ixa Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Jag funderar på att äta enligt LCHF. I våras fick jag sköldkörtelinflammation vilket först göra att man högproducerar hormon och sedan sjunker det och man lågproducerar. Jag äter nu levaxin för att komma upp till normal produktion igen men är ännu inte riktigt där. Detta har gjort att jag lagt på mig några extrakilon och vill nu försöka bli av med dom + några till. Hur fungerar LCHF med sköldkörtelproblem har det någon inverkan? Någon här som har erfarenhet om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Jag har ätit levaxin i 30 år och LCHF i 4 år. Kosten påverkar inte annat än att jag är mindre känslig nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Du har inte behövt minska din levaxindos Stoschsa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Nej, jag bad om ny test nu i höst bara för säkerhets skull eftersom jag det senaste året även kört 5:2 men mitt värde är stabilt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Jag har själv också hypotyreos och äter LCHF sedan snart 8 månader. Att lämna bort gluten, socker och även mjölkprodukter har ofta en positiv inverkan på sköldkörteln, men allt är ju individuellt. Många som har hypotyreos mår väldigt bra på LCHF och har läst på flera ställen att folk får lov att sänka sin medicindos efter ett tag på kosten. Jag har varit tvungen att öka min dos + tillägg av T3-hormon, men detta har nog inte med kosten att göra utan en annan medicin jag äter som påverkar sköldkörteln negativt. Jag har lärt mig att om man har hypotyreos så är det inte så hälsosamt att äta strikt LCHF. utan bättre med normal LCHF. Äter man levaxin så behöver levern en del kolhydrater för att kunna omvandla T4 till T3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ixa Posted October 2, 2014 Author Share Posted October 2, 2014 Tack för er svar. Jag började igår så jag hoppas att det ska gå bra. Jag har ju en inflammation i sköldkörtel och vad jag förstod av läkaren så ska jag bara behöva äta levaxin tillfälligt tills mina värden är bra igen. Tror att det är 3-4v kvar innan nästa blodprov så det kan ju bli spännande att se hur jag ligger till då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts