Sanne Lannizter

Motgångar motgångar och elände

Recommended Posts

Hej alla vettiga människor!

Rubriken är lite tråkig men det är just så det känns nu. Gått på lchf sen 1 juni i år, allt gick bra fram tills för en månad sedan. Visst har haft någon platå och liknande men det har släppt och sen gått ned i vikt igen.

Nu har jag stått still i en månad och dessutom gått upp 1,7 kilo och det är faktiskt så att jag tycker att jag lagt på mig, inte vågat mäta mig för jag är nog rädd för sanningen :(

Vad gör jag för fel?

Jag är 1,78 lång och väger nu 94,7 dvs absolut inte idealvikt så det är inte det och jag tränar inte så det är inte muskler...

Jag började att fuska lite i augusti och det har blivit några ggr efter det också men det var efter viktuppgången som jag fuskade.

Jag äter inte mycket mejerier, grädde kanske 3 ggr i veckan ost varje dag i princip men med 0 g kolisar.

Äter lunch och middag och ett mellanmål vid 8 på kvällen, äter efter 16:8.

Jag tycker jag gör allt rätt men ändå inget resultat....ledsen :(

De dagar jag skrivit upp vad jag ätit har jag hamnat under 20 g kh per dag och ca 1500-1600 kcal.

Ska jag börja träna och räkna kcal varje dag? Vet man egentligen inte behöver det inom lchf men kanske äter för mycket de dagar då jag inte har koll.

Jag har min slutdisposition i januari och jag tänker inte stå som en knubbsäl där uppe på scenen till åtlöje, måste börja tappa vikt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske äter du för lite då? kroppen inställd på svält och håller i kilona. Har du kollat så du inte har problem med sköldkörteln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första: "stå som en knubbsäl till åtlöje" indikerar för mig en osund attityd till utseende. För det andra så går inte alla ner i vikt på LCHF, det är en myt. Du behöver heller inte gå ner i vikt för att åtnjuta hälsofördelar, det är också en myt. Med detta sagt så får du experimentera med vad som funkar för just dig, utesluta något och se vad som händer på ett par veckors sikt. Exempelvis osten.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju sant att man blir till åtlöje om man är överviktig, det är det första någon ser.

Jag hade gått ned 6,2 kilo innan jag gick upp. När jag åt efter kalorier och inte lchf låg jag på 1500 och gick ned i vikt. Borde inte samma gälla här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tränar inte alls säger du? Kanske en bra idé? Eller rättare sagt, jag tror det är en kanonidé! Sen säger du att du fuskar en del dagar, äter för mkt de dagar du inte har koll. Kan vara här problemet ligger.

Föga upplyftande kommentar du fick av Mats Lindberg, tycker inte den stämmer helt heller. Antar att det inte är den "kände" Mats Lindberg i LCHF-kretsar heller...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nånga är känsliga för insulinhöjningen som kommer av flytande mejerier men givetvis är mängden avgörande

Det kan också var så att du äter lite för mycket protein och att du skulle kunna minska mängden till förmån för mer fett istället

Kalorimässigt och kolhydratmässigt ser det ju inte ut att vara nåt fel

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter protein ca 75-80 g per dag, och fett mellan 120-140 gram per dag.

Nä den var inte direkt upplyftande men är man på botten kan man inte komma längre ned iallafall...

Jag har inte gått upp när jag fuskade, fuskade för jag hade gått upp, tröstätare som man är men det kanske rubbade fettdriften??

Har inte koll om jag äter för mycket eller för lite de dagar jag inte kollar i appen, kanske ska jag börja registrera varje dag för att se? Vad anser ni annars om min energifördelning? 20 g kh 80 g protein och 140 g fett per dag (maxgram).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du med proteinmängden räknar faktiskt protein inte vikten på proteinbäraren; tex en köttbit på 100 gram har drygt 20 gram protein. Om du då har ätit 80 g protein motsvarar det 400 gram kött. Det är för mig mycket kött på en dag och jag skulle gissa att det ger ett visst förstorat insulinpåslag (se nedan). (Har du räknat in proteinet i mejerierna ?)  Jag tycker att du ska minska proteinmängden med hälften och så ska du börja äta mycket grönsaker med lågt kolhydratinnehåll. Bladgrönsaker, gröna bönor, kål alla sorter.  Vad gäller osten är det viktigt att den är lagrad; gräddost tex är inte lagrad. Det har med vasslet att göra (se nedan). Tänk stor blandad sallad med lite kött/fisk/fågel, lagrad ost och rejält med smör- och äggulasås.

Du kommer åt att bränna fett först när du har:

(A) tomma glykogendepåer - där finns ungefär 3000 kalorier (enl. Jonas Bergqvist). Ett bra sätt att tömma dessa är att fasta (och se till att inte dricka kolhydrater under fastan) och att inte fylla på med glukos från (i)  kolhydratrika livsmedel, (ii) kroppsegenproduktion pga för stort proteinintag, stress  träning (via mjöksyra).

(B) lågt insulin. Om insulinet är högt kommer kroppen inte åt fettet, den bränner tex muskler istället ... Insulin triggas av kolhydrater/glukos, kroppen gör glukos av mjölksyra och, om det finns överskott, på protein, om vi äter stora portioner. Insulin triggas också av vassleprotein. Av mjölk med 5% kolhydrat får vi upp insulinet till en nivå som motsvarar 6 gåger 5%; dvs 30% kolhydrat.  

Jag tror Ann Fernholm har sagt att om man fuskar på LCHF dvs äter en stor mängd fett och en viss högre mängd kolhydrat samtidigt så lagras båda som fett.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj du var mig en påläst en :) (komplimang)

Ja jag har räknat det faktiska proteininnehållet som du skriver, fick detta råd att äta 80 g protein per dag men då sänker jag det men ska jag verkligen gå ned till 40 g?? Äter idag de grönsaker du skriver så det är bra :) bara ta bort tomat och paprika då som intas 2 ggr i veckan.

Det med lagrad ost hade jag ingen aning om, tittar bara på kh och gräddost har 0-1 g.

Men har du nåt råd om antal kcal per dag? Nu måste jag ändå regga proteinet så kan jag lika bra regga kalorierna också, ingår i samma app så det är lätt. Sen är jag ju ganska stressad och det vet jag ger insulinpåslag och särskilt fett kring magen har jag läst. Men du rekommenderar att öka på träningen också? Vet det aldrig är fel att träna men tänkte mest om det är väsentligt, har hund så är ute och promenerar iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du hade ju iaf. gått ner 6,2 kg på relativt kort tid (c:a 2 månader?), vilket visar att du inte tillhör den kategorin människor som inte kan gå ner i vikt. Det är positivt, och nu gäller det bara att hitta ett bra sätt att fortsätta.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror ett problem kan vara att du kanske tror att kroppen är en maskin. Om man bara gör "A" så blir resultatet "B". Det funkar inte riktigt så...

Jag tycker du skall ta det lite lugnt, återgår till det du körde i början, utan fusk, ät efter "grundreglerna" utan att komplicera det för mycket, ge det några månader till, må bra, ät gott och slappna av.

Glöm kvällstidningarnas skrikande om att gå ner x kilo på x veckor. Det är till för att sälja tidningar och har ingenting med sanningen att göra. Visst finns det folk som går ner snabbt och lätt, men det finns ännu fler som det tar lite längre tid för. Och som framför allt upplever det du nu gör att det går lite upp och ner. Det finns massor med saker som kan påverka detta.

Om du börjar komma upp i din ursprungsvikt igen efter en tid, ja då kan det vara dags att börja analysera. Grundfelen brukar vara att man kanske äter för lite (kroppen ställer sig i svältläge) och/eller att man äter för lite fett (fettskräcken sitter ofta djupt rotad...) Mer tips kan du ju också få här: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Lycka till  :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så mycket som påverkar om man går ner i vikt eller inte, inte bara vad man stoppar in i hålet nedanför näsan. Kroppen är en komplicerad historia och jag tror inte man kan tvinga den att gå ner i vikt. Stress som du nämner att du har kan förstöra de bästa viktminskoningsambitionerna.

Jag har själv en psykisk sjukdom och mår väldigt dåligt x antal gånger i året = stress för kroppen. Då kan jag glömma att jag skulle gå ner något i vikt, tvärt om jag går upp flera kg. Jag har även hypotyreos och då går det långsamt.

Min viktresa har pågått i fyra år nu och jag har gått ner totalt 27 kg, vägde 130 som mest. Viktkurvan är allt annat än rolig, med mycket stillastående, en hel del uppgång, men totalt ändå mest ner, fast det inte går fort. Tror att det är ganska få personer som har en viktkurva som konstant visar neråt, varje vecka.

Började med LCHF för 7,5 månader sedan och viktsnittet på dessa månader ligger på 0,4 kg/veckan, men det har inte varit neråt hela tiden som sagt, utan stått stilla flera veckor i sträck.

Säger som någon sa här uppe, att om du gick ner dessa 6,2 kg på LCHF (förstod inte om det var så) så börja ät som du gjorde då, för att ändra ett vinnande koncept är inte så smart alltid. Testa att räkna viktminskningssnittet/vecka. Jag kände mig bitter i våras när jag stod still "hur länge som helst", men när jag räknade snittet på 10 veckor så låg det på 0,4 kg, så ibland blir man överraskad.

Själv kör jag tioveckorsperioder om jag ändrar någonting, för att kroppen ska få lugn och ro att vänja sig vid ändringen och har en "utvärdering" då. Jag har även börjat att väga och mäta mig bara då var tionde vecka också, det för att inte ha stressen över vikten. Lite jobbigt ännu att inte ha kollen som vågen innebär.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga kalorirestriktioner tycker jag. Man ska känna sig mätt hela tiden. Så fort man känner hunger drar hormonerna igång. Ät mellanmål ibland, typ en bit ost, lagrad. Gå ut med hunden räcker bra som motion.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag började med LCHF 1 Januari 2014 och gick ner 6 kg till Mars. Sedan Maj har jag stått still, upp och ner något kilo men ingen större skillnad. Jag äter nog relativt liberalt även om jag har tagit bort alla uppenbara kolhydratskällor, och antar att viktnedgång inte är lika effektiv när man är aningen liberal. Men jag kände att jag har hittat ett sätt att äta som gör mig trygg, och ger mig en hälsosamt relation till de jag äter. Jag saknar ingenting och är därför helt övertygad om att jag kommer att kunna äta såhär hela livet. Men viktnedgången blev ju lidande så jag började för någon månad sedan att styrketräna och jag tror att viktnedgången har kommit igång igen nu. Det går långsamt men det går stabilt och säkert. 

Mitt tips till dig är att försöka att inte stressa! Jag vet att det är oerhört svårt och att man vill ha snabba resultat men jag tror att mycket handlar om att känna sig trygg i sin kost och känna att man varken hetsäter eller tröstäter (sagt från en person som har ett oerhört problem med tröstätning). Mäter du dig också? Ifall inte, gör det! Jag får otrolig motivation och en liten självförtroende-boost när jag ser resultatet rent fysiskt. Jag tar även kort med jämna mellanrum så att jag kan se hur min kropp förändrats även om siffrorna på vågen stått still ett tag. Jag blir påmind om vart jag börjar. 

Min vikt påverkas även ganska mycket utav var jag är i menscykeln, kan gå upp i samband med mens. 

Och ang. din slutdisposition: Det är en oerhört stor dag för dig och din glädje den dagen bör inte vara beroende av din vikt. Oavsett vad du väger så hoppas jag att du skall kunna njuta av dagen ändå!

Men nog vet jag hur jobbigt det är när det känns som om folk tittar och dömer.

Själv skall jag på relax idag med vänner och blir tvungen att sätta på mig en bikini där människor ser mig! Usch! 

Lycka till och jag hoppas att det löser sig! 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om det är viktigt för dig att gå ner i vikt relativt snabbt skulle jag nog satsa på att fasta ordentligt 1-2 dagar i veckan och vara hungrig dessa dagar...om du istället ytterligare skär ner antalet kalorier du äter per dag kommer du antagligen vara hungrig mest hela tiden...det är inte många som klarar att leva så...

Ta långpromenader de dagar du fastar (om du inte vill träna). Det "tvingar" kroppen att "bränna" fett.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla ni gulliga människor som tipsar och skriver. Det är 4 månader jag hållt på och nu är det lite mer än 4 kilo jag gått ned så det är ju en liten siffra. Gick ned ca 5-8 hg i början under första månaden per vecka. Det som stör mig mest är uppgången på 1.7 kilo. I början åt jag mer avslappnat tror jag. Kunde äta en näve hallon och nötter om jag ville men fuskade inte det minsta, ingen träning då heller. Jag är egentligen inte så hungrig av mig numera så de dagar jag reggat har jag ibland fått gå och äta smör med kakao för att komma upp i fettnivå, andra dagar äter jag säkert för mycket protein och vissa dagar för mycket kalorier. Det är svårt när man inte reggar maten tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! 4 kg ner på 4 månader, det är 4 kg och det är bra!! Du går ju ner för tusan! Om du sen kan lägga till en stor portion träning så tror jag det skulle sätta ännu mer fart. Gör något du verkligen gillar, skitsamma vad det är!

Sen skrev Erik 2 en mycket intressant sak: "Tror Ann Fernholm skrev att om man fuskar på LCHF, alltså om man äter en stor mängd fett o samtidigt äter för mycket kolhydrater så lagras båda som fett"! DÄR tror jag hemligheten ligger bakom en del misslyckade försök till viktnedgång med LCHF!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja jag har ju inte gått ned nu på över en månad och hade ju gått ned 6,2 men nu bara ca 4 kilo. Jag är inte ute efter en snabb viktminskning, vet att kvinnor brukar gå ned ca 0,5 kilo per vecka och detta hade jag varit störtnöjd med men nu har jag stått stilla så länge plus gått upp så det är det jag är frustrerad över. Samt att det faktiskt känns som att jag gått upp.

Jag kommer börja räkna kcal, kh, protein och fett ett tag för att se om det hjälper. Dock är jag osäker på mängen protein och fett. Låg innan kring 75-80 g protein och ca 130 g fett och max 20 g kh. Någon gav mig tipset att äta bara 40 g protein men är det verkligen tillräckligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sanne, jag vidhåller, ta det lugnt. Du pratar ju om hekton i dina resonemang: "Gick ned ca 5-8 hg i början under första månaden per vecka. Det som stör mig mest är uppgången på 1.7 kilo."

Återigen, kroppen är inte en så exakt maskin. Vikten kan pendla upp och ner några kilo och det är helt normalt och beror på en massa olika faktorer.

Om du är orolig för att göra något fel kan jag rekommendera den filmen som Kostdoktorn lade upp nu i helgen: http://www.kostdoktorn.se/de-5-vanligaste-misstagen-pa-lchf

För att se hela måste du visserligen vara medlem, men det är gratis första månaden, så du kan se filmen och sen avanmäla dig igen om du så vill. 

Du gör såklart som du vill om du vill börja räkna kcal, kh, protein eller fett, men jag tror du gör dig själv en otjänst och gör ett problem av något som nödvändigtvis inte behöver vara det...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tittat på den filmen, väldigt bra. Vet att vikten kan pendla från vecka till vecka beroende på vatten, värme osv men detta tror jag faktiskt är en riktig viktuppgång och då tror jag att jag äter för mycket, kanske äter 2500 kcal och det vet jag är alldeles för mycket för mig.

Att räkna är ju ett bra sätt att se om jag äter för mycket kh, ett av tipsen som kostdoktorn gav tom.

Varför är så många emot att räkna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa personer kan absolut ha ett behov av att hålla koll på olika värden, inget snack om det, men jag tycker bara att en månads avvikelse är för kort för att börja förändra något som gick bra innan. Men om du misstänker att du äter för mycket eller lite av något, så absolut, testa något verktyg och se.

Men kom framförallt ihåg att LCHF inte är en kaloriräkningsgrej, jag har läst massor av berättelser om folk som går ner i vikt trots att de ätit "för mycket" enligt kaloriräkningsmetoden och också ganska många som reagerat precis tvärtom, dvs stannat i viktnedgång pga att de ätit för lite... Som jag sade innan, kroppen är inte en maskin där 3-2 nödvändigtvis blir 1  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Anders! Är mest tänkt till att hålla koll på kh och så att jag inte äter alldeles för mycket eller för lite :) vill ju iaf komma upp i 1500-1600 kcal per dag och nån dag när jag mätte hade jag bara ätit 1200 men var mätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några spridda kommentarer:

1. Protein
Proteinbehovet ska ju räknas på idealvikten. Säg att skulle väga 70 kg i god form, då räknar du sedan proteinbehovet efter den vikten. Jag tror på ca 1g/kg och då skulle du äta 70g protein. Följer man livsmedelsverkets rekomendation så är det väl 0,7g/kg, alltså 49 gram protein per dag.
Om du ändrar din kroppsvikt med fettlager så ökar inte proteinbehovet.
Testa det först, sänk proteinintaget.

2. Mejerier
Ost innehåller inte kolhydrater i någon betydande mängd. Ost bildas genom att kolhydraterna i mjölken förbränns. Däremot kan mjölk, fil och liknande bidra med betydande mängder kolhydrater eftersom man lätt får i sig så stora mängder av det.
Alla mejerier innehåller dock mjölkprotein (Vassle), vilket inte är nyttigt för människor (inflammatoriskt).
Så testa att utesluta mejerierna.

3. Vikt - Hekton
Du kan inte räkna kroppsvikt så där exakt. Väger man 100 kg så kan man gå upp eller ner flera kilo om dagen utan att det har någon koppling alls till förändrad fettbalans. Kvinnor har ju dessutom en tydligare månatlig hormoncykel som brukar förändra vikten. Det du ska kolla efter på vågen är trenden, är trenden sjunkande, ökande, varken eller? Här verkar det vara att du står stilla. 

4. Räknande
Det som är negativt med räknande är att det blir en väldig koncentration och uppmärksamhet kring kosten. Detta är dels tråkigt dels riskerar man att hamna i osunda tankemönster där man vill ha kontroll över ätandet och kosten upptar för mycket av medvetandet, alltså ätstörningar. Därför bör man helst bara räkna, väga och mäta under en period då man försöker lära sig kosten (det gäller även kcal-räknande, man ska räkna en period så att man får en uppfattning om vilka mängder man kan äta).

5. Testa något
Förutom att "tweeka" LCHF-kosten, kan du ju testa andra saker. T.ex. periodisk fasta, promenader, fritidsintresse, ha roligt osv, felet kan ju ligga någon annan stans. Om man har det långtråkigt, eller kanske sysslar mycket med passificerande aktiviteter (som TV), så kan det dels leda till kroppsliga förändringar och dels så är det lätt hänt att man småäter eller överäter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Jag kör redan 16:8 vilket jag trivs jättebra med och även om jag är uttråkad så tillåter jag inte mig att småäta, äter två riktiga mål och ibland ett litet på kvällen om jag känner mig hungrig, tex ölkorv, brie.

Jag har nu gjort lite förändringar förra veckan, bytt ut osten mot en lagrad ost enligt ett tips från er, mest ätit fett från smör, ost och såser och bara lite grädde, mest gröna grönsaker men ett mål om dagen får jag äta tomat och paprika också. Har inte börjat med kcalräkning för jag ville först se om dessa justeringar lett till nåt positivt.

I söndags vägde jag mig, en vecka har gått, och då har jag för första gången på över en månad gått ned i vikt och det med 0,8 kilo.

Jag hoppas nu verkligen bara inte att detta är något tillfälligt så att jag i helgen har gått upp igen. Men oavsett så fortsätter jag att kämpa! Lchf är så bra för mig!

En fråga: funderar på att köra fakir en till två veckor för att boosta lite extra, vad anser ni om detta? Bra dålig idé? Och isåfall varför?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg