Christina Mårlid Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Jag blir snurrig! Om jag ska räkna ut på ett eget recept hur mycket kolhydrater, kcal och protein det innehåller så är ju receptet på 4 personer. Ska jag dividera resultaten med 4?om kolhydrater är 78 så får jag i mig 19.5? Har börjat skriva upp vad jag äter och insåg att kolhydrater smyger sig in på lite oväntat håll.hur reder man en sås på lchf vis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Jag reder oftast en gräddsås genom att helt enkelt koka den tills den är tjock nog. Det går också att blanda i äggula och sjuda försiktigt och vispa hela tiden. Med den första varianten är det lättare att värma rester... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Nån som vet om majsmjöl är OK att äta? Jag brukar baka jättegott fröknäcke med majsmjöl, solrosrön, linfrön och pumpafrön o rapsolja, vatten, havssalt. Blir supergott! Nu senast så ersatte jag majsmjölet med mandelmjöl istället för att jag hört att mandelmjöl är nyttigare, men det blev ju inte alls bra! Det föll ihop o blev inte lika gott. Visst kan jag väl fortsätta med majsmjölet? Jag kan ju ta hälften sesamfrön också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Nån som vet om majsmjöl är OK att äta? Jag brukar baka jättegott fröknäcke med majsmjöl, solrosrön, linfrön och pumpafrön o rapsolja, vatten, havssalt. Blir supergott! Nu senast så ersatte jag majsmjölet med mandelmjöl istället för att jag hört att mandelmjöl är nyttigare, men det blev ju inte alls bra! Det föll ihop o blev inte lika gott. Visst kan jag väl fortsätta med majsmjölet? Jag kan ju ta hälften sesamfrön också... Majsmjöl består i huvudsak av kolhydrater. Men är det små mängder som du äter kan det funka...men ska du äta LCHF och vill äta relativt mycket fröknäcke så är det bara glömma majsmjölet, tyvärr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Jag blir snurrig! Om jag ska räkna ut på ett eget recept hur mycket kolhydrater, kcal och protein det innehåller så är ju receptet på 4 personer. Ska jag dividera resultaten med 4?om kolhydrater är 78 så får jag i mig 19.5? Har börjat skriva upp vad jag äter och insåg att kolhydrater smyger sig in på lite oväntat håll.hur reder man en sås på lchf vis? Man kan använda små mängder fiberhusk...men jag tycker att det är svårt, det blir lätt "geggigt"...man måste nog vara lite av ett proffs om man ska lyckad med det. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Jag blir snurrig! Om jag ska räkna ut på ett eget recept hur mycket kolhydrater, kcal och protein det innehåller så är ju receptet på 4 personer. Ska jag dividera resultaten med 4?om kolhydrater är 78 så får jag i mig 19.5? Helt rätt! Om totalen gäller 4 personer så dividerar du varje andel med 4. 78 blir mycket riktigt 19,5 per person. Lycka till med matlagningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Fiberhusk kan funka i nya varma såser men värmer man upp den blir det "slemmigt men mättande" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Smör är bra att reda såser med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 OK, men majsmjöl är ju iaf. glutenfritt o då tror man (iaf. jag) automatiskt att det är OK att äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Nån som vet om majsmjöl är OK att äta? Jag brukar baka jättegott fröknäcke med majsmjöl, solrosrön, linfrön och pumpafrön o rapsolja, vatten, havssalt. Blir supergott! Nu senast så ersatte jag majsmjölet med mandelmjöl istället för att jag hört att mandelmjöl är nyttigare, men det blev ju inte alls bra! Det föll ihop o blev inte lika gott. Visst kan jag väl fortsätta med majsmjölet? Jag kan ju ta hälften sesamfrön också... Majsmjöl är för det mesta kolhydrat. Jag brukar själv chia-frö til mitt fröknäcke. Det håller fint ihop på allt annat - och smakar kanon:) http://www.madbanditten.dk/2014/09/06/chia-knaekbroed/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 OK, men majsmjöl är ju iaf. glutenfritt o då tror man (iaf. jag) automatiskt att det är OK att äta. Det beror ju på vad ditt mål är. Behöver du köra lowcarb för viktminskning eller hälsa är det inte ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Känns ju helt hopplöst det här, nu kan man inte äta majsmjöl heller om man ska vara hälsosam! Tipset med chia-frö var ju bra, men eftersom fröknäckereceptet innehåller 2 dl. majsmjöl för en sats så kan man väl knappast ersätta allt med chiafrön? Hälften sesamfrön då? Blev såå besviken när brödet bara smulade sig när jag använde mandelmjöl! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Det finns många recept på fröknäcke (och de flesta utan majsmjöl, skulle jag tro; jag har inte läst dem alla :-) ). Mjölsorter är inte utbytbara rakt av; på mariannslchf.se kan du hitta omvandlingstabeller mellan en del olika sorter. Troligen inte majsmjöl, men du kan säkert få något tips. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Mitt bästa fröknäcke är: Blanda de torra ingredienserna: 0,5 dl var av solroskärnor, pumpakärnor, skalade sesamfrö, chiafrön och linfrön. Samt 2 msk pofiber (fibrer från potatis - sempers glutenfria sortiment) och 1 msk fiberhusk. Koka upp: 2,5 dl vatten, 0,5 rapsolja och 0,5 tsk salt. Blanda det torra med det blöta ordentligt och bred sedan ut på plåt med bakplåtspapper. Grädda först i 45 minuter på 150 grader. Ta ut plåten och markera 20 bitar. Ställ in plåten i ugnen igen och torka i knappt 100 grader i 2,5 timmar. Alla jag bjudit dessa fröknäcken vill ha receptet! Hoppas du/ni också gillar det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Tack för receptet kareng! Ska prova det, men det blir väl en liten sats detta? När jag gör dubbel sats (med 4 dl. majsmjöl, 2 dl. solroskärnor, 2 dl. pumpakärnor, lite linfrön, 1 dl. rapsolja, 4 dl. vatten) så fyller detta 2 st. plåtar. Tack iaf. Det där receptet verkar ju jättebra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelicab Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Jag har ett ganska gott recept om du har lite tid på dig och vill undvika alla typer av mjöl. 1,5 dl skalade linfrön 1,5 dl krossade linfrön 2 dl bruna eller gula (oskalade) linfrön 1 dl vita sesamfrön 2 dl pumpakärnor 1 tsk havssalt 1 tsk lantbuljong eller örtsalt 8 dl vatten Lägg alla frön i en bunke, häll på vattnet och saltet, blanda runt och låt stå i 4 timmar så det tjocknar till en "smet". Lägg tunt på en plåt och torka i ugnen mellan 50-70 grader i 8 timmar med ugnen på glänt för att det verkligen skall bli torrt. (jag brukar sätta en tändsticksask emellan så all fukt kan komma ut) Har man varmluftsugn bör man kunna göra något liknande. Passar perfekt att sätta en deg när man kommer hem, o låta den torka i ugnen under natten och det blir himmelskt gott. Gör man det på dagen kan man vara lite förutseende och skära brödet i bitar när det gått en stund så man får perfekta rutor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 OK tack, men jag tycker nog att ditt recept innehåller alldeles för mycket linfrön! En half liter??! Har också hört att man inte ska överdriva linfrön, inte så bra för hälsan. Men jag kan ha fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelicab Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 så länge de är hela kan de inte tas upp av kroppen utan fungerar som fibertillskott, så de är de krossade man skall vara försiktig med rekommenderat 3 msk/dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Tack för receptet kareng! Ska prova det, men det blir väl en liten sats detta? När jag gör dubbel sats (med 4 dl. majsmjöl, 2 dl. solroskärnor, 2 dl. pumpakärnor, lite linfrön, 1 dl. rapsolja, 4 dl. vatten) så fyller detta 2 st. plåtar. Tack iaf. Det där receptet verkar ju jättebra! Det stämmer. Den här satsen är för en plåt. Jag brukar dubbla satsen och sätta ugnen på varmluft. Med varmluften på sänker jag temperaturerna lite - ca 140 grader i 45 minuter och cirka 90 grader i 2,5 timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Smör är bra att reda såser med. Hur gör du då? Funkar den att värma i matlåda sen? Om jag gör gräddsås med mycket stekflott som bad tycker jag att det brukar skära sig vid uppvärmning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Om jag gör gräddsås med mycket stekflott som bad tycker jag att det brukar skära sig vid uppvärmning. Jag har upplevt samma sak, stekflottsbaserade såser skär sig lätt. Det jag upptäckt, som ofta hjälper, är att jag avslutar med att röra ner ett par matskedar creme fraiche i såsen, utan att värma något ytterligare. Ofta har den manövern räddat baconsåser och liknande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Hur gör du då? Funkar den att värma i matlåda sen? Om jag gör gräddsås med mycket stekflott som bad tycker jag att det brukar skära sig vid uppvärmning. Jag har nog aldrig värmt upp mina smör-redda såser. Jag skulle gissa att man i vissa fall kan återfå en jämn konsistens genom att vispa hårt. För smör+ägg-såser (dvs bea) är det nog kört dock, där gäller det att värma mycket försiktigt eller helst inte alls. I matlådor (mest sallader) kör jag helst CF-baserade kalla såser, t ex CF+vitlök, CF+fransk senap+kapris, eller olivolja och någon god vinäger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 Jag har nog aldrig värmt upp mina smör-redda såser. Jag skulle gissa att man i vissa fall kan återfå en jämn konsistens genom att vispa hårt. För smör+ägg-såser (dvs bea) är det nog kört dock, där gäller det att värma mycket försiktigt eller helst inte alls. I matlådor (mest sallader) kör jag helst CF-baserade kalla såser, t ex CF+vitlök, CF+fransk senap+kapris, eller olivolja och någon god vinäger. Ok, men vad menas med en smörredd sås? Bea är ju smörbaserad men reds ju med ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts