Popular Post Tuva Posted October 3, 2014 Popular Post Share Posted October 3, 2014 Så byter du ut dina såser Brunsås, remouladsås, rödvinssås och bernaisesås. Vi svenskar är tokiga i såser, men tvyärr sätter många sig direkt på midjan. Här är dietisten Josefine Jonassons bästa tips på hur du hittar andra alternativ. Vilka såser skulle du säga är värst, med avseende på kaloriinnehåll? – Bearnaisesås och remouladsås tillhör de absoluta värstingarna på grund av sina höga fettinnehåll. Vad kan man byta ut såserna mot så att maten inte blir för "torr"? – Dels kan man förstås dra ner på mängden fett, det vill säga byta grädde mot mjölk och så vidare, men man kan också byta ut hela såsen mot en lättare variant. En vanlig brunsås gjord på mjölk är helt okej, liksom yoghurtsåser med kryddning. Våga prova olika kryddor och använd dem rikligt. Ett annat tips är att göra en ordentlig sallad till maten och eventuellt ta lite balsamvinäger på, då blir det inte alls torrt. (http://viktklubb.aftonbladet.se/v4/hem/openarticle/19595567/?refpartner=aftonbladet_viktklubb_1.9595567_mittspalt) Biff med bea: jag är mätt till nästa lunch, utan paltkoma. Biff med mjölsås: jag är hungrig efter ett par timmar. Sallad med fet dressing: jag är mätt i 7-8 timmar Sallad med citron på: skojar du? Jag är hungrig innan jag går från bordet. Lustigt hur jag var KONSTANT hungrig när jag (förgäves till slut) försökte följa spara-på-fettet-råden och bara gick upp i vikt p.g.a. ett oändligt sötsug men gick ner 20 kilo när jag började äta feta såser.. *morr* 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Ja, idén att feta såser i lagom portioner är fettbildande är tro, och inte baserat på någon vetenskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Vilken sås är värst med avseende på kaloriinnehåll? - Vatten utspätt med pulver från kartong. Vilken sås är bäst med avseende på kaloriinnehåll? - Bearnaisesås med extra smör. (Kalorier är rätt bra, man liksom överlever och orkar saker om man får i sig sådana.) Vad kan man byta ut vattniga kartongpulver såser mot så att maten inte blir för torr? - Riktig sås. Om den är för torr - kryddsmör. Om det är för torrt - olja. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts