Per Wikholm Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Nu har LCHF Magasinet landat i prenumeranternas brevlådor. Där skriver jag en artikel om varför inuiternas kost inte var LCHF-liknande utan en högprotein kost. Debatten om detta startar nu på LCHF.se http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10497/Nya-LCHF-Magasinet-ute-med-inuitdebatt.aspx 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Spelar det egentligen någon roll vad någon annan i en annan världsdel äter? I LCHF-sammanhang här i Sverige alltså. För min egen del så är det angeläget att äta LCHF (och informera om det) för att jag ser mig själv som sockerskadad; med dålig insulinkänslighet, övervikt, och andra hormonella problem på grund av för stort sockerintag i barndomen (likt väldigt många andra, även små barn av idag). Hade jag "sluppit" socker och godis som barn så hade mitt liv sett annorlunda ut i många avseenden - det är min icke-akademiska men pålästa uppfattning. Att en inuit äter si eller så är enligt mig inget argument för eller emot LCHF. Jag frågar de som är lite äldre vad de åt på 60-talet, när många fler var smala, jämfört med idag. De åt nog inte heller strikt LCHF med mina mått mätt, men inte sällan mycket mer åt det hållet än vad icke-LCHF:ande medelsvenssons gör idag. Det är inte så dumt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Innuiterna framförs ofta som exempel på folkslag som uthålligt under många generationer mått bra med mycket låg andel kh i kosten. Om det inte är korrekt, är det bra att vi vet det. Men jag håller med Sigurdur att det inte behöver påverka hur man lägger upp en kost i dagens Sverige för "metabolt skadade" personer. Då verkar ju stark kh-restriktion vara det enda raka. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Jag säger bara "Mattaaq"! traditionell inuitdelikatess, fryst valspäck! Hur det än var med deras kostvanor är de i alla fall inte fettskrämda Men det är ju inget snack om att de äter mycket protein. Fick de tag i ett djur, åt de väl upp rubb och stubb och gjorde pilspetsar och kläder av resten.... Kort liten video som behandlar deras matkultur (Mattaaq visas) https://www.youtube.com/watch?v=y2J6mOQdQ9c 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Karla Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Dom åt väl fisk och säl? Tror inte de tänker lchf. Tycker det är lite töntigt att hänvisa till olika folkgrupper. Masajer, inutier, trobriander och samer äter det som finns i deras närmiljö. En del äter kolhydrater, andra äter fett och proteiner och verkar alla ha bra hälsa innan de blir moderniserade. Inuiterna verkar inte särskilt smala, men det kanske är en anpassning till klimatet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Ja, på vintern fryser jag mindre än mina smalare vänner Extra hull är inte bara av ondo. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted September 28, 2014 Author Share Posted September 28, 2014 Jag säger bara "Mattaaq"! traditionell inuitdelikatess, fryst valspäck! Hur det än var med deras kostvanor är de i alla fall inte fettskrämda Men det är ju inget snack om att de äter mycket protein. Fick de tag i ett djur, åt de väl upp rubb och stubb och gjorde pilspetsar och kläder av resten.... Kort liten video som behandlar deras matkultur (Mattaaq visas) https://www.youtube.com/watch?v=y2J6mOQdQ9c Japp Jäderås, inuiterna var inte fettskrämda men de hade svårt att komma upp i mer än 45-50 E% fett. Och mattaaq (finns med många olika stavningar men i artikeln i LCHF Magasinet använder jag Muktúk) innehåller 8-30 gram kolhydrater i form av glykogen. Den stora elefanten i butiken är dock att inuitkosten var högprotein är därmed aldrig LCHF-liknande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Om man pratar om kosten för inuiter och masajer så bör man ju också ta med hur mycket fysiskt aktiva dom är eller kanske framför allt har varit genom tiderna. En skrivbordsmänniska i Sverige kan knappast jämföras med någon som går 2 mil om dagen och i övrigt gör det mesta med muskelkraft och dessutom ofta inte har haft ett överflöd av mat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Intressant och bra att du ifrågasätter! Men helt ärligt, även ifall inuiterna hade ätit en ketogen LCHF-liknande kost, vad bevisar detta? Att man kan överleva på denna typ av kost? Inuiterna ska ha all respekt för att dom överlever i såpass ogästvänliga områden som Grönland, Arktis osv. Inuiterna var en marginaliserad folkgrupp som levde mer eller mindre helt och hållet utan kontakt med resten av världen (jag skriver i dåtid eftersom man idag är mer inkorporerade i samhället). Dom är varken kända för sin exceptionella hälsa, långa livslängd eller att ha "bidragit" med något som gynnat mänskligheten (innovationer, idéer osv). Visst, dom hankar sig fram och håller sin population hyfsat stabil, men inte mycket mer. I mina ögon blir det aningen barockt att framhäva inuiterna (eller något annan marginaliserad grupp som tvingas överleva på karga landskap) som något slags argument för att ketogen LCHF-kost skulle vara det bästa för den mänskliga kroppen. Det är helt enkelt inte applicerbart eller relevant för en västerländsk livsstil på 2000-talet. Inuiterna hade även en ganska isolerad genpool pga sin geografiska isolation. Sannolikt hade inuiterna genetiska anpassningar som gjorde dom mer anpassade till att överleva i dessa klimat och med en sådan diet. Ett exempel på detta är Allens lag, dvs att de var korta och kompakta för att bättre motstå kylan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Jag håller med Mikael om att det är en intressant artikel men precis som Mikael har jag inte heller tillhört "falangen" som tror att LCHF är bra eftersom inuiterna eventuellt åt en sådan kost. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted October 1, 2014 Author Share Posted October 1, 2014 Intressant och bra att du ifrågasätter! Men helt ärligt, även ifall inuiterna hade ätit en ketogen LCHF-liknande kost, vad bevisar detta? Att man kan överleva på denna typ av kost? Inuiterna ska ha all respekt för att dom överlever i såpass ogästvänliga områden som Grönland, Arktis osv. Inuiterna var en marginaliserad folkgrupp som levde mer eller mindre helt och hållet utan kontakt med resten av världen (jag skriver i dåtid eftersom man idag är mer inkorporerade i samhället). Dom är varken kända för sin exceptionella hälsa, långa livslängd eller att ha "bidragit" med något som gynnat mänskligheten (innovationer, idéer osv). Visst, dom hankar sig fram och håller sin population hyfsat stabil, men inte mycket mer. ----------------------I det stora hela håller jag med dig Mikael. Inuiterna knatade över Behrings sund till Alaska någon gång för ca 3 000 år sedan då all bra mark redan var upptaget av andra folkslag så i den bemärkelsen var de marginaliserade. Däremot vill jag invända mot din beskrivning att de inte bidragit med några innovationer till mänskligheten. Kajaken samt teknik för snabbfrysning är två jag kommer på, på rak arm. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 ----------------------I det stora hela håller jag med dig Mikael. Inuiterna knatade över Behrings sund till Alaska någon gång för ca 3 000 år sedan då all bra mark redan var upptaget av andra folkslag så i den bemärkelsen var de marginaliserade. Däremot vill jag invända mot din beskrivning att de inte bidragit med några innovationer till mänskligheten. Kajaken samt teknik för snabbfrysning är två jag kommer på, på rak arm. När jag talade om "innovationer, idéer osv" menar jag större och mer betydande saker som vetenskap, filosofi, demokrati, matematik, att utvinna och omvandla naturresurser (järn, smide, energi etc), utforska jordklotet, ta kontroll över sin födoproduktion osv osv. Kajaken är givetvis en bra grej, men kanotliknande farkoster har ju använts mer eller mindre sen människan började färdas på vatten. Inuiterna gjorde sin speciella variant bestående av material i sitt närområde. Min poäng var bara att inuiterna knappast kan ses som en överdrivet framgångsrik folkgrupp, om man talar i evolutionära banor. Människan är flexibel och kan överleva på mer eller mindre vad som helst, men att överleva är inte detsamma som att frodas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Det har hänt en mycket intressant utveckling för denna diskussion: http://high-fat-nutrition.blogspot.se/2014/11/coconuts-and-cornstarch-in-arctic.html Den kommer från den briljante Peter på Hyperlipid som tar upp en studie som bör läsas. Jag får väldigt svårt att kombinera den mycket vanligt förekommande mutationen i Inuitbefolkningen med påståendet att de ska äta mycket kolhydrater. Men låt "Steppdansen" börja. -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts