Jump to content

Kroppsfetts %


Robinvan
 Share

Recommended Posts

De där vågarna är fel redan från början. De mäter resistensen i kroppen och kommer sedan med fettprocenten. Funkar otroligt dåligt. Räkna ut din fettprocent eller mät med kaliper (på gym brukar de kuckla med sådant mot en penning). Men det bästa är att du tar det lugnt, äter gott och nyttigt och köper nya byxor allt eftersom det behövs. Om du måste kolla så använd måttband. Mät ofta, varje år!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Med brasklappen att 2 kg/vecka är rask takt, kanske för rask takt, så instämmer jag med Stroker49 ovan, den typen av s.k. bioimpedansmätning är allmänt sett opålitlig och det gäller i synnerhet med en kosthållning som förändrar normen för kroppsvätskenivåer.

 

Lågkolhydratkosten är naturligt diuretiskt, dvs såväl genom minskade glykogenlager som ketosens inverkan på lever och njurar så rubbas det mesta som den redan otillräckliga formeln som bioimpedansmätare brukar utgå ifrån.

 

Använd måttband så får du ett bättre hum om vad som händer med kroppen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Intressant Johanna, men jag tänker på Biggest Loser. Där stämmer det ju inte riktigt..

I rapporten stod det...

 

"Conclusion: Despite relative preservation of FFM, exercise did not prevent dramatic slowing of resting metabolism out of proportion to weight loss. This metabolic adaptation may persist during weight maintenance and predispose to weight regain unless high levels of physical activity or caloric restriction are maintained"

 

...så det stämmer nog ganska OK med Biggest Looser...att det finns  fara för viktuppgång om man efter "tävlingen" minskar den fysiska aktiviteten eller börjar äta "normalt" igen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, Biggest Loser är förnedrings-tv av värsta sort. Att tävla i viktminskningshastighet är idiotiskt och ingenting att ägna sig åt för den som är ute efter att på längre sikt minska kroppsfett och bibehålla/öka muskelmassa.

 

Nyckeln till en hållbar och kvalitativ viktminskning är därför att maximera energiintaget under denna fas och sträva efter att äta så mycket som bara går, dvs som ens ämnesomsättning möjliggör. Någonstans vid horisonten kommer ju slutdestinationen och där vill man inte stå dag efter dag, måltid efter måltid med ett salladsblad och ett minne av svunnen tid som främsta kulinarisk sensation.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...