Rookie Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Tänker att det är dags nu. Men undrar lite inför. 1.det ska allatså vara fasta i 16h, då kan det väl vara typ 19:11 om man vill också? Passar mig bättre. 2. Får man dricka te? Eller kan man ha typ varmt vatten som man låter ingefära o kanel o citron dra i? 3. Kan man äta gurka? Självklart nej kanske men det e ju nästan bara vatten så vill fråga iaf☺ Något annat att tänka på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Jag kör kalorifri vätska 20-22 timmar 2 dar i veckan. Te går bra... föredrar grönt eller roiboos eftersom det innehåller antioxidanter. Se till att få i dej salt också! Jag kan ta en halv gurka med salt om fastan känns jobbig en dag. Den innehåller ju inget men ger lite att tugga på 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan H. Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 1.det ska allatså vara fasta i 16h, då kan det väl vara typ 19:11 om man vill också? Passar mig bättre. Du menar 19:5 antar jag, annars blir jag förvirrad Det vanliga är att man lämnar bort frukosten och äter brunch/lunch + middag, då blir det automatiskt ungefär 16:8. Dricker gör man; vatten, kaffe, te. Jag har aldrig känt behov av att äta något extra, men trycker ibland ner ett extra glas vatten eller två. Men som stoscha skriver innehåller gurka inte speciellt mycket av någonting så om man nu måste ha något att tugga på så är väl gurka hyfsat. På kvällen hinner man efter en LCHF-middag aldrig bli hungrig innan man går och lägger sig så det är väl i så fall på förmiddagen man skulle kasta lystna blickar på en gurka. Men för min del dricker jag vatten och en hel del kaffe på förmiddagen och är inte gurkintresserad. Är ibland hungrig när det är dags för lunch men då är det den här LCHF-hungern som är tämligen diskret och inte alls jobbig att gå med en timme eller två. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 1, 2014 Author Share Posted October 1, 2014 Okej, grymt! Jag tänker att jag dricker te på morgonen fram till 11 och äter sen fram till 19 efter 19 gäller bara dricka ( kalorifri såklart,typ vatten te osv) eventuellt gurka då jag mååste ha nåt. Börjar nästa vecka, denna vecka har jag födelsedagar o grejer på gång o det kommer blikalas med svärmor och där går det INTE att tacka nej till tårtan och kakor....haha så när jag kommer hem på söndag så börjar jag om och kör fasta 2 dagar i v tänkte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Okej, grymt! Jag tänker att jag dricker te på morgonen fram till 11 och äter sen fram till 19 efter 19 gäller bara dricka ( kalorifri såklart,typ vatten te osv) eventuellt gurka då jag mååste ha nåt. Börjar nästa vecka, denna vecka har jag födelsedagar o grejer på gång o det kommer blikalas med svärmor och där går det INTE att tacka nej till tårtan och kakor....haha så när jag kommer hem på söndag så börjar jag om och kör fasta 2 dagar i v tänkte jag. Det blev ju en 16:8. 16h fasta och 8h med mat. Längden på fastan "ska" vara 16h eller längre. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Jo fördelarna med fasta kommer efter minst 16 timmar... fast när man pratar om 16:8 brukar man köra det varje dag. Fast börja du2 dagar iveckan och känn hur det känns. Det är inte särskiltjobbigt att fasta med LCHF som kostgrund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 2, 2014 Author Share Posted October 2, 2014 Aha det är en varje dag fasta, hmm....börjar nog lite smått med 2-3 dagar, det borde gebättre effekt än ingen fasta. 16h! Blir nog kanon det där, börjar måndag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Hur ofta du vill köra är ju helt upp till dig. Varje dag, varannan dag, en dag i veckan osv. Känn efter vad som passar dig och vad dina mål är. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Vet inte om jag är lite OT nu, men passar på att fråga om det stämmer att man ska köra 16:8 varje dag för bäst effekt? Trodde det mest effektiva var att äta helt oregelbundet /göra olika varje dag? Eller är det ännu en sak jag fått om bakfoten? ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUAL Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Du kan läsa mer om periodisk fast på: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 Tack! Ska läsa i länken. Nu är helgen överoch wow....vilken helg, vilket uppvaknande, vilken DIP! Kan börja med att säg att svärmor är kolhydratstorsk big time. Det är MKT fika och bröd som gäller där. Det går inte tacka nej heller riktigt. Såjag tänkte att jaja jag äter väl det som finns för husfridensskullungefär. Fredag när vi kom ner på kvällen bjöds det på scones, jag var svinhungrig så det slank ned med ost och clottedcream eventuellt lite marmelad. Lite magont efteråt. Lördag frukost gick bra, fanns äggröra med creme fraische och brie ost så jag skippade brödet o åt bara det, sen kom födelsedags fikat.... Tårta....jag har aldrig gillat tårta utan ätit det för att vara snäll ungefär men i lördags....åt tvåbitar. Första ggn i livet som jag tar om. Sen kom middagen som bestod av meze röror o bröd. Åt av allt. Söndag morgon, fanna bara bröd eller flingor till frukost, sådet blev 3 mackor o lite all bran i fil. Åkte hemoch tänkte äntligen över ( med maten) åt en sallad o blev mätt en stund, sen fick jag typ jätte sug/hunger, provade äta ostskivor, parmaskinka, gurka, ägg, allt sådant som funkar i vanliga fall, men ingenting hjälpte, det var ett enormt sockersug jag hade. Jag dreglade över desserter och choklad och till slut kunde jag inte stå emot utan gjorde kladdkaka smet och åt upp den.... Och sen gjorde min sambo som inte äter lchf toast och jag bara måååååste ha. Smakade kartong men just då stillade det behovet. Jag sabbade alltså allt på en helg, det gör inget känner jag,idag börjar jag om, men wow alltså! Är det såhär sockerberoende känner? Jag minns inte hur det kändes längre, men efter helgen så kändes det som att minnena kom tillbaka ochjag kunde känna igen den där hungern som nog mer är ett sug. Har inte känt den sen jag började med lchf. Sockersuget har aldrig varit så starkt som igår, ens när jag åt sånt, men att alltid varit vara lite hungrig eller lite sugen, det hade jag glömt bort hur det var. Det där okontrollerbara liksom. Att,an bara MÅSTE ha något, det är ju hemskt! Det värsta är nog att det inte ens är så gott jämfört med lchf mat. Juste! Jag har haft mkt magkatarrr som jag trott beror på fetmat, men det försvann med lchf, däremot ihelgen kom det tillbaka så jag tänkte o tänkte och kom fram till att det nog var så att kolhydraterna orsakade det, eller kombinerat kolisar o fett typ en fet pasta gjorde det så skyllde jag på fettet när d nog var kolhydraterna. Intressant! Tror ändå det här var nyttigt för mig för nu ser jag verkligen hur allt jag äter påverkar mig. Heja lchf! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 Ni fårursäkta att jag skriver som en kratta, att skriva på ipad är inte min starka sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Nu när du märker skillnaden får du (och din omgivning) tänka dejsom allergisk. Alltså, ingen har ju problem med glutenallergi, så att undvika bröd, tårta och flingor borde man kunna även om man har en "välvillig" svärmor. Ett tips är också att smygpacka med ölkorvar, kokta ägg och babybelostar. Då kan du gå undan och ladda upp så du slipper vara hungrig när du petar undan det som inte går att äta 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 Nä precis, ingen har ju problem med glutenallergi! Det är precis så jag får göra, ta med lite eget. Trodde faktiskt aldrig att jag skulle vara såhär påverkad utav det. Vilken wake up call! Är faktiskt riktigt glad att det gick som det gick 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 Såhär har det gåtthittills efter helgens missöden. Igår morgon gick allt toppen frukost vid 12 och iväg till stress rehab, klar 1430och iväg hem till min mamma sombjöd påsallad vid 15.45. Massa olivolja i, åt säkert 500gr. Propp mätt i 2 timmaroch sedan hemma panikhungrig, ingenork att laga mat så jag plockade ihop 3 babybell, ett paket parma skinka och åt. Fortfarande hungrig. Tomt kylen. Men vad är det som står där...åhhhh killens thaimat med nudlar han köpt...luktar gott...är noginte så gott...kanske bara smaka lite..kanske en tugga till..oj...är den slut nu?! Hmmm....inte bra,men mätt! Nu ärklockan 19 så nuär det slut med mat. Går jätte bra,somnar mätt vid 2230 vaknar 11och äter äggröra med babybell ostar. Fastan går bra, men sviterna av helgen sitter i, ikväll gör jag ettnytt försök, och laddar kylskåpet med ordentlig mat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jo jagär dödshungrig i två dagar efter en kolismåltid. (vi har några dagar per år med riktig carbonara, riktig pizza och sushi). Att fasta dagen efter en pizza är en omöjlighet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 Haha jag förstår att det inte går, nu känns det lite bättre idag och jag har det under kontroll. Tog även ut mig på gymmet idag vilket gjorde att jag inte hann tänka eller göra något åt kolhydratshungern i fm och nu verkar det ha gett sig. Peppar peppar:) Får se om jag fastar ikväll eller imorgon kväll, killen kommer hem runt 19 o då ska vi äta så kanske att jag skjuter på det tills imorn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Vet inte om jag är lite OT nu, men passar på att fråga om det stämmer att man ska köra 16:8 varje dag för bäst effekt? Trodde det mest effektiva var att äta helt oregelbundet /göra olika varje dag? Eller är det ännu en sak jag fått om bakfoten? Vad som ger bäst effekt är ju svårt att veta. Personligen tror jag inte att det är variationen utan att man går fastande som ger bäst effekt. Just fasta verkar ha en förmåga att läka kroppen. Personligen brukar jag köra fasta liknande 16:8. Efter att jag såg Schrödingers katt om fasta förut har jag testat att fasta några dagar i sträck. Jag upplever att det har betydligt större effekt på hälsan än 16:8 upplägg. Har två gånger fastat längre än 2 dygn, båda gångerna har vart 4-5 dygn med fasta där jag endast druckit vatten. Det här är min upplevelse från första gången jag gjorde en längre fasta: Hade vid tillfället ett par små finnar. De läkte och försvann på ett par dagar. Huden blev mjuk och fet av fastan. Tror jag har haft kronisk nästäppa, men inget jag va medveten om att jag hade. Det jag upptäckte va när jag fastade var att det intorkade snoret som finns långt upp i näsan försvann. Det gjorde att jag kände lukter bättre efter fastan. Andra gången jag fastade upplevde jag följande: Då hade jag råkat ut för en skada som gjorde att jag va stel i armbågen. Jag hade svårt att räta ut armen, den kunde bara blir nästan rak. På morgonen brukade det vara värst. Efter två dagar med fasta så blev jag chockad på morgonen när jag vaknade. Jag vände på mig i sängen vilket gjorde att armen automatiskt ramlade ut i rak position. Så långt hade jag inte kunnat räta på armen innan, samt så hade stelheten försvunnit.Här är en länk till Schrödingers katt. Programmet handlar om fasta. Bland annat har de ett långt reportage om en faste klinik i Ryssland. Där har de under många år använt fasta som behandlingsmetod med mycket goda resultat. De påstår att i princip alla västerländska sjukdomar blir bättre av att fasta. De ser även en permanent effekt av behandlingen, alltså att sjukdomen fortsatt är bättre lång tid efter fastan. Ett annat reportage handlar om en man som hade ätit dåligt och druckit mycket alkohol vilket gjorde att han hade en förstorad lever. Efter att han fastat hade levern återgått till normal storlek. De tittat även på hur mycket av musklerna som försvinner när djur fastar, och de kommer fram till att de försvinner väldigt lite muskler av att fasta. Ett annan bra och sevärd dokumentär om fasta är Fat sick and nearly dead. Det handlar om en man som har en "obotlig" och besvärlig hudsjukdom. Han gör en resa genom USA där han under 60 dagar fastar. Han dricker dock juice. Hans hudsjukdom blir botad och hans allmänna hälsa förbättras och han kan ta bort alla av hans mediciner. https://www.youtube.com/watch?v=3mS0YA465ts 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Mölling Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Jag kör 16:8 vardagar. Ingen frukost, lunch runt 12 och middagen uppäten före 20. Funkar oftast bra och utan hunger förrän det är dags för just lunch. Jag gör dock ett litet avsteg, i förmiddagskaffet slinker det ner två till tre cl grädde. Kalorimängden och kolhydratmängden bör dock vara försumbar. Till helgen blir det sen frukost och därefter middag, mer runt 14:10 de dagarna. Men det funkar för mig. Vanlig LCHF (~20g kh/dag) ger mkt liten eller ingen viktminskning för mig, den kommer dock igång vid 16:8. 5:2 tycker jag är för jobbigt, blir hungrig och rätt grinig på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Jag kör 16:8 vardagar. Ingen frukost, lunch runt 12 och middagen uppäten före 20. Funkar oftast bra och utan hunger förrän det är dags för just lunch. Jag gör dock ett litet avsteg, i förmiddagskaffet slinker det ner två till tre cl grädde. Kalorimängden och kolhydratmängden bör dock vara försumbar. Till helgen blir det sen frukost och därefter middag, mer runt 14:10 de dagarna. Men det funkar för mig. Vanlig LCHF (~20g kh/dag) ger mkt liten eller ingen viktminskning för mig, den kommer dock igång vid 16:8. 5:2 tycker jag är för jobbigt, blir hungrig och rätt grinig på det. Beskriver exakt hur jag äter. Inklusive grädden i kaffet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 8, 2014 Author Share Posted October 8, 2014 Så bra! Jag har inga problem att vänta med maten men kaffe när jag vaknar är desto svårare...med mjölk tyvärr. Fixar inte fettkaffe ellee grädde i. Har imte druckit det när jag fastat, iof em enda fasta så länge, men funderat på att fuska med en halv dl mjölk i på morgon. Nästa fasta blir imorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HEAL Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Jag har ätit LCHF i perioder under de senaste 3,5 åren. Först gången när jag började så åt jag relativt strikt LCHF och gick ner ca 10 kilo på 5 månader=2 kilo per månad. Under våren och sommaren gick jag upp nästan allt igen pga familjeproblem (som nu i princip är utredda). Nu på sensommaren och hösten har jag ätit relativt liberal LCHF, men kombinerat det med 16:8. Och tappat 7 kilo på knappt två månader=3,5 kilo per månad. Så jag skulle definitivt rekommendera att man hoppar över frukosten. Det är inte några problem och man blir inte hungrigare innan lunch, snarare tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Jag föreslår, att istället för att hoppa över rutinmåltider, anpassar man ätandet både beträffande antal och tidpunkter till ens egen livsföring och rytm. Jag själv äter två gånger om dagen... morgonmat och sedan åtta nio timmar senare kvällsmat. Morgonmaten är min tyngsta måltid tre fyra gånger i veckan och jag brukar provocera ibland omgivningen genom att berätta att jag äter ofta middag på morgonkvisten. Det när diskussionerna börjar beröra de rutinmässiga vanemåltiderna. Alltså, ät som det passar levernet... är mitt råd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Jag har ätit typ 16:8 hela mitt vuxna liv. Jag är aldrig hungrig på morgonen och äter därför inte frukost. Däremot har det såklart hänt att jag ätit ganska sent på kvällen då och då. Nu med LCHF tycker jag att 16:8 är det lättaste, jag äter en lättare och snabb lunch sedan äter jag lite mer till middag. Ibland hoppar jag över lunchen för att få lite längre fasta eller för att hinna med annat, men då kan jag få problem med fikabrödet som ligger framme på jobbet jämt. När jag verkligen fastar så håller jag upp i minst 40 timmar (från middagen dagen innan till lunch dagen efter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 20, 2014 Author Share Posted October 20, 2014 sista veckorna har varit misär. eller ok sista månaden. efter svärmors bröd gick d åt helvete. genererat till minst 2 pizzor. ett par mackor, för mkt öl o choklad. en kombo av fett för mkt kolhydrater. hchf. ingen skillnad på vågen men jag har mått sämre, varit hungrig hela tiden, sugen så pass att det inte räckt med ölkorvar o babybell eller avpkado eller ens ägg. vispade grädde med hallpnpure o lite honung tillslut... nope....pizza...jaaaa nu är jag nöjd! jävla sokcerberoende.... idag börjar jag om. på riktigt. sagt till min sambo nu också att det är på riktigt igen. det kommer bli en tuff vecka men jag vet att det kommer vara sååå skönt att inte vara hungrig o sugen hela tiden. satsar på max 50g per dag. nu jävlar e det på riktigt! ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Jag har också jordens hunger dagen efter att jag ätit för mycket kolisar. Det är SÅ skönt när man kommit på banan igen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 20, 2014 Author Share Posted October 20, 2014 vissa dagar har gått bra men sen kommer en såndär mega dip när det gått mer än två tre dagar utan sspcker. det är bara o ta sig igenom! det är ju inte farligt men det är sååå jobbigt o jag har så dålig disciplin på mitt beroende.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Det kommer. Jag hade också jättesvårt att hålla mej på banan i början. Efter ett år blir det lättare och nu trillar jag sällan dit. Mina kolisdagar är i huvudsak planerade 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 vissa dagar har gått bra men sen kommer en såndär mega dip när det gått mer än två tre dagar utan sspcker. det är bara o ta sig igenom! det är ju inte farligt men det är sååå jobbigt o jag har så dålig disciplin på mitt beroende.. Jag brukar tänka såhär: För varje gång jag vinner över sockertrollet blir jag starkare! Varje gång jag slirar av banan och ner i diket lär jag mig något! Jag har lärt mig att vara snäll mot mig själv även när jag har varit ner i pizzaträsket och vänt, helt enkelt för att det ger bättre resultat än att vara dum mot sig själv. Heja heja 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 20, 2014 Author Share Posted October 20, 2014 Jag är inte arg på mig själv eller känner skuldkänslor tack o lov, för dåslulle det nog vara sämre. Jag tänker lite att skit händer, det var likadant när jag skulle sluta röka, åkte ditnågra ggr, men som malinsäger, manblir starkare varjegång och till slut försvann det beroendet. Detta är nog likadant. Synd att det inte finns plåster mot detta bara hehe. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Jag är inte arg på mig själv eller känner skuldkänslor tack o lov, för dåslulle det nog vara sämre. Jag tänker lite att skit händer, det var likadant när jag skulle sluta röka, åkte ditnågra ggr, men som malinsäger, manblir starkare varjegång och till slut försvann det beroendet. Detta är nog likadant. Synd att det inte finns plåster mot detta bara hehe. Haha, ett kolhydratplåster, det vore väl något för läkemedelsföretagen att börja fundera på.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minsann Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 Jag har kört 18:6 och har trivts bra med det. Fast nu är jag bekymrad de dagar jag jobbar. Jag vill gärna äta varm mat men på jobb har vi bara mikrovågsugn. Det känns inte riktigt bra. Hur gör ni andra med lunchen de dagar ni är på jobb? Att bara äta en gång om dagen är nog inte ett alternativ för mig. Jag gör det visserligen ibland men att gå från det till att göra det fem dagar i veckan är lite väl mycket. Jag är rädd för att inte få i mig allt jag behöver då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 minsann, har jag förstått rätt? Du vill inte värma mat i mikro? Varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts