Nybörjaren Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Jag har nyss avklarat min första vecka med strikt lchf. Jag mår toppen hittills förutom det att jag har blivit så grymt dålig i magen. Jag äter en kost fri från ost och andra mejerier utom smör av den anledningen att jag inge gillar någon form av ost och jag blir illamående av grädde och créme fraishe. Är det vanligt att man blir så grymt dålig i magen att det bara rinner? Är det möjligen så att jag konsumerar allt för mycket fett men samtidigt för lite kolhydrater för att min mage ska klara av det ? Jag vill inte att en sådan situation upprepar sig som idag, att jag i princip sket på mig. Jag är bara 18 och har ett vanligt liv också, tänker inte springa på toa hela tiden. Under en dag äter jag ungefär det här: Två stekta ägg i lite smör och en halv avocado till frukost. Rester ifrån gårdagens middag till lunch, middag brukar bestå av kött med mycket smör och ca 300 g vitkål med spenat och svamp varvat med broccolimos. Jag äter väl ungefär 100 g smör om dagen, brukar steka grönsakerna i ganska mycket fett. Är det fel av mig att rivstarta så här, vad bör jag ändra ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjaren Posted September 29, 2014 Author Share Posted September 29, 2014 Kan tillägga att jag idag även tog ett tillskott på magnesiumcitrat och en multivitaminstablett, kan dessa möjligtvis ha orsakat problemet ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Du verkar äta kosten precis som man ska ...men omställningen kan ha varit lite väl drastisk för dig Enzymer och bakterieflora måste hinna med i svängarna också.. Kvarstår besvären är det bara att backa ett par steg och göra omställningen lite mer långsamt Magnesiumcitrat driver också lösare mage så det kan mycket väl vara den som är största problemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Ta en matsked hela vitpepparkorn så minskar diarren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Jag var och är känslig för för mycket fett, men speciellt i början när jag åt strikt så sprutade det duktigt om jag åt för mycket tillsatt smör och kokosfett. Var tvungen att minska ner för att må bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts