Hatter Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Hej, Behöver lite råd och hjälp. Jag har en kronisk mag-tarmsjukdom som heter Crohns. Jag har upptäckt att LCHF gör att min mage mår så mycket bättre. Däremot stöter jag på motstånd på jobbet. Mina kolleger klagar på att min mat "luktar" (för att jag äter mycket blomkålsris och vitkål tex) Jag äter också frukost på jobbet och brukar då ha hårdkokta ägg och bacon. Har nu blivit tillsagd att jag inte kan ha bacon på jobbet för att "muslimerna kan bli förolämpade" av lukten. Jag kan tillägga att jag inte fått ett enda klagomål från någon muslim! Jag bytte då min bacon mot makrill..men det var inte heller uppskattat. Alltså vad ska jag göra? Det gör mig ledsen att mina kolleger håller på så här. Jag skulle aldrig drömma om att klaga på deras mat även om de åt typ surströmming varje dag. Det känns som ren mobbning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Förlåt men är detta sant?? Jag hade högt och tydligt sagt "jag känner mig mobbad och diskriminerad" nästa gång någon klagar! Omogen sandlåde nivå har dina kollegor tagit detta till! Ta med den mat DU vill äta. Allergier tar jag hänsyn till men resten av folket får klara sig bäst de vill! Var jobbar du någonstans, är ni många på arbetsplatsen? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mad Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 alltså, sjukaste jag hört !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Blir så förbannad o upprörd så jag spricker!!!! Det måste va de jävligaste jag hört! De idioterna hindrar ju dig att äta så du blir frisk! De borde anmälas! Om du inte kan byta jobb så får du väl smyga nånstans med frukosten t.ex. Men du ska inte behöva vika dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Anders A Posted September 29, 2014 Popular Post Share Posted September 29, 2014 Be dom högaktningsfullt strunta i hur du äter, du äter en kost som hjälper dig må bättre. Fortsätt du med det, fortsätter problemen, ta upp det med chefen. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Helt otroligt. Du måtte vara en snäll och tålmodig människa. Jag hade blivit skitförbannad och bett dom dra! Ge ni fan i min matlåda, hade jag sagt, det angår er inte. Jisses! Låt dom inte köra med dig! My på bloggen LCHF-ingenjören har några tänkvärda inlägg i ämnet matlåda. t ex http://lchfingenjoren.se/2013/october/sag-nej-2.html http://lchfingenjoren.se/2014/march/svar-till-mia-skaringer.html http://lchfingenjoren.se/2014/september/kaften-paolo.html 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaja Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Håller med ovanstående. Dina så kallade arbetskamrater verkar rejält knepiga. Men, likväl kan man behöva förhålla sig till det. Jag brukar ofta äta omelett till lunch, med ost och skinka. Det kan tydigen se provocerande ut för vissa. Lägger man några symboliska ruccolablad över anrättningen så brukar det gå passera utan kommentarer. Ett annat råd är att du bara tänker på dig själv. Försök inte övertyga någon annan om att LCHF är bra. Det är inte värt allt ifrågasättande. Om någon undrar om din mat, så säg bara att du mår bättre av att äta mindre kolhydrater. Ordet lågkolhydratkost kan också vara ett mindre laddat ord än LCHF. Vitkål och blomkål är två helt normala husmanskostgrejer. Bacon också. Lagar dina arbetskamrater inte husmanskost? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Jag har märkt av lite liknande tendenser. Tycker det är ganska vanligt att folk är kinkiga som barn faktiskt när det gäller mat. Många, många äter inte fisk, kål, bönor, lever osv, så det är lätt att sticka ut med sin mat om man äter allsidigt och med mycket grönsaker upplever jag. Att mat luktar har nog lite med detta att göra, för de flesta äter bara gurka, salladsblad och tomat som grönsaker och det är ju ganska doftfritt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Ta med dig surströmming och ät ett par gånger så klagar de nog inte så mkt på blomkålen sen. Seriöst råd: Dra en vit lögn och säg att lider av glutenallergi samt glukos galaktos malabsorption. Allergier brukar alltid reskepteras och troligen kommer ingen orka läsa på tillräckligt för att ifrågasätta dig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Byt jobb, det där verkar vara en skadlig psykosocial arbetsmiljö. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Det låter mer som du har någon/flera på jobbet som är aktiva motståndare mot Lchf än att tex muslimer skulle känn sig oförättade av din matlåda Själv slulle jag nog be dom fara och flyga om jag inte bedömde att situationen skulle bli alldeles ohållbar för mig Är ni en större grupp som äter samtidigt borde det ju vara möjligt för dig att finna stöd hos andra åtminstone under måltiderna Rätt intressant faktiskt i allt elände Hur ser en arbetsgrupp ut egentligen där man angriper varandras matlådor? År båda könen representerade Är ni många eller en liten grupp Finns det informella ledare i gruppen???? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Ät kåldolmar, det är ju en muslimsk maträtt som har en viss doft I övrigt låter det ju hur dumt som helst, hade det varit mina kollegor hade dom fått ett mustigt och kanske inte passande verbalt mothugg. Det är deras matlådor som inte luktar och din som luktar gott. Muslimer bryr sig inte om vad otrogna äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Det låter mer som du har någon/flera på jobbet som är aktiva motståndare mot Lchf än att tex muslimer skulle känn sig oförättade av din matlåda Själv slulle jag nog be dom fara och flyga om jag inte bedömde att situationen skulle bli alldeles ohållbar för mig Är ni en större grupp som äter samtidigt borde det ju vara möjligt för dig att finna stöd hos andra åtminstone under måltiderna Rätt intressant faktiskt i allt elände Hur ser en arbetsgrupp ut egentligen där man angriper varandras matlådor? År båda könen representerade Är ni många eller en liten grupp Finns det informella ledare i gruppen???? Jag blir också så väldigt nyfiken på vad det är för typ av arbetsplats du jobbar på. Det hela låter så oerhört märkligt i mina öron. Och lite skrämmande! Det kan aldrig vara en trivsam arbetsplats med bra ledning. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts