmål är överskattade och skadar nog mer än de nyttar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zadre Posted September 25, 2014 Author Share Posted September 25, 2014 Ah. Tack så mycket. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Nötter och frön innehåller en del mineraler, något som kan saknas på en LCHF kost, så fröknäcke kan vara bra för andra orsaker än fibrer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Skilj på fibrer och fibrer! Lösliga fibrer och okokt resistent stärkelse spjälkas inte i magen men i tjocktarmen där det omvandlas till korta fettsyror. Tröskavfall är olösliga fibrer och har inte gjort någon människa glad.. förutom de som säljer dem såsom hälsobringande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 26, 2014 Share Posted September 26, 2014 "Skilj på fibrer och fibrer! skriver du och beskriver sedan lösliga fibrer och "tröskavfall". Detta säger inte mig så mycket men vill lära mig mer. Kan du inte specificera vilka födoämnen du relaterar här? Tack för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 26, 2014 Share Posted September 26, 2014 De fibrerna du vill ha i dig finns främst i grönsaker, rotfrukter och frukt. Fibrer från fröer är hårda.. frön skyddar sig med hårda skal.. gäller kärnor i frukten oxå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts