lihapall Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Hej! Har hållt på med LCHF några veckor nu. Senaste två veckorna märkerr jag av många positiva saker, men det är en sak som stör mig mycket och det är en ledvärk. Har haft problem tidigare med "inflammationer" i armar och axlar då jag jobbar med datorn. Det är också det som "triggat" igång det nu.Jag misstänker någon slags allergisk reaktion, som har med ökade mjölkprodukter och ökat köttprodukter. De sägs ju vara inflammationsskapande av majoriteten av läkarkåren just p.g.a. hög andel mättat fett. Men LCHF:are (Annika Dahlqvist)) säger ju att mättat fett/kolestorl snarare "läker" skador på kärl/inflammationer. Finns det någon som har haft liknande symptom (med LCHF) och som kommit tillrätta med dem? Finns det någon som kan bekräfta Annikas påståenden om att kolestorolet läker ledbesvären (kanske helst då genom att det värker/känns inflammerat under en period först) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frida.g Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Det enda jag kan bidra med här är att min mors fibromyalgi minskade avsevärt när hon åt LCHF, och hon åt det mer som en diet för att gå ned i vikt. Höll på kanske 2-3 veckor.. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Jag tror det är omställningsbesvär när jag började så fick jag jätte ont de första veckorna. Eftersom du kännt andra vinster med LCHF så ge inte upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Håller det i sig så testa att minska på köttet. Jag har dragit ner en hel del på det och även om jag inte hade dina besvär så mår jag utmärkt på lite kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Hej! Har hållt på med LCHF några veckor nu. Senaste två veckorna märkerr jag av många positiva saker, men det är en sak som stör mig mycket och det är en ledvärk. Har haft problem tidigare med "inflammationer" i armar och axlar då jag jobbar med datorn. Det är också det som "triggat" igång det nu. Jag misstänker någon slags allergisk reaktion, som har med ökade mjölkprodukter och ökat köttprodukter. De sägs ju vara inflammationsskapande av majoriteten av läkarkåren just p.g.a. hög andel mättat fett. Men LCHF:are (Annika Dahlqvist)) säger ju att mättat fett/kolestorl snarare "läker" skador på kärl/inflammationer. Finns det någon som har haft liknande symptom (med LCHF) och som kommit tillrätta med dem? Finns det någon som kan bekräfta Annikas påståenden om att kolestorolet läker ledbesvären (kanske helst då genom att det värker/känns inflammerat under en period först) Jag blev av med min ledvärk så småningom, kunde sluta med 3 olika smärtborttagande piller!!! Däremot så märker jag att slutar jag med omega-3 så får jag lite mera värk i mina leder. Jobbar som uska i tung äldrevård. Så du får ge det lite mera tid o så vet jag inte om det kan vara fråga om den så kallade "Herxheimereffekten" nu när din kropp håller på att övergå till den normala näringsintaget. Det är en helt naturlig "avgiftningsfenomen" efter den säkert för kroppen så giftiga kolhydratsrika kosten hittills i ditt liv. De pengarna jag la på ledvärksproblematik lägger jag nu på omega-3, zink med C-vitamin o magnesium. Detta var mitt allra första inlägg här, vågade o klaade registrera mig till slut! Har ju så mycket bra LCHF-vinster i mitt liv att dela med mig! Kan avslöja att preparaten var Pronaxen 500mg x2, tramadol (mg?)x2, Alvedon forte 1000mgx2. Så du ser o alla ni andra oxå att det är rena rama vinster jag gjort! Plus att jag gjort dessa genom att få äta den mat jag suktat efter o inte fått äta ! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Hej. Jag lever idag med en nästan symtomfri Fibromyalgi, efter snart 4 år med LCHF varav 3½ helt utan gluten. Så visst kan man bli bättre i både leder och muskler av en kostomläggning, men det kan ju ta ett tag innan kroppen märker skillnaden. Här kan du läsa lite om den hälsoresa jag gjort med en så enkel förändring som att ta bort mjöl och socker ur kosten och istället lägga till mer fett. http://www.kostradgivarna.se/2012/12/mitt-nya-liv-via-naturlig-lchf-och-latt-traning/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lihapall Posted January 17, 2013 Author Share Posted January 17, 2013 Tack för alla förslag och reflektioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag lade om min kost pga av värk i muskelaturen och vid efterforskningar kom jag fram till tre saker som "lätt" kunde testas - minskade kolhydrater (framför allt med gluten), balans omega 3- omega 6 och minska rött kött till förmån för fisk och fågel. Det där sista är för mig personligen det svåra men jag mår mycket bättre av de två första. Läs gärna på annahallen.se, eller 4health.se, de har samlat mycket info. Och mest av allt, ge det tid! Jag började märka skillnad efter drygt ett halvår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag hade värk i 8-9 månader på LCHF, tills jag slutade med mejeriprodukter, då försvann värken i stort sett på en vecka. Värt att testa att göra ett uppehåll med mejeriprodukter. Jag åt mycket mejerier även innan LCHF och har aldrig haft värk tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenaerik86 Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag har reumatism så jag har läst väldigt mycket om inflammationsdämpande mat och även om folks lösningar varierar från vegankost till LCHF så har de flesta med gluten, socker, fläskkött och mjölkprodukter på sina listor över dåliga födoämnen. Det är vad jag ska sluta med nu iaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej! Har hållt på med LCHF några veckor nu. Senaste två veckorna märkerr jag av många positiva saker, men det är en sak som stör mig mycket och det är en ledvärk. Har haft problem tidigare med "inflammationer" i armar och axlar då jag jobbar med datorn. Det är också det som "triggat" igång det nu. Jag misstänker någon slags allergisk reaktion, som har med ökade mjölkprodukter och ökat köttprodukter. De sägs ju vara inflammationsskapande av majoriteten av läkarkåren just p.g.a. hög andel mättat fett. Men LCHF:are (Annika Dahlqvist)) säger ju att mättat fett/kolestorl snarare "läker" skador på kärl/inflammationer. Finns det någon som har haft liknande symptom (med LCHF) och som kommit tillrätta med dem? Finns det någon som kan bekräfta Annikas påståenden om att kolestorolet läker ledbesvären (kanske helst då genom att det värker/känns inflammerat under en period först) Hej! Det här skrev jag den 6/1 när jag hade hållit på med LCHF i drygt 2 månader. Förutom LCHF-kost har jag ätit Markattas helnyponpulver i 10 år. Det hjälpte mej lite för om jag inte åt det förut blev jag ännu sämre efter sådär 2 veckor. Nu har jag inte provat att skippa det - har fortsatt av bara farten. Igår blev jag väldigt glad! Det började med att jag kom att tänka på att jag inte gradvis rätar ut mej när jag stiger upp på morgonen. Det har jag annars gjort i många år. Nu går jag bara upp och är inte det minsta stel någonstans. Tidigare har jag varit stel och haft lite ont ryggen, fotlederna och framförallt i knäna. Men jag hade inte tänkt på det förrän nu eftersom det ju inte är något problem att inte ha ont . . . När jag kommit så långt i mina tankar kom nästa tanke: ska jag prova att sitta på huk? Det är det värsta jag vet eftersom jag inte kan komma ända ner, plus att det då verkligen gör ont i knäna och lite i ryggen. Har lyckats sitta ordentligt på huk på åtminstone 15 år. Så jag provade såklart huksittandet, Det gick utmärkt! Jag satt ihopvikt som fällkniv och det kändes helbra! Jag är 59 år och har ätit LCHF-kost i drygt 2 månader plus D-vitamin i 1 månad. Det verkar kanske inte som en jättegrej för er men för mej är det det! Min fasa har varit att få det som min mamma. Hon fick problem med sina knän och och fotleder. Det ledde till att hon så småningom blev stillasittande och fick låg livskvalitet de sista åren av sitt liv. Jag är ledsen att jag inte visste om LCHF när min mamma blev dålig. Men nu ska i alla fall jag undvika detta "lilla" problem! Kanske du som läser detta också blir inspirerad att prova den härliga LCHF-maten? Eva 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Tyvärr kan jag nog inte svara på just din fråga - själv har jag ganska utbredd artros i min högerfotled - det var så illa att jag till slut blev uppsagd från mitt arbete pga att jag inte klarade att gå så mycket i jobbet.Nu känner jag absolut INGENTING i min fot även om artrosen säkerligen är kvar och jag jobbar med ett mycket rörligt arbete nu också.Det sägs ju att lchf kan minska ledsmärta så det är säkert det som hänt...men jag har inget som helst problem med foten längre och det tillskriver jag nog att min kropp har minskat 40 kg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts