Jump to content

Ändrade matvanor - statistik från Jordbruksverket - mindre fett

Erik 2

Recommended Posts

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenskarna-frossar-i-godis-och-lask-som-aldrig-forr/

"Även antalet kalorier vi får i oss har ökat. Den största ökningen kommer från proteiner. Mängden energi från fett har däremot minskat medan kolhydraterna ligger kvar på samma nivå som tidigare."

Om vi alltså äter mindre fett borde man inte kunna anklaga fett för att ligga bakom fetma- och diabetesepidemierna i alla fall.

Men jag undrar hur de definierar kolhydrater (som tydligen ligger kvar på en viss nivå, oklart vilken) när artikeln börjar med att våran sockerkonsumtion har ökat enormt.

"Enligt Jordbruksverket handlar vi så mycket som 84 liter läsk per person och år i dag, vilket innebär en nästintill fyrdubblad ökning sedan 1960-talet då det låg på 22 liter. Även godishandlandet har ökat kraftigt och saft- och juicekonsumtionen har gått från 3,4 liter till 20,4 liter per person och år.

• Like 6

Blir alltid lite imponerad av sådana här siffror. 84L läsk per år + juice, dvs ca 2L i veckan! + att jag antar att saft tillkommer?

Jag dricker nog ungefär 2L läsk om året (gin och grappo).

Och då räknas väl jag som storkonsument i detta forum

Någon annan dricker ju upp våra ransoner också! Huu! Stackars kroppar!