Jump to content

Gryningssocker

cgs

Recommended Posts

På förmiddagen har jag ett fastesocker på 6,4 men efter 1,5 timmar jag ätit lunch och sedan resten av dagen ligger det på 5,6-5,7 även om jag ätit en middag med kolhydrater och en efterrätt med socker i. Jag måste tillägga att vi ätit LCHF i 8 år så denna middagen va en engångshändelse. Jag har provat att få ner mitt morgonsocker med potatismjöl, men ingen förändring. Kan man strunta i fastesockret på 6,4 eller vad skall man göra för att få ner det?

Gryningssockret är altid högst förmig - och många andra. Inget att oroa sig över - finns goda biologiska skäl. Och 6,4 och sen de övriga siffrorna resten av dagan - det är ju jättefina siffror. Jag hade varit nöjd.

Tack för det!

Gryningssockret är altid högst förmig - och många andra. Inget att oroa sig över - finns goda biologiska skäl. Och 6,4 och sen de övriga siffrorna resten av dagan - det är ju jättefina siffror. Jag hade varit nöjd.

Man blir ju lite börbryllad, när läkaren, säger att detta måste vi kolla upp.

"Dawn phenomenon, sometimes called the dawn effect, is an early-morning (usually between 2 a.m. and 8 a.m.) increase in blood sugar"

http://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_phenomenon

Gryningseffekten kallas det för diabetiker altså.. då de har svårt att få ner blodsockret igen!

För icke diabetiker kallas det för;

"Cortisol awakening response"

http://en.wikipedia.org/wiki/Cortisol_awakening_response

Kortisol höjer blodsockret bland annat.

• Like 1

Ska man vara nöjd och glad över ett fastesocker på över 6? 

Kanske om övriga värden är bra . Men kombierat med högt trigiycerin och lågt HDL ( som jag har) finns det väl en väl motiverad anledning till oro. Jag blir nervig över mina värden: Hdl 0,8, Tri 1.8 och fastesocker 5,9.

Her jag rätt eller fel?

Nisse

Ska man vara nöjd och glad över ett fastesocker på över 6? 

Kanske om övriga värden är bra . Men kombierat med högt trigiycerin och lågt HDL ( som jag har) finns det väl en väl motiverad anledning till oro. Jag blir nervig över mina värden: Hdl 0,8, Tri 1.8 och fastesocker 5,9.

Her jag rätt eller fel?

Nisse

Fastesocker säger egentligen ingeting.. förutom för diabetiker.

Det är när det ligger över 8 som det tyder på att något är på tok.. 6 är inom normalt intervall.

Vill du ha koll på din glukosmetabolism så säger en glukosbelastningstest betydligt mer.

Många prediabetiker har normalt fasteblodsocker.. tills deras bukspottkörtel inte längre klarar av att ständigt höja insulinutsöndringen.

Ett annat sätt är Hba1c, dvs ditt tremånaders långtidsocker.. eller rättare sagt din glykolisering av blodkroppar.

Höga triglycerider och lågt HDL tyder på metabolt syndrom.. kan även vara annat.. tex någon form av brist, vitamin, mineral eller annat ämne.

• Like 1

Fastesocker säger egentligen ingeting.. förutom för diabetiker.

Det är när det ligger över 8 som det tyder på att något är på tok.. 6 är inom normalt intervall.

Vill du ha koll på din glukosmetabolism så säger en glukosbelastningstest betydligt mer.

Många prediabetiker har normalt fasteblodsocker.. tills deras bukspottkörtel inte längre klarar av att ständigt höja insulinutsöndringen.

Ett annat sätt är Hba1c, dvs ditt tremånaders långtidsocker.. eller rättare sagt din glykolisering av blodkroppar.

Höga triglycerider och lågt HDL tyder på metabolt syndrom.. kan även vara annat.. tex någon form av brist, vitamin, mineral eller annat ämne.

Om blodsockret hamnar på 5,6-5,7 1,5 till 2 timmar efter en middag med en bit pizza och en söt efterrätt så kan väl inte läget va helt hopplöst?