AnnaO Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Hej! Jag har köpt mig en Kalipermätare (http://www.fitnessbutiken.se/traningstillbehor/kaliper/kaliper-defender.html) Tycker dock det är svårt att få till mätningen själv och fattar inte riktigt hur allt ska räknas ut (kanske är lite korkad:). Någon som har förslag/tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Precis en sådan har jag också. Jag använder mig av den här metoden: http://scoobysworkshop.com/body-fat-calculator/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaO Posted October 3, 2014 Author Share Posted October 3, 2014 Tack så mycket Mats. Är det inte svårt att mäta på sig själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Tack så mycket Mats. Är det inte svårt att mäta på sig själv?Det kan vara svårt att mäta på andra också. Man måste jobba upp känslan så man grabbar tag på rätt sätt och likadant hela tiden. Det går att få till hyfsade mätningar med kaliper under de förutsättningarna men fettmätningar överlag är alltjämt ett problem om man söker exakta och korrekta värden. DEXA-skanning är det hittills pålitligaste men är inget man finner på Ica...än. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Enligt mats länk ska man nypa i bröstet ock. Som kvinna med stora bröst blir det värdet nog inte så bra, eller jag menar tuttar är ju mest fett lixom föritom körtlarna, det bli väl inte rättvist att mäta där somkvinna? Eller? Har nämligeninförskaffat en sådan också och tänker att den ska ge mig ett hum istället för att mäta och väga som visar noll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Enligt mats länk ska man nypa i bröstet ock. Som kvinna med stora bröst blir det värdet nog inte så bra, eller jag menar tuttar är ju mest fett lixom föritom körtlarna, det bli väl inte rättvist att mäta där somkvinna? Eller? Har nämligeninförskaffat en sådan också och tänker att den ska ge mig ett hum istället för att mäta och väga som visar noll. Nja, normalt sett så utgår man ju från ett visst antal mätpunkter. Allt från 3 till 7 till 9 mätpunkter är förekommande. Ju fler desto bättre. I följande klipp från Niclas Askers dokumentär "En resa att minnas" finns en scen där man utför kalipermätning på Johan Saxerud, SM-vinnare i kroppsbyggning (ca 11:30 in i klippet): 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaO Posted October 9, 2014 Author Share Posted October 9, 2014 Tack alla för bra svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts