frizzby Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Hej! Skriver i ärende åt en kvinna som ätit LCHF ett tag nu men som inte gått ner i vikt utan upp istället. Hon har problem med sin sköldkörtel, hennes kropp har bildat antikroppar mot sköldkörteln så hon får äta levaxin för att hålla igång den. Kan det ha med saken att göra eftersom hon inte går ner utan upp. Är det någon som vet hur sköldkörteln påverkar förbränningen när man äter LCHF? Skall man justera medicinen och i så fall, upp eller ner? Och vet någon om man kan få en sköldkörtel att fungera igen när man en gång fått antikroppar emot den? Kvinnan vi pratar om här är dryga 60 år och äter även epilepsimedicin i låg dos. Några goda råd hur man skulle kunna få vågen att gå ned istället för upp? Tacksam för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Autoimun hypotyreos brukar sluta med att man får fortsätta äta Levaxin. LCHF skall inte påverka ämnesomsättning så att Levaxin skall ändras utan det bestäms utav läkaren efter prover och hur patienten mår. Det jag kan tänka mig har hänt är att hon är van att äta samma mängder.. LCHF med HF är energirikt.. så portionerna minskar radikalt samt även måltidsfrekvensen. Det som kanske skulle kunna ha hänt är att hon fått muskler? Det är alltid svårt för de med hypotyreos att gå ner i vikt.. hoppet ligger i att aptiten sjunker.. iomed att man håller sig ohungrig längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Jag har också hypotyreos, antagligen autoimmun. När jag började med LCHF får sju år sen, så gick jag också upp i vikt, två kilo. Sen insåg jag (ytterst motvilligt) att jag inte tålde mjölkprodukter, och slutade helt med alla typer. Då gick jag ner i vikt, först de två nya kilona, och sen 5 till. Över åren har jag nästan gått upp de där fem kilona, och allt har satt sig mitt på magen som en boll Så jag är inte överviktig (bmi 22,1), men fet (midjemåttet > 88cm). Inte kul alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 För många funkar inte levaxin särskilt bra. Speciellt verkar det som om man har svårt att komma tillbaka till normal vikt på levaxin, jämfört med NDT. Eller så är din polare helt enkelt undermedicinerad, mycket vanligt om läkaren bara kollar TSH och inte de fria sköldkörtelhormonerna också. Vad ligger hennes värden på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts