Jump to content

Efter 3-4 månader med LCHF steg kolesterolet (LDL) från 5 - 7,6 vad hände?

frizzby
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har själv kört LCHF i ett halvår ungefär och mått väldigt bra på det och tappat ca 11 kilo. Så jag började givetvis tipsa folk till höger

och vänster och berätta hur bra det är och varför "alla" borde äta så. 

Så en person jag känner hoppade på för att se om han kunde komma ner något under gränsvärdet för sitt kolesterol och kanske även

gå ner några kilo, se om han kunde få bukt med sin fettlever mm. Och nu efter att han hållit på i ungefär 3 månader gick han för att se

vad som hänt med kolesterolet och det hade gått upp. Från 5,3 till 7,6 (LDL det "onda" kolesterolet). 

Så jag ville höra mej för vad det kan bero på om någon har någon erfarenhet. Nu lutar det ju åt att han slutar äta den här kosten om inte 

någon har några bra råd att komma med. 

Den här mannen är omkring 65 år och är i övrigt frisk och står inte på några mediciner, väger nu ca 73 kilo.

Hur det gick med fettlevern har vi inte sett ännu men vikten har minskat några kilo från hur den var, för den som undrar.

Tacksam för svar

LDL värdet är rätt värdelöst, för det mesta så räknas det ut, det mäts altså inte och har han fått lägre triglycerider (vilket är normalt på LCHF) så kan själva formeln göra att det beräknade LDL värdet stiger fasten det är samma eller lägre!

Det beräknas som så, Tot-HDL-0,45*trig= LDL!

Bästa beräkningen av framtid CVD risk är Tot/HDL, det skall vara under 6, helst 5 eller lägre, kalas om det är 4 eller lägre!

När det gäller fettlever så är det antingen för mycket alkohol (AFLD) eller hög glykemisk belastning/hyperinsulinemi (NAFLD).

"Curbing carbohydrates is more effective than cutting calories for individuals who want to quickly reduce the amount of fat in their liver...."

http://www.diabetesincontrol.com/index.php?option=com_content&view=article&id=10796&catid=1&Itemid=17

• Like 3

Jag har gått från astronomiska värden till normala på både lever och kolesterol med LCHF kombinerat med periodisk fasta. Äter han några mediciner? Det påverkar värdena.

Sedan har jag läst att ellsehåeffare behöver fasta längre före provtagning för att få jämförbara värden. Själv brukar jag fasta från lunch dagen före ett prov

• Like 1

Jag är ingen kolesterolexpert - men jag har läst hel del trådar, här och annorstädes, där personer rapporterar om att kolesterolvärdena gått upp i början, för att efter ett drygt halvår gå ner igen och ofta bli bättre än innan.

• Like 4

Läste just Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt". Han slår fakiskt ihjäl alla myter om att ett högt kolesterolvärde skulle vara ett problem. Snarare tvärtom.  

En ny sak för mej var att kolesterol är vikigt för immunförsvaret och folk som lever länge har ett högt kolesterolvärde. Både triglycerider och LDL är viktiga för immunförsvaret. Så jag tänker istället vara orolig för om mitt kolesterolvärde skulle gå ner eller vara för lågt!

Läs mer på Ravnskovs egna sidor.

http://www.ravnskov.nu/svmyte7.htm

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

• Like 5

Olika personer är helt enkelt mer eller mindre effektiva att rensa bort kolesterol från blodomloppet. Anledningen varför vissa får stigande kolesterolnivåer är helt enkelt att kroppen inte hinner med att "städa bort". Är man en person med begränsad "städförmåga" kan man i sådana fall antingen haka på Ravnskov & Co:s teorier om att högt kolesterol är hälsosamt, eller så får man helt enkelt begränsa dietärt kolesterol till en nivå som kroppen klarar att hantera. Din vän kan förmodligen fortfarande äta LCHF, men kanske bör välja födoämnen som inte innehåller så mycket kolesterol.

Mekanismen som städar bort kolesterol från blodet kallas "efflux capacity", HDL bidrar till detta, men senaste tidens forskning har visat att själva HDL-nivåerna inte har så mycket att göra med hur effektiv "efflux capacity" är. Man bör alltså inte stirra sig alltför blind på höga HDL-nivåer och tro att allt är frid och fröjd. Främst bör man försöka sänka LDL, och detta gör man enklast genom att minimera intag av kolesterol via kosten.

Jag postade en tråd om detta för ett tag sedan:
http://forum.kostdoktorn.se/topic/4580-varf%C3%B6r-hdl-niv%C3%A5er-inte-s%C3%A4ger-s%C3%A5-mycket/