Jump to content

Kalipermätare

AnnaO
 Share

Recommended Posts

Tack så mycket Mats. Är det inte svårt att mäta på sig själv?

Det kan vara svårt att mäta på andra också. Man måste jobba upp känslan så man grabbar tag på rätt sätt och likadant hela tiden. Det går att få till hyfsade mätningar med kaliper under de förutsättningarna men fettmätningar överlag är alltjämt ett problem om man söker exakta och korrekta värden.

DEXA-skanning är det hittills pålitligaste men är inget man finner på Ica...än. :)

• Like 2

Enligt mats länk ska man nypa i bröstet ock. Som kvinna med stora bröst blir det värdet nog inte så bra, eller jag menar tuttar är ju mest fett lixom föritom körtlarna, det bli väl inte rättvist att mäta där somkvinna? Eller?

Har nämligeninförskaffat en sådan också och tänker att den ska ge mig ett hum istället för att mäta och väga som visar noll.

Enligt mats länk ska man nypa i bröstet ock. Som kvinna med stora bröst blir det värdet nog inte så bra, eller jag menar tuttar är ju mest fett lixom föritom körtlarna, det bli väl inte rättvist att mäta där somkvinna? Eller?

Har nämligeninförskaffat en sådan också och tänker att den ska ge mig ett hum istället för att mäta och väga som visar noll.

Nja, normalt sett så utgår man ju från ett visst antal mätpunkter. Allt från 3 till 7 till 9 mätpunkter är förekommande. Ju fler desto bättre.

I följande klipp från Niclas Askers dokumentär "En resa att minnas" finns en scen där man utför kalipermätning på Johan Saxerud, SM-vinnare i kroppsbyggning (ca 11:30 in i klippet):

• Like 1