Jump to content

inga-lill
 Share

Recommended Posts

Nej, det är inte så att levern är ett upplag för gifter

Gifter som lagras i kroppen hamnar mest i fettväven

Levern är mer att betrakta som ett reningsverk dvs

den bearbetar gifter men lagrar inte upp det i nån större omfattning :)

Däremot så är ju levern det absolut näringsriaste som finns i kroppen med skyhöga värden av många viktiga vitaminer

• Like 4

Lever är det mest näringstäta livsmedel som finns, se tex matkalkyl.se.

Nu när vi (sent omsider) har förstått det, har vi börjat äta lever hemma, vi har börjat med kycklinglever. Vi får se vad nästa steg blir. Vi tycker att de första tuggorna smakar ... lever .. och vi är inte helt förtjusta i det, vilket är såå märkligt när det uppenbarligen är såå bra, vad är det för fel på smaksinnet? ska man äta den rå istället. Varför säger inte smaklökarna HURRA?

Din fråga har jag inget svar på. Jag tror inte levern nödvändigtvis lagrar gifter, den sorterar nog bara upp och skickar vidare, men det är spekulation. Om vi äter lever från krav-djur och vilt känner jag mig trygg.

• Like 2

Lever är det mest näringstäta livsmedel som finns, se tex matkalkyl.se.

Nu när vi (sent omsider) har förstått det, har vi börjat äta lever hemma, vi har börjat med kycklinglever. Vi får se vad nästa steg blir. Vi tycker att de första tuggorna smakar ... lever .. och vi är inte helt förtjusta i det, vilket är såå märkligt när det uppenbarligen är såå bra, vad är det för fel på smaksinnet? ska man äta den rå istället. Varför säger inte smaklökarna HURRA?

Din fråga har jag inget svar på. Jag tror inte levern nödvändigtvis lagrar gifter, den sorterar nog bara upp och skickar vidare, men det är spekulation. Om vi äter lever från krav-djur och vilt känner jag mig trygg.

har inte provat kycklinglever än..men..om ni får tag på älgkalvslever , så slå till !!  mmmm.....

• Like 2

Har också svårt för lever, men konstigt nog inte leverpastej eller leverkorv!?

Jag antar att det inte är lika bra att äta, man kan ju exempelvis se innehållsförteckningen på Arboga pastej:

Grislever (31%), Griskött 16%), Mjölk, Fett Från Gris, Vatten, Vetemjöl, Margarin (Vegetabilisk Olja Och Fett (Palm-, Kokos, Och Rapsolja), Vatten Skummjölk, Salt, Emulgeringsmedel E471, Surhetsreglerande Medel E330, Aromämnen), Koksalt, Mjölkprotein, Socker, Potatismjöl, Bindväv Från Gris, Tryffelersättning (Champinjoner Och Fårticka), Kryddor (Bl A Lök, Muskot), Dextros (Majs), Maltodextrin (Majs), Antioxidationsmedel E300, Konserveringsmedel E250.

Vetemjöl... Margarin!!... Socker... Potatismjöl... suck...

Någon som känner till något bättre märke?

Har också svårt för lever, men konstigt nog inte leverpastej eller leverkorv!?

Jag antar att det inte är lika bra att äta, man kan ju exempelvis se innehållsförteckningen på Arboga pastej:

Grislever (31%), Griskött 16%), Mjölk, Fett Från Gris, Vatten, Vetemjöl, Margarin (Vegetabilisk Olja Och Fett (Palm-, Kokos, Och Rapsolja), Vatten Skummjölk, Salt, Emulgeringsmedel E471, Surhetsreglerande Medel E330, Aromämnen), Koksalt, Mjölkprotein, Socker, Potatismjöl, Bindväv Från Gris, Tryffelersättning (Champinjoner Och Fårticka), Kryddor (Bl A Lök, Muskot), Dextros (Majs), Maltodextrin (Majs), Antioxidationsmedel E300, Konserveringsmedel E250.

Vetemjöl... Margarin!!... Socker... Potatismjöl... suck...

Någon som känner till något bättre märke?

Hemgjord leverpastej? Inte särskilt svårt, minns bara att hållbarheten är betydligt sämre. Jag fryser den rå i ugnsformar och bakar av dem efterhand.

• Like 1

Leverbiff kan vara en lösning för er som inte är så förtjusta i smaken men som ändå vill äta lever. Blanda med 1/3-1/2 färs och krydda som ni tycker. Leversmaken finns där men blir inte lika påträngande.

Annars så tycker jag ju att gryta på lever är det godaste som finns, gärna med svamp.

Och se om ni kan hitta lammlever, den är mild och god. Vanligast är väl ungnötslever.

Grislever använder jag enbart till leverpastej numera, eftersom jag som diabetiker inte gärna kan äta korvkaka.

• Like 1

Jag håller med, egen leverpastej är både god och enkel att göra. 

Levergrytan piffade jag till med lite bacon i början innan jag vant mig, det gjorde det betydligt godare. Men nu har jag lärt mig uppskatta leversmaken. Det skulle jag inte trott om någon sagt för et par år sedan. 

Vad jag kommer ihåg från biologilektionerna, så lagras inte gifterna i levern, utan den tar hand om dem och skickar dem vidare. Tex etanol och läkemedel.

Däremot så lagras glukogen, vitaminer, mineraler och fetter i levern. Nog därför den är så nyttig :)

Jag tycker att kycklinglever är mildast i smaken, och bra att börja med som nybörjare.

Här är en snabblagad kycklinglevergryta.

- fräs en gul lök i en panna med höga kanter (eller en kastrull)

- tillsätt en påse (500gr) tinad kycklinglever, låt det bli brynt

- salta och peppra

- tillsätt 3 dl grädde och låt allt puttra ihop i ca 20 min

Klart!

Man ha i grönsaker eller svamp, eller annan kryddning. Allt efter egen smak

• Like 3