Erik 2 Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenskarna-frossar-i-godis-och-lask-som-aldrig-forr/ "Även antalet kalorier vi får i oss har ökat. Den största ökningen kommer från proteiner. Mängden energi från fett har däremot minskat medan kolhydraterna ligger kvar på samma nivå som tidigare." Om vi alltså äter mindre fett borde man inte kunna anklaga fett för att ligga bakom fetma- och diabetesepidemierna i alla fall. Men jag undrar hur de definierar kolhydrater (som tydligen ligger kvar på en viss nivå, oklart vilken) när artikeln börjar med att våran sockerkonsumtion har ökat enormt. "Enligt Jordbruksverket handlar vi så mycket som 84 liter läsk per person och år i dag, vilket innebär en nästintill fyrdubblad ökning sedan 1960-talet då det låg på 22 liter. Även godishandlandet har ökat kraftigt och saft- och juicekonsumtionen har gått från 3,4 liter till 20,4 liter per person och år. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Summa summarum.. vi äter allt mindre mat och mer godis/mellanmål/snabbmat! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Blir alltid lite imponerad av sådana här siffror. 84L läsk per år + juice, dvs ca 2L i veckan! + att jag antar att saft tillkommer? Jag dricker nog ungefär 2L läsk om året (gin och grappo). Och då räknas väl jag som storkonsument i detta forum Någon annan dricker ju upp våra ransoner också! Huu! Stackars kroppar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Har inte studerat artikeln/studien men får inte riktigt ihop det där med att kolhydratkonsumtionen ligger på samma nivå trots att ex, läskkonsumtionen ökat 4-faldigt!? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts