Victoria Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Ny här på forumet, läser ofta men har aldrig skrivit ngt eget. Skriver för att kanske få lite tips eller bara pepping. Har dragits med en envis förkylning i fyra veckor nu. Hosta, feber och nu lunginflammation. (ingen pencilin, virus) Är en sådan som aldrig brukar vara sjuk... Har ätit efter lchf principen i 2,5 år och mår så bra (glutenintolerant, problemmage innan). Började arbeta i förskolan för ca 1 år sedan. Min teori är att barnvirus är inte att leka med när man är ny i branschen. De flesta berättar ju om hur friska de blivit med lchf kost, känns inte som jag stämmer in där just nu. Men kanske är det ngn utrensning på gång i kroppen? Fast efter 2,5 år!? Ngn som har ett bra tips till en sjukling? Grymt trött på febertoppar, hosta och de egna fyra väggarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 D-vitamin. Själv tar jag 7000 IE om dagen och har gjort så i flera år med uppehåll enbart under sommarmånaderna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Inget är ju så giftigt som barnbaciller. Den svindyra manukahonungen har verkan mot en del basilusker. Ta en tesked och låt smälta i munnen. Gurkmeja är immunförsvarsstärkande. Vitlök och ingefära ska också vara bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Det går något som liknar en influensa, började redan i somras, som är precis som du beskriver. Vi har haft den hela familjen och många på jobbet och den pågår fortfarande i korridorerna. Tyvärr är man inte immun mot virus med LCHF. Det går över men tar minst 5 veckor. Håll ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Du kan nog inte hoppas på att få färre förkylningar om du var relativt frisk innan du började med LCHF...det är nog som du är inne på att exponering av virus är en viktigare faktor än kosten. Däremot om man åt extremt onyttigt innan omläggningen till LCHF och med det som en bidragande faktor drogs med en massa infektioner...då kan man hoppas på att slippa förkylningar och liknande genom kostförändringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Apropå honung och bra bakterier för tarmen läste jag att färsk honung direkt från honungkakan är bra för magen. Den innehåller flera olika sorters levande mjölksyrebakterier. Det gör även opastöriserade syrade grönsaker från tex Tistelvind. Problemet är väl bara hur man får tex lite honung förbi magsäcken utan att mjölksyrabakterierna dör. (Själv provade jag att använda kapslar som jag öppnade och pillade honung i . . . ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Halva min arbetsplats har suttit o hostat och sett halvdöda ut senaste månaden. Det har varit lite kris för att så många har varit sjukskrivna. Så det är nog några sega dundervirus i omlopp nu. Själv har jag klarat mig hittills, men i stället åkt på borrelia, så nu måste jag käka penicillin och ta död på alla mina hårt insamlade goda magbakterier... Krya på dig, Victoria! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victoria Posted October 3, 2014 Author Share Posted October 3, 2014 Tack för all respons. På nåt sätt är det alltid en liten tröst att höra att man inte är ensam drabbad. Får väl även inse att man inte är immun mot virus bara för man äter lchf, är så tacksam ändå att jag hittade lchf för mina andra hälsovinster. Har faktiskt d vitamin hemma, brukar äta på vintern men hade glömt av dem, ska genast börja. Är väldigt restriktiv med allt sött men ngn liten tesked honung i te kanske inte gör så mycket om det hjälper tillfrisknandet. Eller gör det det, sötar normalt aldrig. Det sötaste jag äter är hallon ibland och någon gång (väldigt sällan) mörkchoklad 85 eller 90 procentig. Tack för tipsen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts