Jump to content

Leonas LCHF Dagbok -strikt,träning & adhd.

Leona
 Share

Recommended Posts

Tack som sagt ifall du orkade läsa hela historien. Jag tänkte börja med att visa en "normal" frukost för mig. Ska tillägga att jag kör med 16:8 periodisk fasta och äter frukost kl 12, däremellan blir det sällan någonting förens till middagen.

Frukost

2 st små fröknäcke (hemmagjort såklart)

ordentligt med smör på

2 st skivor Salami milano på varje (4st totalt)
lite smulad kvibille ädelost, den fetaste.

Te, med kokosolja och en skvätt kokosmjölk i.

Två stekta ekologiska ägg med salt på.

och en D-vitamin & omega 3 tablett till!

Jag har aldrig varit en kaffe drickare, och kommer troligen aldrig att gilla varken kaffe eller fettkaffe. Denna frukosten håller mig otroligt mätt och är snål på kolhydrater. 
Nästa vägning är om 2 veckor.

• Like 1

Tack så mycket till er båda!! Känns jätte bra när man får höra lite peppande ord:)

Nu i helgen var jag lite smått orolig faktiskt, eftersom jag skulle ha middag hemma. Naturligtvis så var allt jag bjöd på LCHF, och även desserten. Jag brukar aldrig "unna" mig något, eftersom jag aldrig är sugen på något, inte ens LCHF Desserter.

Däremot så bestämde jag mig för att jag skulle dricka lite vin, och det ska tilläggas att jag är en rutinerad vin drickare sen tidigare eftersom i vår familj dricks vin som vatten, precis som i medelhavet. Det är vin till maten, före och efter så jag har växt upp med vin. Dock inte som något man dricker sig berusad på men något som höjer smaken på en god middag, och något socialt. Kort sagt, innan min LCHF tid så drack även jag 1-2 glas vin varje dag. Mycket kan sägas om det men så var det här, och jag brukade sällan påverkas dagen efter av det. Tills igår (söndags). Jag hade lagat en jätte god LCHF ceasarsallad, och bakat en choklad kaka på 85% mörk choklad. Till aptitretare hade jag olika chark, såsom salami, parmaskinka, brieost , nötter m.m. 

Såhär såg det ut för min del i Lördags:
1 Portion Ceasarsallad

1 LCHF fördrink
2 glas vin

& en liten bit av kakan.

Så i söndags hade jag en riktig "dagen efter" dag. Jag tror (tyvärr) att jag inte tål alkohol på samma sätt, inte vin iallafall. Och även om kakan var nästintill sockerfri, bortsett från det sockret som fanns i den mörka chokladen, glutenfri, och laktosfri så tror jag att jag även hade en sockerbakfylla. Min beräkning av KH intaget översteg faktiskt inte 20 gram, vilket ändå är mycket för mig som har kört fakir ett tag. Även sockermängden jag fick i mig var extremt liten, men även där mycket för mig. 
Hela söndagen låg jag halvdöd i sängen och var otroligt trött, och ett sötsug smög även sig på. Första gången jag var sugen på en pizza. 

Men! Till det viktiga.  :) Det var värt det. Trots allt så översteg jag inte mina maxintag, jag unnade mig inte på fel sätt, i allafall inte på fel sätt för mig, och det var SÅ trevligt.
Trots att sötsuget igår var ovälkommet och lite jobbigt så är det bara att fortsätta med strikt LCHF nu tills nästa födelsedag, om 1 år ;) . Man fyller bara år 1 gång! 
Har även kommit ur ketosen tyvärr, men som sagt helt klart värt det. Blodsockret blev inte påverkat förvånansvärt och igår och idag har jag ätit " vanligt igen" 
Så om ett litet tag är jag med all säkerhet i ketos igen. 

Enligt mig, som inte brukar unna mig då jag inte vill sätta igång ett belöningssystem i hjärnan, så ska man inte ha dåligt samvete, så får man inte unna sig på fel sätt - när man väl gör det. Så helgen för mig blev något extra!

Idag så står det Lax med hemmagjord Hollandaisesås på Menyn till middag & tidigt sänggående.

Hoppas ni alla har haft en lika trevlig helg som jag har haft!

• Like 3

Det är vanligt att vi tål mindre alkohol med denna kost... man blir lite billigare i drift ;-)

Verkligen! Innan kunde jag svepa 3 glas vin på en lördag utan problem dagen efter! Som sagt, vin har varit en stor förbrukningsvara i vår familj. Men nu har ju hela familjen lagt om till LCHF så det dricks betydligt mycket mindre vin. Och det var år sedan jag kände en baksmälla! :)

Efter att ha levt på 2 stekta ägg och fröknäcke + fett te, i ca 1 månad så kände jag idag att jag skulle prova något nytt!
Steg upp i vanlig ordning på morgonen och tänkte, nä nu ska jag baka "bröd". Ett LCHF bröd naturligtvis, som jag hämtat från 56kilo bloggen.

Det blev fantastiskt gott - nästan lite för gott - men perfekt som omväxling för en dag. Lätt att göra och innehåller drygt lite över 1 g kolhydrat per skiva. Ungefär 2 fröknäcken!

Var även lite små trött på mitt te. Samma visa varje dag, vilket jag normalt inte brukar ha något emot, speciellt inte på fakir/strikt, men att byta en dag får en verkligen att uppskatta de vanliga äggen mer! Så jag värmde mitt te med kokosdryck (osockrad) som vanligt, men nu hällde jag direkt över det i mixern och tillsatte rejält med kokosolja och även lite kardemumma. Det blev gudomligt gott, och det rekommenderar jag er alla!  För övrigt dricker jag ett underbart gott ekologiskt chai te som jag köpt på Magasin 36 i höganäs, ifall någon bor i trakten. :)

Drog på ett tjockt lager bregott + ost på brödet och faktiskt så kände jag att jag började komma in i ketos igen! Har varit otroligt pigg idag och känner inte längre några övergångsbesvär (peppar peppar). Brödet däremot kommer jag inte att äta av mer, möjligtvis 1 skiva, resten får de andra i familjen äta upp. Mest för att jag är rädd att sätta igång sötsuget som ligger och lurar och man blir faktiskt mer mätt på ägg än LCHF bröd ;) 

Till middag så var jag SÅ sugen på kött. Jag tillhör de som gärna tar köttet rare, alltså gärna rätt rött och blodigt, ursäkta känsliga läsare. Så en pepparbiff blev det , och ordentligt med bearnaisesås på det och nu är man mätt som attan. Lite irriterande att brandlarmet började tjuta som vanligt här när vi steker kött, våra grannar börjar nog undra vad vi håller på med. <_< 

Är det någon annan som märkt att när det går bra med vikten, så vill man nästan väga sig och ta mått hela tiden? Hur ofta väger ni er?
Själv väger jag mig m.m 2 gånger i månaden, men har börjat snegla på vågen konstant. Både positivt och negativt det där, vill ju inte göra om samma misstag som sist - att bara fokusera på vikten.

• Like 1

Du verkar ju verkligen ha full koll på matläget!

Jag har varit extremt vågberoende. Har äntligen lyckats bli av med det. För tre-fyra veckor sedan bestämde jag mig för att det var dags att strikta till maten lite eftersom byxorna började strama lite i midjan. Vill kunna använda alla byxor jag köpte i våras! Bestämde mig för att inte väga eller mäta mig förrän efter tre veckor och då utvärdera hur det gått och om jag skulle förändra något. Nu har det gått 3 1/2 vecka och jag har inte klivit upp på vågen ännu. Men jag känner mig slankare, så jag kanske struntar i vågen helt och hållet, så jag inte trillar dit igen. Brukade väga mig två gånger per dag...

• Like 2

Du verkar ju verkligen ha full koll på matläget!

Jag har varit extremt vågberoende. Har äntligen lyckats bli av med det. För tre-fyra veckor sedan bestämde jag mig för att det var dags att strikta till maten lite eftersom byxorna började strama lite i midjan. Vill kunna använda alla byxor jag köpte i våras! Bestämde mig för att inte väga eller mäta mig förrän efter tre veckor och då utvärdera hur det gått och om jag skulle förändra något. Nu har det gått 3 1/2 vecka och jag har inte klivit upp på vågen ännu. Men jag känner mig slankare, så jag kanske struntar i vågen helt och hållet, så jag inte trillar dit igen. Brukade väga mig två gånger per dag...

Verkligen Pia! Och jag kan säga att äntligen efter 2 månader ca, har jag koll på en hel del! Behöver inte väga mat m.m lika mycket och är nu inne i det helt. 

Tycker det låter klokt att strunta lite i vågen, för sinnets skull. Tidigare när jag var med i xtravaganza, väldigt snarlikt till viktväktarna och alla de andra kedjorna, så vägde jag mig i princip hela tiden. Det blev en besvikelse till sist att man "bara" hade gått ner 0,5 kg. Även vågberoende är svårt att komma ifrån. Huvudsaken är hur man känner sig, och när du väl kliver upp på vågen tror jag det bara blir positivt!

• Like 1

Oj Herregud så mätt jag är. 
Oj herregud så GOTT det var.

Såg ett recept på hamburgardressing på lifezone och bestämde att idag ska det minsann bli LCHF hamburgare till middag. Dressingen var enkel, och istället för bröd hade vi naturligtvis salladsblad. Provade även att lägga på cheddar på biffarna när de fortfarande låg på järnet och de smälte finfint. 
Nog det godaste jag käkat i LCHF väg. Jag hade inte tomat till, som resten här hemma hade men GUD så gott det blev.

Kan starkt rekomenderas. Ni vet när ögat orkar mer än magen? Japp, så var fallet idag. Trodde dessutom att jag skulle kunna trycka i mig två hamburgare och det hade nog gått ner. Men nej, jag sätter faktiskt alltid stopp för mig själv när jag känner mättnad oavsett hur jädrans gott det är. *klapp på axeln*

Frukosten idag var inte något märkvärdrigt, det blev det gamla hederliga ägget med majonäs, och fett te.

Några bra tips på omelett?

• Like 1

Efter en väldigt tuff föregående vecka/helg med både en sväng inom på akuten & ordinerad vila så tar jag nya tag just denna måndag! Vill först bara påpeka det som alla andra LCHF:are vet - vad tänker dom på sjukhusen? I väntrummen finns det automater med diverse drycker/godis ifall man blir hungrig av att sitta och vänta. 
Hur optimalt är det att äta en snickers och dricka en läsk överhuvudtaget? Om ännu mindre på sjukhus? Jesus säger jag bara. Och för att inte tala om maten man blir serverad. Bröd, sockrade flingor, saft/juice och lätt yoghurt med tillsatt socker. Usch säger jag bara. Som tur är så är min hjärna stenhård och jag vägrade äta något av det. 

I allafall! Är på bättringsvägen och inget har förändrats kostmässigt, mår lika bra fortfarande bortsett från sjukhusvistelse, som naturligtvis inte hade något med kosten att göra.
Men när man är så van vid att planera mat i minsta detalj och veta exakt vad man ska äta så blir man förvirrad när man inte haft tid. Därför har planeringen fått lida. 
Själv tycker jag det är bäst att planera mat för 1 vecka och handla därefter. På så sätt har man inget onödigt hemma, som ligger och ruttnar eller slösas. 
Men nu är det nya tag! Har även ÄNTLIGEN kommit igång med styrke träningen idag och det kändes fantastiskt, och hoppas att det kan hjälpa mina sömnproblem som jag har brottats med i 7 års tid...  

Har börjat göra äggröra till frukost, dock utan grädde m.m och börjar lära känna min kropp mer och mer. Vad/hur jag kan äta och hur länge jag är mätt på det. När det står ett ägg på tallriken och bredvid ost och salami så är det så lätt att tänka att man inte blir mätt på det. Men nu har jag äntligen börjat förstå hur mycket jag kan äta. 

På torsdag så är det dax för vågen igen efter 2 veckor. alltid nervöst/spännande. För övrigt Ligger mitt blodsocker hur jämnt som helst nuförtiden och på runt 5-4 varje dag. 

Så den "nya frukosten" ser ut såhär.

Äggröra ( 2 ägg +salt och peppar)
Fett te

några skivor salami / ost

Lite, men mättande! 

Där emellan äter jag sällan något, eventuellt en baby bell cheddar ost, men det är som sagt sällan. 

Middagen har jag också känt att jag inte behöver äta så mycket. Det räcker med (exempelvis) 1 laxfilée och fet sås till. 

Så skönt när man äntligen börjar bli vän med sin egen kropp och hjärnan är i samma takt :)

• Like 6

Efter en väldigt tuff föregående vecka/helg med både en sväng inom på akuten & ordinerad vila så tar jag nya tag just denna måndag! Vill först bara påpeka det som alla andra LCHF:are vet - vad tänker dom på sjukhusen? I väntrummen finns det automater med diverse drycker/godis ifall man blir hungrig av att sitta och vänta. 

Hur optimalt är det att äta en snickers och dricka en läsk överhuvudtaget? Om ännu mindre på sjukhus? Jesus säger jag bara. Och för att inte tala om maten man blir serverad. Bröd, sockrade flingor, saft/juice och lätt yoghurt med tillsatt socker. Usch säger jag bara. Som tur är så är min hjärna stenhård och jag vägrade äta något av det. 

Håller med..

Som ellsehåäffare som jobbar i vården kan det bli lite pinsamt ibland..

Den "mat" vi kan erbjuda är färdiga pannkakor med sylt.. pajer.. eller pulversoppa och mackor..

Det går inte ens att erbjuda en schysst puma, för vi har bytt ut bregott mot becel.. Det kostar en tredjedel så mycket, nämligen :angry:

Skönt att du inte behövde äta "maten", och att du mår bättre :)

Håller med..

Som ellsehåäffare som jobbar i vården kan det bli lite pinsamt ibland..

Den "mat" vi kan erbjuda är färdiga pannkakor med sylt.. pajer.. eller pulversoppa och mackor..

Det går inte ens att erbjuda en schysst puma, för vi har bytt ut bregott mot becel.. Det kostar en tredjedel så mycket, nämligen :angry:

Skönt att du inte behövde äta "maten", och att du mår bättre :)

Tack så mycket !! :)

Ja jag har ju också jobbat inom vården nu i över 1 år och tycker det är förskräckligt vad det är för mat, vi bytte också till becel... Förhoppningsvis sker det en förändring inom kosten där också...

• Like 1

idag är det exakt 2 månader sedan jag började mitt nya LCHF liv. Mår bättre än någonsin, allergier samt besvär & övriga problem är så gott som bortblåsta. Men det har jag skrivit om innan. Däremot, så vägde jag mig idag och vågen visade -2 kg till! Totalt har jag gått ner 8 kg. Känns så fantastiskt och det är verkligen på rätt väg! Hoppas alla ni andra också kämpar på och får bra resultat. :)

Har en rejäl träningsvärk men det ska man egentligen inte klaga på. Sover mycket bättre sedan jag började styrketräna dessutom.

Skrev tidigare att jag börjar känna mig mättare och mättare och äter mycket mindre än förut. Äter några skivor salami och fet prästost samt ett ägg + fett te till frukost och det står sig ända till kvällen. Dock behöver jag nog lägga om mitt fasteschema eftersom min utbildning börjar snart och jag är rädd att mitt blodsocker kommer falla om jag inte äter frukost innan. Om det är någon som har några tips är det mer än välkommet!

Trevlig helg på er alla LCHF:are därute!

• Like 1

Senaste dagarna känner jag och har även sett när jag registrerat, att jag får i mig för lite fett, nu i samband med kursstart och utbildning. Känner att jag inte längre håller mig hungrig lika länge. Kan vara dels pga att jag försöker ställa om fastemönstret, men även för lite fett. Så nu blir det en rejäl klick majonäs till frukost varje dag och även mer bearnaisesås till köttet!

Det har varit så mycket att ställa om, förutom min 16:8 pf. Även sömnen har jag fått jobba jätte hårt på att få till. Har haft mycket sömnproblem tidigare, och har nu kämpat med att försöka på minst 8 timmars sömn varje natt. Har mer eller mindre tvingat mig själv att lägga mig redan kl 9 för att kroppen ska varva ner, och nu börjar det äntligen bli en bra dygnsrytm. Har även kört lite extra hår på styrketräningen för att trötta ut mig. 

Dock har det varit knepigt med frukost och tid att stå och koka ägg på morgonen. Jag envisas ju så mycket om att jag måste ha ägg på morgonen, men får nu förbereda allt dagen innan. Inget blir bra när man stressar. Funderar även på att ta till med fettkaffe, en gång för alla. 

Är det bara kaffe, smör och kokosolja man tar i och mixar?

• Like 1

Dock har det varit knepigt med frukost och tid att stå och koka ägg på morgonen. Jag envisas ju så mycket om att jag måste ha ägg på morgonen, men får nu förbereda allt dagen innan. Inget blir bra när man stressar. Funderar även på att ta till med fettkaffe, en gång för alla. 

Är det bara kaffe, smör och kokosolja man tar i och mixar?

Ja. Sen så får man själv prova sig fram till de proportioner som passar en bäst. Personligen tycker jag att om det blir bara pyttelite för mycket smör så smakar det BARA smält smör.. Och nog för att jag är hängiven smör, men där går min gräns :blink:

Det ÄR en jätteomställning att börja plugga! Jag tycker att du är mycket klok som värnar om din sömn, kost och träning så kommer nog resten att ge sig vartefter.

Best of luck :)

• Like 1