Jump to content

Någon ide

Karl Karla

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen börjat en resa mot lägre vikt och det sådär. Började på 122 kg och nu väger jag 117 kg. Fick tips på min blogg om att jag skulle börja med LCHF. Är det en bra diet om man är ganska dålig på matlagning? Jag vill bli bättre på att laga mat men jag har lite dålig fantasi.

• Like 1

Hej och välkommen. Lchf är mycket bra för vikten men kanske mest för hälsan, det är min åsikt :) . Det där med matlagningen var en utmaning i början. Men jag läste på om varför Lchf funkar och vad som är bra Lchf mat. Och då märkte jag att det inte var så märkvärdigt att få till några måltider som var  både goda och enkla att göra. För hur svårt är det att tex att steka en köttbit och koka lite grönsaker och fläska på en rejäl slev med kryddsmör eller bea som ex :). Men det bästa rådet jag kan ge är att läsa på i ämnet Lchf. För det motiverar och man blir övertygad om att det är rätt väg att gå. Kunskap är viktigt. Lycka till.

• Like 2

LCHF är ypperligt för icke-kockar också. Det blir färre grytor att hålla reda på (bort med ris/pasta/potäter) och det är egentligen, om man vill förenkla så mycket som möjligt, bara att steka en bit kött, lägg på lite smör, krydda, och hacka några grönsaker till och häll på olja. Urenkelt. Jag gör ofta all mat i en enda form - lägg i fisk/fågel, hacka ner lök/paprika/svamp, krydda och häll på grädde/creme fraiche/äggula/ost. Stek 45 min på 225 grader. Klart! :D

Gå till bibblan och fråga efter LCHF-kokböcker, har de inga inne (mot förmodan) så kan de säkert ta in. Gratis! :D

Några lättlästa med enkla recept:

LCHF-kokboken av Sten Sture Skaldeman

LCHF på riktigt av Monique Le Roux Forslund

LCHF på 2 veckor av Lars-Erik Litsfeldt

• Like 1