Jump to content

Lågt blodsocker av fasta och liberal lchf?

outlook

Recommended Posts

Hej! Har kört liberal lchf i ca två år. Dock har jag tillåtit mig själv att fuska på helgerna och detta har funkat bra för mig (har bmi under 20 och älskar att baka...)

Åt senast godis i söndags.

Idag (torsdag) hade jag fastedag (5:2) och då äter jag inte frukost. Runt halv 12 på dagen (fortfarande fastande sen onsdags kväll när liberal lchfkost intogs) testade jag på skoj (jobbar på sjukhus) mitt blodsocker (p-glucos)och detta visade då 2,5! Är det någon som har någon aning varför blodsocker kan vara så lågt när man är frisk? Har ingen diabetes i släkten och antar att detta beror på fastan? Men trodde inte det kunde bli så lågt.

Kände du dig ok? Testade du en gång till? Jag funderar på om det är mätfel.

Testade inte en gång till nej. Kände mig inte skakig, darrig osv. Lite frusen, men kanske inte så konstigt när ingen mat värmer upp kroppen.

Åt tomatsoppa och testade en timma efter: 3,8. 

Testade inte en gång till nej. Kände mig inte skakig, darrig osv. Lite frusen, men kanske inte så konstigt när ingen mat värmer upp kroppen.

Åt tomatsoppa och testade en timma efter: 3,8. 

Det skulle vara intressant att se ett HbA1c på dig.

Tog själv ett HbA1c för ett tag sedan som visade på 23, vilket betyder 3,2 enligt det gamla systemet, jag skulle tro att jag också kan hamna där nere på 2,5 vid fasta...

Inte konditionstränat så mycket nu de senaste månaderna. Annars van med träning. Kanske fel på mätaren, fast det var ju ändå en pålitlig...

Får prova lite fler gånger helt enkelt och i så fall kolla upp det mer. 

Att du brukat konditionsträna påverkar säkert men det är ju bra att mäta flera gånger för att vara säker på värdet. Det var en person tidigare i någon tråd som också fick ett väldigt lågt socker och jag tror att den personen också hade fastat. Om du hittar tråden kanske du kan ha en dialog med den personen och få mer klarhet.

Jag har ett par gånger mætt 2,5 - 2,7.

Det har varja gång varit nær jag har jobbat mycket långa arbetspass med rætt hårt fysik arbete. Jag talar då om 20 timmars pass med at fiska och rensa fisk på min båt.

Jag har inte direkt fastat, men inte gett mig tid at æta - fisk, fisk, fisk..... :rolleyes: - ej heller varit specielt hungrig - varit i fettdrift.

Jag  mådde inte als illa och blev mkt førvånad då jag mætte så lågt BS. Jag har diabetes typ 2 och mæter pr rutin flera ggr/dygnet. Jag så till att æta (med en hel del kh) bara før sækerhets skuld -  som sagt: jag mådde fint och har aldrig haft kænning.

En kusin, som också har diabetes T2, berættar liknande nær han har jobbat många timmar i trædgården (fast han har inte haft helt så lågt BS). Han anser at alla diabetiker borde vara grovarbetare :D

Bara før skoj skickar jag en bild av mig & min båd som heter Odin :)