Jump to content

Pedagogisk lunch (skolmat)

karsuk

Recommended Posts

Hej!

Jag äter lchf och har ca 15 kg kvar till normalvikt. Jag är sockerberoende och hetsäter ibland. Tar jag ett litet "snedsteg" så tycker jag oftast (som många andra) att hela dagen är förstörd och vräker i mig så mycket socker och snabba kolhydrater jag bara kan.

Nu till mitt problem, som jag tacksamt tar emot tips på hur jag ska lösa på bästa sätt.

Jag läser till förskollärare och ska göra 5 veckors praktik i en förskoleklass, man äter tillsammans med barnen (pedagogisk lunch) och jag vill helst inte äta skolmaten men kommer nog bli tvungen att göra det. Jag har talat om att jag är glutenintolerant (vit lögn) och laktosintolerant (vill egentligen inte äta mejeri alls) och handledaren skulle kolla med kökspersonalen och förmodligen får jag allergianpassad mat som finns för elever.

Om jag äter en rejäl frukost (tex ägg med smör) och sedan väldigt lite till lunch och sedan en normal middag, tror ni det är möjligt att då ta sig igenom dessa veckor utan viktuppgång, och utan hetsätning?

Väldigt tacksam för alla tips!

• Like 2

Jag är fritidspedagog, jobbar i förskoleklass och äter pedagogisk lunch dagligen. Det är absolut inte optimalt, men det går ju att undvika de värsta avarterna. Jag äter oftast mycket grönsaker till lunch. Till dessa en klick Norrgott (Bregott). Är det korv, tar jag en skiva. Är det köttbullar, tar jag kanske fem, trots att de inte är glutenfria. Pasta, ris, potatis och mackor, äter jag inte alls. Undantaget är små mängder potatis i ex en köttsoppa, där försöker jag undvika de synliga bitarna, men äter säkert lite ändå. Grytor äter jag sparsamt av, de lär garanterat innehålla både vetemjöl och margarin. Jag har bestämt mig för att alla former av rotsaker är bra mat till lunch, för att inte minska mitt urval alltför mycket. Jag har oftast tillgång till någon kokt grönsak, oftast blandade rotsaker eller broccoli. Kalla, som regel, men det går att äta. Ibland får barnen ostmackor till maten, vanligt vid soppa. Jag tar då samma antal ostskivor, som barnen får mackor, rullar ihop dem med smör och äter. Kommentarer har förekommit, men är inte vanliga. Förklaringen att jag inte äter mackor, har räckt.

Någon gång efter lunchen, bör du också ha minst 30 minuters rast. På denna kan du komplettera ditt matintag, vid behov. Ha med dig ett kokt ägg eller liknande, om du är rädd att bli för hungrig innan middagen. Jag tar med kokosolja och grädde till jobbet. Detta spetsar jag mitt te med om jag inte är riktigt mätt. Det fungerar för mig. Jag går nog inte ner så mycket i vikt just nu, men jag går åtminstone inte upp heller.

Lycka till!

• Like 2

Bra tips från EVS! Jag har ätit lunch i skolmatsalar i flera år, som vuxen och LCHF-ätande och har väl egentligen aldrig tyckt att det är något större problem. De flesta skolor har ett väl tilltaget salladsbord. Börja där. Olja finns ofta, kolla upp om den är OK. Har du tur serverar skolan bregott. Komplettera sedan tallriken med det protein som finns, om det verkar OK. Annars kan du ju alltid äta ett par ägg, en burk makrill eller annat medhavt i personalrummet på din rast. Som sagt, ätande i skolmatsal behöver verkligen inte utgöra något problem.

• Like 1

Hej!

Jag äter lchf och har ca 15 kg kvar till normalvikt. Jag är sockerberoende och hetsäter ibland. Tar jag ett litet "snedsteg" så tycker jag oftast (som många andra) att hela dagen är förstörd och vräker i mig så mycket socker och snabba kolhydrater jag bara kan.

Nu till mitt problem, som jag tacksamt tar emot tips på hur jag ska lösa på bästa sätt.

Jag läser till förskollärare och ska göra 5 veckors praktik i en förskoleklass, man äter tillsammans med barnen (pedagogisk lunch) och jag vill helst inte äta skolmaten men kommer nog bli tvungen att göra det. Jag har talat om att jag är glutenintolerant (vit lögn) och laktosintolerant (vill egentligen inte äta mejeri alls) och handledaren skulle kolla med kökspersonalen och förmodligen får jag allergianpassad mat som finns för elever.

Om jag äter en rejäl frukost (tex ägg med smör) och sedan väldigt lite till lunch och sedan en normal middag, tror ni det är möjligt att då ta sig igenom dessa veckor utan viktuppgång, och utan hetsätning?

Väldigt tacksam för alla tips!

Försök. Det borde ju finnas ett salladsbord eller? Grunda med det. Ta med egen olivolja kanske? Kanske är det också bättre att våga säga att man faktiskt kör LCHF. Då ser folk att vi finns och att vi kräver vår rätt till utrymme.

Sedan ska du ut och jobba i dessa miljöer i flera år. På förskolan där mina barn går/gick är nästan samtliga i personalen rejält överviktiga, ibland så pass att de har svårt att få på de små barnen ytterkläderna.  De som är smala när de börjar lägger på sig rejält. Det är hemskt att se. Detta i ett jobb som inte alls är stillasittande, och skulle kunna vara ett jättebra jobb för hälsan med mycket rörelse och utevistelse.  Nej, en permanent ändring måste till.

I den närbelägna skolan tar numera dagens lunchrätt slut framför näsan på barnen, i besparingsiver, och ersätts med rester. Samtidigt serveras Becel, som ju är jättedyrt, till mackorna på eftermiddagen. Även där är många i personalen, särskilt kvinnorna, tydligt runda. Den nya leverantören är Sodexo.

• Like 1

Försök. Det borde ju finnas ett salladsbord eller? Grunda med det. Ta med egen olivolja kanske? Kanske är det också bättre att våga säga att man faktiskt kör LCHF. Då ser folk att vi finns och att vi kräver vår rätt till utrymme.

Sedan ska du ut och jobba i dessa miljöer i flera år. På förskolan där mina barn går/gick är nästan samtliga i personalen rejält överviktiga, ibland så pass att de har svårt att få på de små barnen ytterkläderna.  De som är smala när de börjar lägger på sig rejält. Det är hemskt att se. Detta i ett jobb som inte alls är stillasittande, och skulle kunna vara ett jättebra jobb för hälsan med mycket rörelse och utevistelse.  Nej, en permanent ändring måste till.

I den närbelägna skolan tar numera dagens lunchrätt slut framför näsan på barnen, i besparingsiver, och ersätts med rester. Samtidigt serveras Becel, som ju är jättedyrt, till mackorna på eftermiddagen. Även där är många i personalen, särskilt kvinnorna, tydligt runda. Den nya leverantören är Sodexo.

Först tyckte jag det lät konstigt att personalen blev mer och mer överviktigt ju längre dom jobbar i förskolan men sedan började jag fundera på om personalen också deltar i fruktstund och andra mellanmål. Är det så? Även om personalen inte har ett stillasittande jobb så föreställer jag mig att barnen rör sig mycket mer och dessutom intensivare.

Först tyckte jag det lät konstigt att personalen blev mer och mer överviktigt ju längre dom jobbar i förskolan men sedan började jag fundera på om personalen också deltar i fruktstund och andra mellanmål. Är det så? Även om personalen inte har ett stillasittande jobb så föreställer jag mig att barnen rör sig mycket mer och dessutom intensivare.

Min teori är att lunchen är fettsnål och kolhydratrik, gärna med snabba kolhydrater som potatismos. Det gillar barn, men det har den effekten att sug uppstår ett par timmar senare. Då "unnar" sig antagligen många i personalen lite fika (bulle, macka, socker i kaffet), för att orka de sista timmarna. Om man är mycket medveten kan man stå emot. Är man inte djupt inläst på modern nutrition samt besitter en järnvilja, tror jag det är lätt att trilla dit. Dessutom anses det vara asocialt att ständigt vägra fika, särskilt om det är någon kollega som bakat själv. Och vem vill förstöra den goda stämningen?

Lägg till att de flesta fortfarande tror att fettsnålt är det som gäller. Då ser deras dag ut så här: fettsnål frukost, kanske musli med torkad frukt och lättmölk, pedagogisk lunch, sockerstinn fika, en barnvänlig standardmiddag som makaroner med falukorv (gärna "light"), och så lite fredagsmys i värsta fall med läsk och chips - "man har ju ätit "nyttigt" hela veckan så det måste man väl få unna sig, eller?". 

Barnen rör sig helt klart mer, men jämfört med en kontorsråtta så rör sig personalen på en förskola eller skola mycket. 

• Like 1

En vit lögn för att skydda sig själv och sin hälsa gör inget! Om du är allergisk då (...) så kan du också argumentera för vikten av högkvalitativ mat.

Annars är det väl inget problem att som sagt komplettera med något på plats i lunchrummet. T ex skala ett ägg eller öppna en burk makrill. Om barnen frågar så kan det bli en intressant diskussion av det, då många barn är smartare och nyfiknare (och inte hjärntvättade, ännu) än väldigt många vuxna. Därmed inte sagt att man nödvändigtvis prompt ska övertyga barn om att X eller Y är det enda rätta, men säg som det är och ge dem möjlighet att bilda en egen uppfattning. Så gör en bra lärare!

Det finns mycket i det du skriver som man kan diskutera men då får jag nog skulden för att tråden kommer bort från ämnet. Många har ju berättat om människor som gått ner i vikt när dom slutat äta en frukt mellan måltiderna så därför tyckte jag det var intressant om personalen tar en frukt tillsammans med barnen. Små barn som springer omkring och leker kanske behöver lite påfyllning medan dom vuxna inte behöver det.

Till karsuk: Kan du inte berätta för den övriga personalen precis som det är?

Sedan har du i och för sig fått flera råd från andra i samma situation men jag skulle nog ändå berättat. Det är ju inget bekymmer som du skall behöva bära själv.

Jag har faktiskt aldrig sett personalen äta frukt. Om man är väldigt insulinresistent kan man nog gå upp av frukt, men generellt är mitt intryck att de flesta tål någon eller ett par frukter om dagen, särskilt t ex äpplen, päron, jordgubbar.

Om det nu bara handlar om 5v praktik så var inte för besvärlig (sett från personalen på förskolan)

Och Nej! I mitt synsätt är du inte besvärlig utan en förebild.

Men känn av läget och gå ut lugnt. Förhoppningsvis kan du gå "all in", men tänk på att du kanske får något omdöme, då kanske 5v med lite sämre mat är ok. Det är kanske bättre än att bli ovän med en mindre påläst och sockerberoende personal, även om du har rätt. När du börjar jobba på riktigt har du ju mer möjligheter att påverka och förklara.