MKJ Posted September 26, 2014 Share Posted September 26, 2014 Har tidigare sökt information om eventuella radioaktiva ämnen i livsmedel från Japan efter kärnkraftsolyckan men inte hittat så mycket. Idag snubblade jag dock över ett dokument när jag sökte efter något helt annat. http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2013/F_495_2013_%C3%A4ndr%20996_2012_import-Fukushima.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 26, 2014 Share Posted September 26, 2014 Nu när du tar upp det här undrar man ju osökt hur läget är med resterna efter Tjernobylolyckan i vårt eget land Hur är det med renkött och vilt idag? Är det ok att äta svamp och grönsaker i mellansverige där de största nedfallen skedde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 27, 2014 Author Share Posted September 27, 2014 Nu när du tar upp det här undrar man ju osökt hur läget är med resterna efter Tjernobylolyckan i vårt eget land Hur är det med renkött och vilt idag? Är det ok att äta svamp och grönsaker i mellansverige där de största nedfallen skedde? Det är säkert förhöjda halter i en del livsmedel fortfarande. Troligen kan Livsmedelsverket svara på frågor kring det. Jag funderar själv på hur kontrollen av livsmedel från t e x Spanien och Italien ser ut. Minns inte exakt vilket land som fick mycket nedfall men att hamnade så långt söderut minns jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Kanske det här kan ge svar på några av frågorna... http://www.slv.se/sv/grupp1/risker-med-mat/radioaktivitet-och-bestralning/radioaktiva-amnen/ Det verkar inte finnas förhöjda halter numera i Sverige efter Tjernobyl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts